inhoud watertanks meten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door FransvanNispen »

Zo n debietmetertje, en ook die tuinslangdingen van gardena, deden het bij mij totaal niet.

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door KarelE »

Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door KarelE »

Voordeel van de Gardena is dat je hem kunt resetten na water laden.

Die druksensor is ook leuk, maar bij mij hebben de tanks aan de huidzijde van het schip en schuine wand, dus de display is dan niet lineair. Dat kan je met een Arduino wel opvangen, daarmee kan je het signaal op basis van een tabel vertalen in liters.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door quichot »

Mijn stelregel is al 40 jaar: als ik onderweg een tappunt zie waar ik makkelijk kan afmeren, of in een sluis waar de slang klaarligt, afvullen. Al zijn de tanks nog driekwart vol, afvullen. Ik zit dan ook nooit zonder drinkwater.
Het verbruik meten is leuk en aardig, en je kunt natuurlijk zien dat de tank bijna leeg is, maar wie geeft je tijdens je reis de garantie dat er op afroep een tappunt beschikbaar is? Vul daarom nou maar gewoon af waar het kan, dan zit je nooit knijp.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door wrotter »

in mijn vorige schip zat een watertank van 18 kub (18 ton) op onze week reisjes tankten we bijna overal waar het water gratis was .
we verbruikte rond 5 kub per week ,maar de watertank was ook een beetje ballast tank om het schip wat vlakker in het water te krijgen ,soms had je wel eens een colega die water gebrek kreeg en dan kon je wat overpompen .
op de rijn passagiers schepen waar ik op voer hadden we zo rond de honderd kub aan boord en moesten iedere dag water laden
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door frank »

Hoe gaat dat bij ons al die jaren...
Ooit werden er in de straat nieuwe watermeters bij de woningen gemonteerd en daar stond een emmer met meters en zo.
Een vraagje aan de monteur leverde me een mooie nieuwe meter op en die heb ik toen aan boord gemonteerd.
Dat is zo n echte huismeter met van die ronde wijzertjes en een totaalteller.

Ik hou de stand bij op een schoolbordje in de machinekamer en iedere keer als ik vol ben noteer ik de stand van de bovenste drie wijzertjes, dus de 1000, de 100 en de tien literwijzertjes.
Allemaal kinderlijk eenvoudig. Ik kom iedere dag beneden en kijk terloops even op die meter dan weet ik wat ik verbruikt heb. Op het schoolbordje noteer ik af en toe de stand als ik de kraan van bb naar sb tank wissel, zo stuur ik het verbruik en kan de helling over bak of stuurboord beinvloeden.

De totaalteller geeft me nu aan wat ik al sinds 1989 verbruikt heb en dat zijn vele tonnen bij een tankinhoud van 800 liter.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door quichot »

frank schreef: Een vraagje aan de monteur leverde me een mooie nieuwe meter op en die heb ik toen aan boord gemonteerd.
Misbruik van gemeenschapsgelden!!! :mrgreen:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door wrotter »

ach die meters worden om de paar jaar vervangen ,dus dat ze er eens eentje weggeven ,de gebruikte dan ,de nieuwen staan dan weer geregistreerd .en dan betaal je er toch vast recht voor omdat hij al voor de montage op jou naam staat .
maar een oude ?? ik doe het nu wel met een peilstok ,en als ik de kans krijg om de 5 dagen even waterladen nodig of niet .
in mijn vorige stukje had ik niet vermeld dat we in Amsterdam meestal water lade in het oude dokje en op het houthaven steiger .
een heel enkele keer kwam de waterboot van dekkers langs dar zat een bekende op Willem ten have als die zijn slang er in had ging het ongelofelijk hard hij leverde over de meter maar dat klopte vaak niet met wat je kreeg maar goed het was ons voordeel en je betaalde .
in Arnhem zaten boven op de rijn kade water putten ,dus daar water laden ,maar schit je kreeg dan geheid de dag er op een man van de GG en Gd aan boord om je water te keuren ,en dat gebeurde ook geregeld in Amsterdam soms met onaangename gevolgen effe de tank ontsmetten nou en dan was je klaar om dat je dan met een paar kub vers water met een zootje natronloog het er 24 uur in moest laten staan dan leeg maken en er schoon water in ,een voordeel je kreeg het ontsmetting middel gratis .
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door hans-tjalk »

Ook wij hebben water tank(s) die ook niet een vierkante vorm hebben... er zijn 6 tanks, en met elke tank schuine vlakken.. Natuurlijk was de wens er om een watermeter te hebben was er nooit geweest, maar toen we een paar weekjes op het schip woonden en we water moesten halen met de auto was de wens echt groter... :D Ik reed met de bestel bus een watervat van 200 ltr heeeeeeeel voorzichtig door ons dorpje van huis naar t schip...

Tot dat moment dat je weet.. het is -denk ik- bijna op... ja :roll:

Ik heb dus de tanks leeg getapt, het "mangat" op 1 van de identieke tanks voorzien van een vlotter en een analoge meter opgenomen in een simpel circuit, onafhankelijk van de accu spanning heb ik indicatie via de vlotter.. Nu nog een schaal..

Inderdaad klokken op 10 liter.. Men neme een emmer, en maakt nauwkeurig een merk op 10 liter, dus met een litermaatje..
Dan op een avond (saaie tv avond = gelijke waterdruk) een aantal keren die 10 liter klokken op de stopwatch (en laten we eerlijk zijn... die meter geeft vol als vol en leeg als leeg) dus het gaat om het compleet te maken..
Vervolgens weet je wat er per minuut in de tank zal gaan..

Test opstelling-> Ipad met timelaps neemt op preciese interval een filmpje met in beeld de voltmeter met nog bestaande schaal.
Na het starten van de inloop van het water, gelijktijdig de stopwatch (iphone) gestart, en vervolgens die ook in beeld gebracht op de timelaps.
Je hebt dan een filmpje van wat anderhalf uur (ish) in beslag neemt, met keurige aanwijzing en tijd.. (overigens 1200 liter) wat aardig lijkt te kloppen met formaat)
Dan een keurige schaal getekend in autocad, met de juiste waarden en dus een niet lineaire schaal verdeling op de meter.
En... het werkt nog steeds prima! De aanwijzing laat ik alleen actief als het licht in de keuken aan is (tankmeter is daar zichtbaar) en geeft alleen uitslag bij ingeschakeld licht, zo is er geen onnodig verbruik (ook al is dat extreem minimaal)


Had ik geweten van deze watermeter... :D :D
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: inhoud watertanks meten

Bericht door Wouter »

Goeie tip. Bij onze toekomstige verbouwing worden zowel de water- als dieseltanks een rare vorm.
Zo kan ik mooi het peilglas afstrepen, hoef ik de eerste keer niet lastig te doen bij de dieselpomp.
Bedankt!
Plaats reactie