leidingwerk diesel systeem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

leidingwerk diesel systeem

Bericht door Wouter »

Hoi allemaal,

Weten wat voor leiding en fitwerk je voor het dieselsysteem mag gebruiken?
Ik gok koperen leidingen, knelfittingen en messing kogelafsluiters.
Klopt dit?
Wat voor maat moet je aanhouden voor een Daf 575 rond de 100 pk?

Bedankt! Wouter
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Wouter »

Oja,

Als iemand een winkel / webshop weet waar je deze leidingen en appendages kan vinden hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter.
Ik heb er 8mm koperen gasleiding voor gebruikt.
6 cilinder man 135 pk.
Wel inzetbusjes gebruiken bij de knelfittingen.
Alles te koop bij een kampeer winkel.
Zelfde manier van beugelen met rubber inlaag.
Maar inplaats van een gasslang gebruik je natuurlijk 8mm diesel bestendinge slang.
En ipv gaskranen een kogelkraantje.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Marie Christina »

Wildkamp verkoopt dat in alle soorten en maten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

3/8" of 1/2" hydrauliekleiding of slang kan ook. Kan gewoon staal zijn, roest toch niet zolang er diesel in zit. Te verkrijgen bij een hydrauliekboer of landbouwmechanisatiebedrijf o.i.d. . Dikke kans dat het voordeliger uitpakt als je geen bonnetje hoeft en cash betaald :wink: :mrgreen:
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen. @ Wouter. ik ben het eens met je gedachtes (en die van Wim :D ) koper 8 mm en knellen met steunhulsjes in de pijp.Kogelkraantjes ipv schuifafsluiters ( deze heb ik in rvs) zo heb ik het bij mijn DAF 475 gedaan en dat werkt perfect. Tip: als je koper op de rol ( buigzaam) neemt kun je een berg bochtwerk met knieën uitsparen.Bij mij hoefde ik alleen de aansluitingen op de tank en de filters te knellen :wink:. Als je maar goed beugelt en op scherpe plaatsen beschermd kan er niet veel mis gaan. Op de TADI heb ik alles opnieuw gedaan omdat daar o.a de koperen leiding door de spanten geboord was zonder mantel, zelfs zonder de gaten af te bramen, en door de hele machinekamer maar met drie beugeltjes was vastgezet (de spanten deden dienst als beugel :twisted:). Succes met je klus!
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Jackson920 »

hoi Wouter.
Misschien is er bij jou in de buurt een vrachtwagen garage,
op de vrachtwagens gebruikt men tyleen leiding zowel voor lucht als brandstof systeem
het is goedkoop en het is makkelijk te verwerken.
werkt net als met koper betreft de aansluitingen.
gr. Jan
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Gerard »

Wouter schreef:Oja,

Als iemand een winkel / webshop weet waar je deze leidingen en appendages kan vinden hoor ik het graag!
Gewoon bij een bouwmarkt. Gebruik voor roodkoperen leiding wel de buigzame variant.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
WADnWIND

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door WADnWIND »

Bij voorkeur géén koper of messing gebruiken voor dieselleidingen en appendages.

Factsheet Biodiesel:

https://vr-rr.nl/publish/pages/34129/fa ... ibutie.pdf

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... gen#680520
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Da's een interessante!
Maar het "Waarom niet" staat er niet echt bij of lees ik er zo snel overheen op mijn mobieltje?

Had eerlijk gezegd verwacht dat koper juist beter zou zijn vanwege de antibacteriële eigenschappen ervan maar juist niet dus.

Reden dat ik zelf niet voor koper zou gaan is dat mij net iets teveel verschillende metalen in een systeem waar vloeistof doorheen stroomt gaan zitten. Vergezocht misschien maar ik heb er slechte ervaringen mee.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Wouter »

Dat koper niet zo geschikt meer is is een openbaring waar ik niet zo op zit te wachten.
Maar aangezien de toekomst waarschijnlijk alleen maar meer toevoegingen aan de diesel geeft kan ik me er maar beter op voorbereiden.

Het makkelijkste zouo dan zijn om gewoon stalen buizen(die schilder ik wel een mooi kleurtje) en messing fittingen. Maar mag messing wel?
Roestvrij staal heb ik vooroordelen over ivm de legering in combinatie met staal.

nog even goed zoeken dus..

bedankt voor de reacties!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Klaver vier »

Wouter ik denk dat verschillende materialen altijd funest is
Zoals je misschien weet ben ik cv monteur,als ik 1 nacht een koperen pijp tegen een knelpijp aan leg is de knelpijp de volgende dag al behoorlijk aangetast vooral bij een beetje vochtig weer.
Persoonlijk denk ik dat het aantasten van de diesel wel mee zou vallen omdat het een gesloten systeem is,ik zou er in ieder geval niet bang voor zijn,bovendien als de motor draait circuleert de brandstof behoorlijk wat ook weer een reinigend effect heeft.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Tis voor mij ook nieuw maar messing kan dus ook niet volgens het verhaal. Op zich logisch aangezien het voor een groot deel uit koper bestaat.
Als je voor ijzer gaat kun je ook net zo goed ijzeren koppelingen en fittingen gebruiken.
Je argument om geen rvs te gebruiken ben ik ook wel van, alleen ook daarom zou ik geen messing gebruiken. Helemaal voorkomen zal toch niet kunnen aangezien je hoogstwaarschijnlijk toch een keer naar een aluminium filterhuis o.i.d. moet maar hoe minder verschillende metalen hoe beter.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Persoonlijk denk ik dat het aantasten van de diesel wel mee zou vallen omdat het een gesloten systeem is,ik zou er in ieder geval niet bang voor zijn,bovendien als de motor draait circuleert de brandstof behoorlijk wat ook weer een reinigend effect heeft.
Denk dat het in diesel ook wel meevalt aangezien het niet zo'n beste geleider is.
Of het een gesloten systeem is maakt niet heel veel uit, galvanische corrosie heeft niks met zuurstof te maken. De circulerende brandstof zal je leidingen idd wel schoon houden maar versterkt het effect van galvanische corrosie wel. Stroming=wrijving=elektrische Stroom, hoe minimaal ook.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door KarelE »

Ik zit ook met die verrekte dieselbacterie. Probleem: om de mangaten in mijn tank te bereiken moet ik het tussendek eruit slijpen.

Ik heb een tank waar nog een laatste restje rood in zit, voor de kachel. Dat dateert waarschijnlijk van voor de bio-toevoegingen, want geeft geen problemen.
Ik neig ernaar die tank voor blanke diesel te gaan gebruiken. Nu er geen rood meer in kachel en generator mag is het idee van twee tanks sowieso achterhaald. En dan ga ik meteen over op GTL, want volgens mij heb ik dan helemaal geen biocomponent meer.

En dan meteen over op kunstof leidingen.

Mijn conclusie: Die bijmenging van bio geeft alleen maar ellende: bacterien, aantasting leidingen. Dan is de meerprijs van GTL het dubbel en dwars waard.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie