Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
WADnWIND

Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Bericht door WADnWIND »

Recent heb ik vernomen dat er plannen liggen om versneld nieuwe eisen in te voeren voor elektrische installaties a.b. grote schepen.
Gaat voornamelijk voor ROSR schepen, als dit door gezet wordt naar de overige >20m schepen is dat ingrijpend.
Gedetailleerde schema's van alle bedrading, eisen aan schakelkasten, ventilatie van accu's, eisen aan transformatoren, typegoedkeuring van onderdelen, etc., etc......

Zodra ik meer weet zal ik hier berichten.

Dit kwam naar voren tijdens een ontmoeting met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Koninklijke BLN-Schuttevaer, BBZ en Overleg technische nautische zaken binnenvaart.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Bericht door Baschinist »

Maar dit gaat dan gelden voor nieuwbouw neem ik aan?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Bericht door Navigo »

HH,

Niet om een discussie op te startten, maar persoonlijk heb ik er niet zón moeite mee.

Vele zijn er al opgenomen en worden bij een Survey nagelopen hetzij controle door verzekeraar, dan wel inspecteur.
Om hier eenduidige controle in te krijgen en niet afhankelijk zijn van een willekeur ben ik hier zeker voorstander van.

Vele items zou een ieder eigenlijk al voor elkaar moeten hebben.

Ventilatie accu's niet bepaald onnodig, maar vaak zijn ze weggestopt in een vervuild/ vergeten hoekje .
Bedrading bij van naar accu's, laders en wat er naderhand bij geknutseld is meestal een ondergeschoven kindje.
Transformatoren het gebeurd nog maar wat vaak dat er materiaal wordt gebruikt wat niet veilig genoeg is voor de gebruiker.
Schema en indeling schakelkast is vooral fijn voor de eindgebruiker en degene die een storing moet verhelpen.

Met andere woorden; schijnbaar gebeurd er nog te veel, waardoor de eindgebruiker iets overkomt, dus ik ben voor.
Dat dit kostten met zich meeneemt, ja logisch, maar vrijwillig zal er een groot deel van de mensen(eindgebruiker en/of eigenaar) aan knutselen.

Navigo
WADnWIND

Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Bericht door WADnWIND »

Voor als nog is er alleen sprake van ROSR schepen.
Maar wat wij allemaal tegen komen op alles wat onder CVO of CBB valt, is ten hemel schreiend. Soms gewoon vreselijk met vele losse draden van alle kleuren zwart die aan elkaar hangen met kroonsteentjes.

of 24 volt en 240/400 volt in één stroomkast zonder scheiding gebroedelijk naast elkaar, Brrrr.
Of lierbedieningen rechtstreeks met 400V op een drukknopje aan dek....Niet vreemd dat de matroos de knop met een bezemsteel indrukt, want "hij prikt zo".

Of hoofdzekering van de accu op enkele meters afstand na een schotdoorvoer zonder bescherming.

Jachten kunnen er ook wat van.
WADnWIND

Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef:Maar dit gaat dan gelden voor nieuwbouw neem ik aan?
ROSR , ik denk dan dus ook voor bestaande ROSR schepen.
Plaats reactie