leidingwerk diesel systeem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Aan boord van een jachtje kan je er ook een kunststofleiding tussen zetten, zoals je die ook tussen buitenboordmotor en tank hebt. In geval van brand is kunststof niet zo handig, maar aan boord van een jacht gaat het vaak niet om dezelfde kubieke meters diesel die je in de beroepsvaart ziet :mrgreen:
Dat niet, maar in geval van zit je vaak wel gelijk eerste rang :lol:
Maar zonder gein....Dit moet je toch niet willen eigenlijk. Wat je zegt, gewoon stalen hydrauliekpijp. Betaalbaar, degelijk en veilig.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Aquanaut »

dconel schreef:In de scheepsbouw gebruiken we 9 van de 10 keer hydrauliekleidingen en bijbehorende koppelingen. Vaak gewoon staal; betaalbaar en degelijk. Voor de flexibele stukken gebruiken we gewapende brandstofslang met RVS omhulsel/vlechtwerk.
Het zal velen verbazen, maar als we naar de norm kijken volgens CE, dan zijn juist de slangen met externe omvlechting niet toegestaan voor het gebruik als brandstofslang in de MK.
De reden hiervoor is dat bij lekkage van dit soort slangen, de omvlechting juist voor verspreiding van de gelekte brandstof zorgt en er dus een grotere kans is op ontbranding van de brandstof.
Ook een noodreparatie is bij dit soort slangen niet uit te voeren vanwege de omvlechting.
Daarbij moet alle flexibele brandstofslang binnen de MK voorzien zijn van de opdruk : "ISO 7840"

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Da's weer een aparte. Bij ons moet juist vanwege dat gevaar die ontmanteling erom voor de klasse. Slang lekt, spuit brandstof tegen de ontmanteling waarna het naar beneden sijpelt.
Tot aan de filters, daarna mag het weer slang zonder mantel zijn. Geen idee waarom.
Maar voor zover je kapotte slang al kunt repareren, waarom zou dat met zo'n slang niet kunnen? Mantel eraf knippen en dan hou je een normale slang over Toch?
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Aquanaut »

Het is niet mijn idee,
Wel mee geconfronteerd door het ECB, toen we net alle drie de motoren in het jacht wat we aan het bouwen waren hadden voorzien van keurig geperste slangen met omvlechting.
Niet goed gekeurd.
Eruit halen en vervangen door ISO 7840 slang, die we noodgedwongen met slangklemmetjes hebben moeten vastzetten.......
Vast brandstof systeem maakten wij altijd in stalen hydroliek leiding in Stauff beugels.
Geen koper, als dat niet voldoende vast staat en gaat resoneren en breekt dan omdat koper verhardt onder beweging.
Overigens staat er geen tot nauwelijks druk op de flexibele leidingen van en naar de motor.
Wat anders zijn hogedruk leidingen voor brandstof en smeerolie, die worden verpakt in omvlechting of folie om spuiters tegen te gaan.
Bij klasse motoren kom je ook de dubbelwandige brandstofleidingen tegen met het zelfde doel, voorkomen van spuiters en eventueel monitoring / alarmering van lekbrandstof in een tankje met Murphi switch.
Maar dat is een andere hoofdstuk en niet relevant voor pleziervaart.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ik heb in die zin alleen ervaring met beroepsvaart en klassebureau's.
Ik geloof je gelijk dat een ander het juist niet wil hebben. Het argument kan ik met wat fantasie ook nog wel inkomen maar dat je dan vervolgens wel weg komt met ordinaire slangenklemmen is toch wel apart. Als er nu 1 bron van lekkerij is en DE plek waar slangen gaan scheuren dan is het wel op de slangklemmen.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Aquanaut »

Deels eens,

Ik vind het geen fraaie oplossing met slangklemmen werken terwijl er mooie pasklare slangen met aangeperste koppelingen worden weggehaald..
Toch is de slang met juist passende slangklem absoluut geen slechte verbinding.
Waar het mis gaat is dat die slangklemmen, vooral op een dikwandige slang veuls te vast worden gezet.
Er wordt graag gehobbyd met dopje 7 op de ratel, hierdoor wordt de klem veel te vast gezet en snijdt zich in de slang.
Of met de slangklemschroevenddraaier zo hard draaien dat het apparaat bijna opkrult in de hand.
Op alle moderne motoren worden slangen ook met slanklemmen vastgezet, echter wel juist passend en met de juiste spanning vastgezet.
Meestal zijn het oorklemmetjes:
Afbeelding

Werking is in principe gelijk...
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ik blijf het een oplossing in de categorie "kroonsteen" vinden. Werkt wel Maar verdient geen schoonheidsprijs.
In brandstofsystemen ken ik ze niet, maar er zitten er een paar in koelwatersystemen. De grotere zijn van die brede met imbussen, vaak dubbel uitgevoerd en die geven geen problemen. Op kleine slangetjes werkt dat niet dus dat zijn " normale" slangklemmen. Die kun je elke week opnieuw aandraaien anders gaan ze lekken. Gevolg daarvan is idd wat je aangeeft maar het is dus kiezen uit 2 kwaden. Is het gevolg van warm/koud worden, maar dat effect zul je ook hebben op een slang die dichtbij je motorblok zit.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Klaver vier »

Aquanaut is er voor de slangklem op de foto een speciale tang nodig,ik vraag mij altijd af hoe zet je die nou vast?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Aquanaut »

@rene,
Klopt:

Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ik snap het stukje niet helemaal eerlijk gezegd. MIC/ putcorrosie kan een gevolgschade zijn van dieselbacterie. Als het aantal gevallen van dieselbacterie stijgt door biodiesel dan is het toch logisch dat ook het aantal schade gevallen door MIC toeneemt?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Waterman »

Ik kan nergens uit de tekst opmerken,dat MIC/putcorrosie wordt veroorzaakt door de dieselbacterie.
Er staat wel,dat het komt door toevoeging van bio brandstof.

Ik kan me er eerlijk gezegd ook wel iets bij voorstellen.
Ik heb namelijk ooit in het verleden een lading biodiesel afval weggebracht naar een vuilverbranding.
Diesel heeft normaal als GV code, 30 , maar bij dat goedje moest ik 3 GV-borden voeren,te weten een 3 voor brandbaar,een 8 voor bijtende stoffen,en een 6 voor giftige stoffen.
Waarom je een tank dan weer beter kunt coaten ,begrijp ik even niet.
Het zal dan wel een coating moeten zijn,dat bestand is tegen een "oplosmiddel".
Diesel hoort namelijk ook thuis in het rijtje van oplosmiddelen.

Aan de andere kant,de toevoegingen om bacterievorming tegen te gaan,zijn ook geen fraaie middelen.
Ze vreten een bodem van een alu tank gewoon op.
Het produkt is zwaarder dan diesel,dus het zinkt bij een stilstaande voertuig of vaartuig naar de bodem van de tank.
Gevolg uiteindelijk lekkage.
Wil je dus zonder lekkage komen te zitten,zul je een RVS 316L of 316Ti of een kunststoffen brandstof bestendige tank moeten monteren.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ik kan nergens uit de tekst opmerken,dat MIC/putcorrosie wordt veroorzaakt door de dieselbacterie.
Er staat wel,dat het komt door toevoeging van bio brandstof.
Daarom snap ik het stukje niet zo. Een van de restproducten van dieselbacterie Is salpeterzuur, dat is wat die corrosie veroorzaakt.
Het verschijnsel dieselbacterie is net zo oud als diesel zelf, biobrandstof zorgt er enkel voor dat het vaker voorkomt dan voorheen.
En als bacterie vaker voorkomt is het toch een logisch gevolg dat je ook vaker tanks met corrosie tegenkomt of zie ik het nu helemaal verkeerd?
WADnWIND

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door WADnWIND »

Ik kan me dieslebacterie verhalen van voor 1986-1989 niet herinneren? Ik dacht dat het ontstaan is uit oude giga dieselvoorraden die vrij kwamen uit Rusland toen dat uiteen viel?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Dat verhaal ken ik dan weer niet. In die tijd was ik nog niet met diesel bezig :mrgreen:

Maar voor zover ik begrijp is die bacterie altijd in diesel aanwezig van nature, de kunst is om het onder controle te houden en dat lukt bij "ouderwetse" diesel beter dan bij biodiesel.
Dieselbacterie is geen nieuw verschijnsel met de komst van biobrandstof.
Zelf een jaar of 14 geleden het "geluk" gehad om op een boot met bacterie te varen en dat was nog gewoon zwavelhoudende diesel zonder bijmenging van bio. Met name die zuren hadden een desastreuze uitwerking op het brandstofsysteem. Uiteindelijk zijn daar alle brandstofpompen en injectors vervangen. Die aluminium filterhuizen leken wel aangevreten zinkanodes van binnen.
Plaats reactie