Toch geen diesel bacterie?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Baschinist »

Wat ik vreemd vind is dat bij de beweging naar boven kracht gezet moet worden, alsof je de leiding vacuüm trekt. Dat kan ik niet rijmen met valse lucht aanzuigen. De knop wordt daarna ook naar beneden getrokken.
Als de knop weer naar beneden getrokken wordt zou ik zeggen WEL lucht. Als daar brandstof zou zitten zou het niet kunnen aangezien dat niet samendrukbaar is.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Het handpompverhaal duidt in mijn optiek op verstopping n.l. als je in de aanzuigbeweging (veel) kracht moet zetten en de zuiger wordt vanzelf teruggetrokken dan is er een vacuüm dat veroorzaakt wordt door een verstopping tussen pomp en tank( filters?).
Ik zou alle aansluitingen vanaf het handpompje naar de tank een voor een loshalen om te bepalen waar de blokkade zit, er zijn niet zoveel mogelijkheden tenslotte, succes met oplossen van het probleem(pje) :wink:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat de volgorde die Arnold aangeeft de beste is dan wordt het vanzelf duidelijk waar de blokkade zit.
Dat er een blokkade zit is voor mij duidelijk,dit lijkt zeker niet op een lucht probleem
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Mij ook. En dat traject is nu erg kort. Er hangt 25-35 cm brandstofslang aan de pomp, en die hangt in het tankje. Daarom denk ik aan de klepjes in de pomp. Maar het lukt me maar niet om er aan te beginnen, ik zit in hetzelfde depressieschuitje als Arrejoan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Waterman »

Kan het ook nog liggen aan de hardnekkige vorst van de laatste weken?
Diesel wil wel bevriezen,en als het in de brandstofpomp nog niet helemaal ontdooit is,zou ik me kunnen voorstellen,dat zoiets dan problemen geeft.
Daar komt bij,dat de temperaturen het komend weekend en/of langer,ook niet echt bijdragen aan een zomers temperatuurtje.
Of zijn mijn suggesties als leek daarin,maar verdenkingen die geen hout snijden.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Marie Christina »

Het zou best kunnen.
Maar degevoelstemperatuur was vooral heel laag.
Of de absolute temperatuur laag genoeg was?
Gaat diesel niet pas bij -20 ofzo vlokken?

Eventueel water in de diesel bevriest uiteraard wel bij 0 graden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Klaver vier »

Dat diesel vlokt gebeurd al jaren niet meer,daarvoor doen ze een toevoeging in de diesel,en als er water in je pomp krijgt heb je wel heel slechte filters.
Ik denk als Karel zich wat beter voelt en doet wat Arnold zegt dat het helemaal goed komt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat denk ik ook.
Ik denk niet dat je het probleem in de vorst-hoek moet gaan zoeken.

Maar...
Wel goed dat het ge-opperd wordt, vind ik.
Het zal het maar wel zijn.
Dan is het wel aangekaard.
Zo kan je het op zijn minst uitsluiten.
En da's ook wat waard.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Precies. Waardevolle tip. Ik had er niet aan gedacht, vroeger met mijn CX diesel heb ik er wel eens last van gehad. In de jaren 80 met mijn Passat diesel tankte ik in de winter een paar liter benzine bij om vlokvorming tegen te gaan.

Maar deze keer kwam de diesel uit een jerrycan die in het verwarmde ruim stond. Ook de plek waar de dieselbunkers staan staat in open verbinding met het verwarmde ruim. Dus kan ik de vorst bij deze uitsluiten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Eindelijk voldoende moed gevonden om die opvoerpomp eraf te schroeven.

Afbeelding

Nu heb ik een paar opties:

1. Met de pomp naar een dieselspecialist vragen of ze hem kunnen testen.
2. Mijn reserve pomp opzoeken. Maar ik weet niet of die het wel doet.
3. Afdekplaatje maken/scoren en er een electrische pomp tussen zetten. Maat dan heb ik ook een contactschakelaar voor de motor nodig.

Vergeet laat ik met het oog op de keuring ook een stukje slang maken ter vervanging van de geknikte retourleiding:

Afbeelding

Hmm. Eindelijk heb ik ook eens een gedraaid plaatje.... :|
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door paure nesci »

:D verdraaid of niet....de knik is duidelijk in beeld ! 8)
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Ducomte »

Het inzakken in toerental en uiteindelijk afslaan kan door deze knik in de retour leiding veroorzaakt worden.
Wim
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Dat dacht ik ook, maar deze knik zit er al zeker 15 jaar in op deze manier....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Klaver vier »

Karel die knik kan er wel al heel lang inzitten,maar eens gaat hij daarop verstoppen als je al vuil in de tank hebt.
Het wordt als het waren een opeenstapeling van vuil het éne stukje blijft hangen en het volgende kan er ook niet meer langs,net zolang tot hij helemaal dicht zit.
Als je dan ook nog een beetje dieselbacterie hebt,dat er een beetje uitziet als slijm,ik vergelijk het altijd met kaugom in je mond na het drinken van een koppie thee,dat wordt zo,n slappe sludge.
Ik verwacht dat dat leidinkje verstopt zit dat verklaard ook het zware pompen.
Karel ik hoop dat het gauw goed komt,want gedonder met de motor zit niemand op te wachten
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Navigo »

HH,

Netjes is een knik niet.
Is zo te zien in de retour naar de tank, heeft geen invloed op stilvallen van de motor.
Kan hoogstens een hogere voordruk op leveren.

Een diesel die draait en inhoudt of stilvalt heeft meestal een probleem in de aanvoer.

1) is de zuigleiding inwendig goed, niet opgezwollen door inferieure kwaliteit?
2) zit er nergens stiekum een filtertje verstopt, en dus daadwerkelijk verstopt?
3) haalt hij geen lucht naar binnen langs een slechtte koppeling, koperen ring, slechtte slang of zelfs misschien het handbediende pompje zelf?
4) is de opvoerpomp defect?
5) is er voldoende druk opbouw, met andere woorden is er een overstort ventiel geplaatst wat geen tegendruk creëert? Zo te zien heb je een retour naar de tank, dan zal deze overstort er als het goed is ook zitten.


Wil je de pomp uitsluiten dan zou ik na alle mogelijkheden van puntje 1t/m 3 te hebben nagelopen de opvoerpomp vernieuwen en niet ter controle aanbieden. Zo te zien vallen de kostten hiervan wel mee, geeft meteen zekerheid.

Navigo
Plaats reactie