Rijsdijk keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
oppievd
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 12, 2018 11:51 am

Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door oppievd »

Dear All, ik heb een rijsdijk I en III. Van beide is weining te vinden op internet. Ik ben ze aan reviseren. De dieseldokter had een beschrijving van I en een tekening van een IV of III. Iemand nog meer info? Ik wil graag de schakel standen van de III Weten. Weet iemand of de er wat snelheid op de as moet zitten voor dat bijvoorbeeld de vrij loop goed werkt? Nu lijkt die altijd gekoopeld te zijn...als je met de hand draait....alle info welkom, tekening van I, onderdelen lijst...... Thanks Rob.
Rust kenmerkt de Zeeman.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door varg »

Vrijloop heeft geen relatie met toerental in mijn herinnering. Wel kon hij wat de as wat meenemen als de olie nog dik was, maar door de bediening een beetje tegen de achteruit aan te duwen hield je de as goed stil. Heb je de verstelling van de vooruit al gevonden? Het werkt door een klein palletje dat je in kunt drukken waardoor je de gekartelde moer op de hoofdas kunt verdraaien.
groet
Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door varg »

O ja...maritiem museum Rotterdam heeft een gebruiksaanwijzing liggen: http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... inefabriek
oppievd
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 12, 2018 11:51 am

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door oppievd »

Thanks voor de info...is inderdaad lekkere dikke olie. Ik neem aan dat de pal die de remschijf vastzet voor de achteruit is. Zorgt de verstelling van het palletje voor makelijker of straker ingrijpen van die twee koppel palen voor zijn vooruit...
Ik hoop dat ik het goed omschrijf.....het is een heel andere tak van sport als de tandwielkasten van de turbines waar ik normaal mee werk...die hebben geen achteruit of vrijloop :D .
Rust kenmerkt de Zeeman.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door varg »

Ik zou het net iets anders zeggen, maar ik begrijp je. De achteruit wordt bijgesteld door de remband strakker of losser te zetten. Dat kan middels een bout aan de buitenkant van de OK direct op het schakelmechanisme.
De pal aan de binnenkant versteld de conische 'moer' waarmee de vooruit ingeschakeld wordt. in zijn 'vrij' moet die moer losklikken uit de twee 'vingers'. De koppelings 'platen' moeten dan loskomen. Is de koppeling lang niet gebruikt dan kunnen de 'platen' vast gaan zitten en komt de koppeling niet meer vrij. Het is wel een vijftig jaar geleden dat ik voor het laatst de 4 boutjes los heb gedraaid op de Rijsdijk om het deksel eraf te halen. Het kan dus goed zijn dat mijn geheugen de zaken wat vervormd. Vraag de tekeningen en de gebruiksaanwijzing maar op in Rotterdam. Het is op zich allemaal erg eenvoudig en te begrijpen. Mijn oude leermeester Arie Koorevaar uit Hardinxveld is er helaas niet meer. Hij zei altijd wel dat het niet erg was als je de satellieten een beetje hoorde rammelen in zijn achteruit. Kan geen kwaad! zei die.
Overigens zit er op dit forum iemand die er veel meer van weet dan ik en ook de goede terminologie gebruikt, nl. Meester. kijk hier maar even: viewtopic.php?t=989
Arnold
oppievd
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 12, 2018 11:51 am

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door oppievd »

Thanks. Palletje gevonden zie foto. Nu nog ff door krijgen wat de verstelling doet. Het is koud in de schuur, olie lekker dik.
Hoop te doen als weer beetje warmer wordt. Groetjes Rob.


Afbeelding
Rust kenmerkt de Zeeman.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door varg »

Zo herinner ik het me! De olie was alleen is doorzichtiger!
Ik hoor graag het vervolg als de temperaturen het toelaten.
Arnold
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door Eduard »

Als je nog olie kunt gebruiken, ik heb nog een heleboel over na revisie van mijn OK 4. Boot inmiddels verkocht maar olie zit nog in het vat. Doe er niks mee dus staat alleen maar in de weg.
Grt, Eduard.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door sailor wim »

Eduard schreef:. Boot inmiddels verkocht.
Grt, Eduard.
Wow Eduard.
En wat nu?
Is er dat veel besproken zwarte gat zonder Priok?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door Handige Harrie »

sailor wim schreef:
Eduard schreef:. Boot inmiddels verkocht.
Grt, Eduard.
Wow Eduard.
En wat nu?
Is er dat veel besproken zwarte gat zonder Priok?
Gr Wim
Die heeft toch een twindisk?
denk dat het een eerdere boot is
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door Eduard »

Nee, de Rijsdijk zat/zit in mijn vorige boot, de Kronos, ligt al een paar jaar te verpieteren achter Carré. De Priok heeft inderdaad een Twindisk. Dus geen zwart gat!
oppievd
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 12, 2018 11:51 am

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door oppievd »

Eduard schreef:Als je nog olie kunt gebruiken, ik heb nog een heleboel over na revisie van mijn OK 4. Boot inmiddels verkocht maar olie zit nog in het vat. Doe er niks mee dus staat alleen maar in de weg.
Grt, Eduard.
Als je het kwijt wilt, dan graag. Ik kom gerust een keer langs.
Wat er nu zit is vervuild en moet wel vervangen worden.
Groetjes Rob.
Rust kenmerkt de Zeeman.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door Eduard »

Afbeelding

Dit is het vat, er zit zeker nog 10 liter in. Een jaar of 4 geleden gekocht. Je kan het in Amsterdam ophalen of in mei, tijdens de Nat. Sleepbootdagen, in Zwartsluis. Grt, Eduard.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door sailor wim »

Nou allen ,
Volgens mij is de Priok op 5-8-2019 verkocht met het vat erbij.
En vaart nu in Leiden volgens Watererfgoed.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie