Traanplaat verven

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Traanplaat verven

Bericht door Eduard »

Het achterdek van mijn Amsterdammertje heeft dringend een nieuwe verflaag nodig, Normaal gesproken zou ik als voorbereiding een te verven oppervlak schoonmaken, ontvetten en licht op schuren, maar schuren is bij traanplaat niet handig, denk ik, dan worden de 'tranen' kaal, maar de rest niet. Is er een speciale manier om zo'n traanplaat te behandelen? Hoe doen jullie dat? Groet, Eduard.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Traanplaat verven

Bericht door ronrtl »

Hoi Eduard,

Ik had op mn Amsterdammer ook traanplaat dek welke ik met een Scotch-brite schuurpad gedrenkt in wasbenzine met de hand opschuurde.
Zo ruw je hem op en ontvet je m meteen.
Als dek-en-den verf is Brantho-Korrux ”3 in 1 een echte aanrader. Dit gebruiken ze ook op bijv. booreilanden. Wereld spul! Niet geschikt voor netjes lakken op gladde ondergrond maar wel perfect voor bijv. traanplaat. Normaal gesproken is het gezegde "1 laag is geen laag" maar dit spul kan je echt dik opbrengen en is 1 laag vaak voldoende. Let er op dat er niet de eerste dagen vocht op staat ivm verkleuring.

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Traanplaat verven

Bericht door Richard »

Ik gebruik altijd dit type nylonborstels voor mijn dek van tranenplaat.

https://www.conrad.de/de/bosch-accessor ... 06635.html

https://www.conrad.nl/nl/bosch-accessor ... 08769.html

Ze zijn er ook van LUX, bij Formido of Wolfcraft bij Hornbach.

Suc6

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Traanplaat verven

Bericht door Eduard »

Hoi Ron,

Dat klinkt goed. zowel het schoonmaken als de verf ga ik proberen zodra het weer het toe laat. En ook een stukje proberen met Richard's methode, beide 'onderdelen' heb ik. Bedankt.
Groet,Eduard.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Traanplaat verven

Bericht door Handige Harrie »

Mocht je nog van die nylonborstels nodig hebben, HBM heeft ze voor een schijntje :)
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Traanplaat verven

Bericht door wrotter »

wij borstelden ze meestal gewoon met een roterende staalborstel ,als het staalplaats was of met een staalborstel met de hand als het aluminium was ,dan ging er werdol loopdekken verf overheen bij ons petrol groen of 212 grijs bij beide soorten ,had in de machinekamer niet zoveel te leiden .
in het begin gebruikten we chloor rubberverf daar voor maar mocht later alleen nog aan dek gebruikt worden .
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Traanplaat verven

Bericht door edje »

borstel de alu platen gewoon met een staalborstel. Hierna ff een lapje met ontvetter er overheen om de boel stof en vetvrij te maken en hierna gaan ze in de silverpaint. Dan goed drogen en ze niet er als nieuw uit. leg wel even een schoonloop mat neer want in de eerste dagen zit er wat van dat zilverstof (van de verf) op je schoenen en die loop je door het eerste deel van je boot. Niets ernstigs want met een doekje veeg je het zo van dek maar moeders de vrouw schiet gelijk in de vlekken bij het zien van die voetstapjes. Als je later denkt dat de platen niet mooi meer zijn kun je deze gewoon schoonmaken met een goede ontvetter en rol je er weer een laagje silverpaint over heen en ziet het er weer spic en span uit.
Plaats reactie