leidingwerk diesel systeem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
De schrik slaat me om het hart :lol: ,ik heb dat stukje op Zeilersforum ook gelezen, en ook wat verder in dat draadje gespit en wat ik er van mee heb gekregen is: A: de schrijver spreekt zich in een eerdere post tegen wat betreft zijn onderzoek :shock: B: de aantasting van koper/messing schijnt voornamelijk te komen door toevoeging van Grottamar biocide. C: Als de aangedragen (tussen-) oplossing het tanken van GTL is, hebben we echt een probleem qua verkrijgbaarheid, ik heb GTL gegoogled en daar een kaartje gevonden met daarop de plaatsen waar je dit schone,dure product kan kopen(aan het water), maar als dat accuraat is kunnen we in Zeeland met zijn allen aan de stalen/kunststofleidingen want GTL ????? :oops:
Voorlopig houdt ondergetekende het maar bij zijn koperwerk en wat maatregelen als vaker filters wisselen, condens zo veel mogelijk voorkomen, "schone" diesel kopen en niet te veel chemische rommeltjes bijvoegen als het enigszins mogelijk is.
Vandaag TADI weer eens uitgelaten en mijn Dafje lurkt nog steeds naar behoren aan haar koperen pijpjes dus nog maar even geen paniek.
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Wat voor kunststof leidingen zijn dat precies? Ik heb tzt ook nog wat te bouwen .

Kom je daar mee weg bij de verzekering?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

@ arrejoan : materie is voor mij ook nieuw maar als je wat verder zoekt op google blijkt toch wel dat koper e.d. een no-go is bij biobrandstoffen.
Kan alleen nog niet echt vinden wat er nu precies mee gebeurd. Ben wel benieuwd naar wat het dan doet met brandstofpompen en verstuivers e.d. als het "oplost". Lijkt mij niet echt wenselijk.

Als het werkt nu en het werkt al jaren zou ik het idd lekker laten zitten. Maar als je het nu opnieuw moet doen met de wetenschap dat het percentage bio alleen maar omhoog gaat zou ik met deze wetenschap zeker niet voor koper kiezen.

E.e.a. zal ook nog wel afhangen van je motor. Een daf is wat minder kieskeurig met wat je erin gooit dan de nieuwste toeremakers
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Klaver vier »

Baschinist dat zuurstof er niets mee te maken heeft geloof ik totaal niet.
Het voorbeeld wat ik gaf van de 2 verschillend pijpen gaat buiten op,maar niet in een gesloten cv systeem.
In een cv installatie zitten vaak dunwandige pijpen aangesloten met fittingen van messing en daar gebeurd niks mee.
Wel gebeurd er wat mee als de messing fitting maar iets lekt dan is de dunwandige pijp in een mum van tijd doorgerot.
Ik durf wel te zggen dat ik dit uit de praktijk weet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ook in een cv installatie heb je galvanische corrosie. 1 van de redenen dat het water zwart wordt naar verloop van tijd is magnetiet wat niks anders is dan een anode die is opgelost. In die zin is een cv niks anders dan een koelsysteem van een motor.

Nogmaals, het effect zal dusdanig minimaal zijn dat voordat het door deze reden doorgerot is er eerst wat andere oorzaken voorbij zijn gekomen waardoor e.e.a. vervangen moet worden.
Je zou het proces kunnen versnellen door ergens in het systeem een stuk koperen pijp te zetten, dan is die dunwandige stalen pijp zo weg zonder tussenkomst van zuurstof.

Als een koppeling gaat lekken heb je ineens een warme vochtige zuurstofrijke omgeving en wordt je staal aan de andere kant ook nog eens aangevallen door chemische corrosie dus dan gaat het idd ineens hard.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Klaver vier »

Baschinist ik kom regelmatig bij installaties die met van alles aangesloten zijn koper kunstofen staal,maar zolang het dicht is gebeurd er echt niks
Ook kom ik bij installaties die helemaal met koperen pijp aangesloten zijn,gebeurd ook niks mee zolang alles maar dicht blijft.
Wat wel problemen geeft is een aluminium schoorsteen op een rvs ketel,maar daar komt ook weer zuurstof bij.
Daarom zijn de nieuwe schoorstenen van pp ( kunstsof).
In onze boot en ook in de vorige zijn de brandstof leidingen van koper en ik heb nog nooit een probleem gehad.
Vorige boot was 47 jaar oud.
Ik vindt het probleem dus vergezocht
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Nogmaals, ik denk dat het probleem in deze voor een brandstofleiding ook ver gezocht is.
In koelsystemen en cv installaties is het fenomeen ook aardig ondervangen. ( maakt ook nog uit waar in het systeem e.e.a. geplaatst is t.o.v. de stromingsrichting, materialen van elkaar isoleren met bv kunststof, etc) maar om hier nu een scheikundig proces te ontkennen omdat het al zoveel jaar goed gaat is me een beetje te kort door de bocht.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Wouter »

Het lijkt me ook meer een recent probleem dat in de toekomst groter gaat worden.

Koper en messing mogen dus niet meer, en rvs heeft ook wat issues.

Wat blijft er dan aan pijp en fitmateriaal over? Kunstof heb ik liever niet in de machinekamer.

Het zou kunnen dat we zo bij volledig rvs (zowel leiding als koppelingen) uitkomen. En dan zorgen voor zo weinig mogelijk overgangen met andere metalen.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Navigo »

HH,

Ik ben zo vrij geweest Vidol info te vragen wat hij denkt over de invloeden op koper.
Zie onderstaande blauw gedrukte tekst wat ik als antwoord heb gekregen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, GTL heeft geen invloed op koperen leidingen.

Wat betreft het gebruik van Bio-brandstoffen, dat is gewoon een diesel waarbij deze is aangelengd met een bepaalde hoeveelheid FAME (Facid Accid Methyl Ester), kan ik daar weinig over zeggen daar ik hier geen ervaring mee heb. De diesel welke nu verkocht wordt is een zogenaamde E5 brandstof. De letter "E"staat voor Ethanol en de 5 staat voor 5%. Zo kennen we dus ook E10, E20, E30 brandstoffen. Bij het gebruik van deze brandstoffen kan er door bedrijven CO2 in meer of mindere mate afgetrokken worden van hun CO2 prestatieladder, dit terzijde. Ethanol is een z.g. weekmaker voor rubber. Het veroorzaakt een bepaalde mate van zwel. Daar komt bij det er aan Ethanol er gemakkelijk een watermolecuul zich kan hechten waardoor de kans op gevoeligheid van bacteriebesmetting toe neemt.. Of deze brandstof van invloed is op koper kan ik dus niet met zekerheid aangeven.


Sluit in ieder geval uit dat GTL geen invloed heeft op koper.
Voor je CvO wil men in ieder geval zien dat zoveel als mogelijk van metaal is en voldoende gebeugeld is.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

In o.a. de factsheet die wad'nwind hier deelde staat wel dat o.a. koper niet geschikt is, samen met de nodige rubber en kunststof soorten.

De E5 brandstoffen in Nederland zijn in België, Frankrijk en Duitsland al E10 brandstoffen. Nederland moet voor 2020 ook over naar E10.
Houdbaarheid 6 maanden :shock:

Hoe langer ik er over nadenk hoe beter ik dat GTL ga vinden.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Klaver vier »

Ik ben al langere tijd overtuigd van gtl,bij mij komt er niets anders meer in.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door WADnWIND »

Ik vaar nu al bijna 4 jaar zoveel mogelijk op GTL. Geen centje pijn.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Baschinist: in de transportsector (Vrachtwagens,opleggers en dergelijke) wordt al jaren met Tyleen leidingen gewerkt zowel voor diesel (lage drukkant) als luchtdruk (remsysteem) maar CVO (indien nodig) zegt geen kunststof in het brandstof-systeem lees ik net.
Nadeel je kan niet als vroeger even met een brandende krant een bevroren remleiding ontdooien :lol:
Maar of dit ook aangetast wordt door bio-diesel (rare naam voor zo`n agressieve zooi) weet ik helaas niet want toen de truckbouwers er mee begonnen was er volgens mij geen bio-gezeur :x wel zwavel, zeker in het buitenland.
Het zal, als ik de verhalen goed evalueer, neerkomen op overwinteren met een lege tank vrees ik, en in het voorjaar DURE GTL te pakken proberen te krijgen :?
Ik doe er niet aan mee, Daatje (DAF DA475) draait al sinds 1963 zonder toevoegingen en dergelijke dus dat gaat mijn tijd wel duren. 8)
Maar als je natuurlijk EN bio-zooi EN chemische troep tegen algen en wat er al af-fabriek in zit in je diesel mikt hadden we net zo goed het oude zwavelverhaal ook kunnen laten voor wat het is, want wat komt er met al die toevoegingen uit de pijp bij een schip??
Toevoeging van Ad-blueinstallaties ( geen aandelen :( ) aan trucks om de euro-normen van de uitlaat-emissies te halen is er tenslotte OOK niet voor niks.
Wordt vervolgt, groet, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door Baschinist »

Ik zit niet zo in de kunststoffen, voor mij is het allemaal poly-nogwat maar er zijn er genoeg die wel prima tegen bio brandstof kunnen. Problemen met kunststof/rubber doen zich voor bij voornamelijk oude auto's van voor 2000. Denk dat de transportsector er in die zin wat beter op voorbereid is dan de scheepvaart.
Vraag me sowieso af of de binnenvaart wel E5 bunkerd. Wij (zeevaart) in ieder geval niet.
Nu vind ik bij het gebruik van kunsstof brandstofleidingen de gevaarzetting bij brand op een schip wel iets anders dan bij een vrachtwagen.
Maar los van een CvO zijn er geen dus geen bezwaren?
Compleet andere tak van sport maar ik weet vanuit onze branche dat je bij een tamelijk bekende werf in Nederland schepen kunt kopen met kunststof leidingen met volledige goedkeuring van vlaggestaat en klassebureau en dat o.a. de Duitsers gewoon zeggen: motten we niet in onze wateren. En dan kun je het zaakje gewoon gaan vervangen voor staal wil er aan het werk kunnen. En dat geld voor alle leidingen, niet alleen brandstof.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: leidingwerk diesel systeem

Bericht door dconel »

In de scheepsbouw gebruiken we 9 van de 10 keer hydrauliekleidingen en bijbehorende koppelingen. Vaak gewoon staal; betaalbaar en degelijk. Voor de flexibele stukken gebruiken we gewapende brandstofslang met RVS omhulsel/vlechtwerk.

Kunststof is bij ons uit den boze, je raad vast zelf wel waarom :roll:

Aan boord van een jachtje kan je er ook een kunststofleiding tussen zetten, zoals je die ook tussen buitenboordmotor en tank hebt. In geval van brand is kunststof niet zo handig, maar aan boord van een jacht gaat het vaak niet om dezelfde kubieke meters diesel die je in de beroepsvaart ziet :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie