Toch geen diesel bacterie?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Een collega (machinist, opgeleid aan de Rotterdamse Machinistenschool) heeft er zijn blik over laten dwalen en hem uit elkaar gehaald. Daarbij wat verontreinigingen gevonden die heel wel de oorzaak zouden kunnen zijn. Zaterdag terugbouwen en wie weet?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Toch geen diesel bacterie?
Goedenavond allen, @ KarelE ik zal voor je duimen dat het snel en simpel opgelost is/wordt.
Ik volg met belangstelling, groet Ad
Ik volg met belangstelling, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Nou, pakking op maat geknipt en het spul weer gemonteerd en aangesloten. Brandstoffilter volgegoten met diesel en doorstarten met losgedraaide leidingen naar de injectoren. Daarna spul vastgedraaid en opnieuw gestart. Prima, hij liep mooi! Voor 7 minuten.
Alles afgesloten, naar huis en een lekker pilsje gepakt. Volgende week weer verder met het onderzoek.
Ik denk dat het glaasje met het filter niet luchtdicht aansluit.
Alles afgesloten, naar huis en een lekker pilsje gepakt. Volgende week weer verder met het onderzoek.
Ik denk dat het glaasje met het filter niet luchtdicht aansluit.
Laatst gewijzigd door KarelE op za jun 23, 2018 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Toch geen diesel bacterie?
Karel, heb je -na dat de motor was afgeslagen- nog geprobeerd of het opvoerpompje vacuum trok?
Nog even doorzetten, het lek is bijna boven water
Bedankt voor je snelle terugkoppeling...
Arnold
Nog even doorzetten, het lek is bijna boven water
Bedankt voor je snelle terugkoppeling...
Arnold
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Nee, trok niet meer vacuüm. Ik vermoed nu valse lucht langs het filterglaasje. Maar de accu was ook bijna leeggestart, dus die kan even rustig bijgeladen worden. Morgen met het oog op de buurt geen vervolg, volgende week verder.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Toch geen diesel bacterie?
Ik ben heel benieuwd of het nu werkt en vooral wat het was.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Ik ben nog steeds aan het tobben. Ook de banjobouten nog eens stuk voor stuk eruit gehaald en schoongemaakt.
Vorige week kon ik het niet opbrengen naar boord te gaan. Ik hoop zaterdag weer een poging te doen.
Vorige week kon ik het niet opbrengen naar boord te gaan. Ik hoop zaterdag weer een poging te doen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Toch geen diesel bacterie?
Ok Karel Niet opgeven he je bent nu al zover,het kan nooit veel meer wezen.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch geen diesel bacterie?
Oh!KarelE schreef:Nee, trok niet meer vacuüm. Ik vermoed nu valse lucht langs het filterglaasje. Maar de accu was ook bijna leeggestart, dus die kan even rustig bijgeladen worden. Morgen met het oog op de buurt geen vervolg, volgende week verder.
Nu je dat zegt: dat zou zomaar kunnen.
Heb ik exact hetzelfde gehad.
En het bleek de bout onderaan te zijn.
Die het lekbakje tegen het glas houdt.
Nieuwe kartonnen ring ertussen en het was voorelkaar.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Het lijkt erop dat het lek boven is. Ik heb het handpompje op de opvoerpomp vervangen door dat van de reservepomp. En nu kon ik opeens druk opbouwen. Toen ik na even pompen een banjobout van het filter losdraaide siste de lucht eruit. Motor gestart na even ontluchten en hij liep. Een kwartier op 1000 toeren met de schroef in zijn werk. Toen hield ie er toch weer mee op. Maar nu leek het erop dat de aanzuigleiding in de jerrycan boven het dieselniveau was gekomen. Inmiddels stiekem zo bij elkaar toch al best wat proefgedraaid. Dus de stoute schoenen aangetrokken en alles weer op de bunker aangesloten.
Daarna heeft ie ook een half uur gelopen.
Maar hoe krijg je nu weer vertrouwen terug. Ik durf nog niet los te gooien. Als ik straks vaar en hij heeft het na een uur op lig ik mooi te kijken. De aanwezigheid van de dieselbacterie is nog steeds niet uitgesloten........
Daarna heeft ie ook een half uur gelopen.
Maar hoe krijg je nu weer vertrouwen terug. Ik durf nog niet los te gooien. Als ik straks vaar en hij heeft het na een uur op lig ik mooi te kijken. De aanwezigheid van de dieselbacterie is nog steeds niet uitgesloten........
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Toch geen diesel bacterie?
Als je zo een duidelijk verschil merkt door het veranderen van het handpompje zit daar hoogstwaarschijnlijk het probleem. Ik zou dus maar niet al te nerveus zijn, je hebt de rest ondertussen goed nagekeken. Mocht de motor toch nog een keer stilvallen dan is ie met het nu goed werkende handpompje weer snel ontlucht. Je filters zijn nog steeds schoon...dus...varen maar. Van dit soort 'luchtlek' problemen heb je eigenlijk het meeste last als je een tijd (dagen/weken) hebt stilgelegen en dan weer starten wil.
groet
Arnold
groet
Arnold
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Toch geen diesel bacterie?
Top dat je het weer voor elkaar hebt Karel en voor die diesel bacterie zou ik me maar geen zorgen maken als je maar goed filtert
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Toch geen diesel bacterie?
Goedenavond allen, @ Karel: mooi te lezen dat het (waarschijnlijk) opgelost is, super .
het krijgen van vertrouwen kan maar op EEN manier lijkt mij: als alles weer zit zo het zat een tijdje proefdraaien en dan het diepe in, je kan alleen vertrouwen krijgen door te varen en te beleven dat het goed blijft gaan.
De controles tijdens de vaart wat vaker in het begin en dan weer terug naar hoe het was VOOR de ellende, zo doe ik dat meestal als de techniek me in de steek gelaten heeft, succes en hou ons op de hoogte!!
Groet Ad (Arrejoan)
het krijgen van vertrouwen kan maar op EEN manier lijkt mij: als alles weer zit zo het zat een tijdje proefdraaien en dan het diepe in, je kan alleen vertrouwen krijgen door te varen en te beleven dat het goed blijft gaan.
De controles tijdens de vaart wat vaker in het begin en dan weer terug naar hoe het was VOOR de ellende, zo doe ik dat meestal als de techniek me in de steek gelaten heeft, succes en hou ons op de hoogte!!
Groet Ad (Arrejoan)
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Toch geen diesel bacterie?
HH,
Fijn dat het gelukt is, vertrouwen krijgen is moeilijk.
Gezien je doorzettingsvermogen komt dat vast goed.
Navigo
Fijn dat het gelukt is, vertrouwen krijgen is moeilijk.
Gezien je doorzettingsvermogen komt dat vast goed.
Navigo
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Toch geen diesel bacterie?
Beste Karel , fijn dat ie weer loopt , mijn advies : brandstof in de tank , landvasten nog ff checken en gewoon n halve dag die schroef in t werk zetten , kan je met n gerust hart de boel aan de kade in de gate houden.
Daarna , trossen los en t water op !
En als je t toch nog niet helemaal vertrouwd , zorg dat er een " maatje " met een sterke boot in de buurt is die je altijd weer terug zou kunnen brengen.....
Gr Do
Daarna , trossen los en t water op !
En als je t toch nog niet helemaal vertrouwd , zorg dat er een " maatje " met een sterke boot in de buurt is die je altijd weer terug zou kunnen brengen.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....