Toch geen diesel bacterie?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Afgelopen week voor het eerst weer aan het werk na 4 weken thuis met het pootje omhoog (waarvan 1 week bij onze zoon aan boord). Ik was op mijn werk ongenadig met mijn scheen op de bestekrand van een duwbak gevallen. Open, botvlies gekneusd, ontstoken, hoop gedoe.
Vandaag weer naar de Johanna geweest. De retourleiding lekte. Dat sluit in ieder geval uit dat die dichtgeknepen zat. Ik had de retourleiding bij het storingzoeken doorgesneden en later met een knelfitting weer aan elkaar gezet. Daar lekte die. Ik had de leiding gewoon in de wartel gestoken. Bleek dat er onder één wartel geen knelring zat. Dus dat was snel verholpen. Daarna de motor zoon 50 minuten laten draaien op 1000 toeren. Dat ging prima. Dus het varen naar de werf is veiliggesteld. Nog een week of 6 om voor te bereiden.
Vandaag weer naar de Johanna geweest. De retourleiding lekte. Dat sluit in ieder geval uit dat die dichtgeknepen zat. Ik had de retourleiding bij het storingzoeken doorgesneden en later met een knelfitting weer aan elkaar gezet. Daar lekte die. Ik had de leiding gewoon in de wartel gestoken. Bleek dat er onder één wartel geen knelring zat. Dus dat was snel verholpen. Daarna de motor zoon 50 minuten laten draaien op 1000 toeren. Dat ging prima. Dus het varen naar de werf is veiliggesteld. Nog een week of 6 om voor te bereiden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch WEL diesel bacterie!
Vorige week een uur lang proefgedraaid met de schroef erop. Geen krimp. Vanochtend een proefvaart gepland. Eerst nog even warmdraaien. Na een paar minuten begon ie te 'halen'. Check. Filterglaasje bekeken: vol met vieze drab.
Nu weer moed verzamelen: pomp fabrieken tussen waterzak en de vuldop aan dek. Trechter met filter aan dek, en de inhoud van de bunker een paar keer rondpompen met een bacterie gifje in de diesel....
Shit.
Nu weer moed verzamelen: pomp fabrieken tussen waterzak en de vuldop aan dek. Trechter met filter aan dek, en de inhoud van de bunker een paar keer rondpompen met een bacterie gifje in de diesel....
Shit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Richard van den Berg
- Berichten: 579
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Toch geen diesel bacterie?
Sterkte
Je heb er in ieder geval goed weer voor.
Je heb er in ieder geval goed weer voor.
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Vandaag eindelijk mijn diesel kunnen rondpompen met Acticide CMG erin. Uitloop van de slang voorzien van een fijkn gebreide sok om de grootste rotzooi op te vangen.
Het groffilter in het glaasje in de opvoerpomp was volledig dichtgegroeid, alle ruimte pakkend die het glaasje bood
Ik heb inmiddels twee filters Separ KWA 50 binnen, op marktplaats voor 50E per stuk gekocht, met gratis 6 nieuwe filters erbij. Die ga ik parrallel monteren, voorzien van een batterij kogelkranen zodat ik snel kan omschakelen en filters wisselen. Verder komt er op de aanzuig en de retour een T-aansluiting met slangpilaren en kogelkranen, zodat ik altijd met een paar stukjes slang een 20L jerrycan als nood-tank kan inzetten. Tot dusver is mijn brandstofsysteem uitgevoerd in 10mm uitgegloeid koper.
Dat is nog niet eenvoudig te vinden, van warmteservice tot bouwmaat, ik heb allerlei online toko's bezocht, maar het is allemaal 12/15/22mm wat de klok slaat.
Morgen het schema maar eens uittekenen, een boodschappenlijstje maken en dan ga ik mijn geluk maar weer bij de Goudse IJzerwaren beproeven. Wie weet.
Wordt vervolgd.
Het groffilter in het glaasje in de opvoerpomp was volledig dichtgegroeid, alle ruimte pakkend die het glaasje bood
Ik heb inmiddels twee filters Separ KWA 50 binnen, op marktplaats voor 50E per stuk gekocht, met gratis 6 nieuwe filters erbij. Die ga ik parrallel monteren, voorzien van een batterij kogelkranen zodat ik snel kan omschakelen en filters wisselen. Verder komt er op de aanzuig en de retour een T-aansluiting met slangpilaren en kogelkranen, zodat ik altijd met een paar stukjes slang een 20L jerrycan als nood-tank kan inzetten. Tot dusver is mijn brandstofsysteem uitgevoerd in 10mm uitgegloeid koper.
Dat is nog niet eenvoudig te vinden, van warmteservice tot bouwmaat, ik heb allerlei online toko's bezocht, maar het is allemaal 12/15/22mm wat de klok slaat.
Morgen het schema maar eens uittekenen, een boodschappenlijstje maken en dan ga ik mijn geluk maar weer bij de Goudse IJzerwaren beproeven. Wie weet.
Wordt vervolgd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Toch geen diesel bacterie?
Ik heb een keer 10 mm koppelingentjes bij de Prascis gekocht want ik had het zelfde probleem! Ook alles 10 mm
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Toch geen diesel bacterie?
HH,
10 mm uitgegloeid koperen buis op rol, warmteservice Alphen a/d Rijn zou het op voorraad moeten hebben.
Althans net hun site nog even gechecked, zou af te halen moeten zijn.
Navigo
10 mm uitgegloeid koperen buis op rol, warmteservice Alphen a/d Rijn zou het op voorraad moeten hebben.
Althans net hun site nog even gechecked, zou af te halen moeten zijn.
Navigo
Re: Toch geen diesel bacterie?
Messing en koper wordt sterk afgeraden in diesel leidingen, ivm de bio toevoegingen!
Ergens op dit forum heb ik daar al documentatie en ondezoeks resultaten vermeld.
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... =25#680896
Lees hier maar eens, daar zitten wijze mannen;
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -leidingen
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... n?start=50
Ergens op dit forum heb ik daar al documentatie en ondezoeks resultaten vermeld.
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... =25#680896
Lees hier maar eens, daar zitten wijze mannen;
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -leidingen
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... n?start=50
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Toch geen diesel bacterie?
Klopt idd, volgens mij in een eerder topic hier ook al eens ter sprake gekomen.
Hieronder nog een link met tekst en uitleg. Weliswaar voor opslag en distributiebedrijven maar staat wellicht een handig overzichtje in met welke materialen wel en niet kunnen worden toegepast.
https://vr-rr.nl/publish/pages/34129/fa ... ibutie.pdf
Hieronder nog een link met tekst en uitleg. Weliswaar voor opslag en distributiebedrijven maar staat wellicht een handig overzichtje in met welke materialen wel en niet kunnen worden toegepast.
https://vr-rr.nl/publish/pages/34129/fa ... ibutie.pdf
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Dat wist ik, maar ik ga over op gtl. Dan ben ik af van die bacteriën.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Toch geen diesel bacterie?
In GTL groeien de bacteriën even snel. Je moet zorgen dat zo min mogelijk water in je tank hebt waar de bacteriën op kunnen leven. En natuurlijk gif.
Dus om te beginnen een schone tank! En 1x per jaar een dosering gif.
In gewone Bio diesel is meer PPM kans op water.
Dus om te beginnen een schone tank! En 1x per jaar een dosering gif.
In gewone Bio diesel is meer PPM kans op water.
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Tja, die schone tank is een utopie, er zit geen mangat in en er is ook niet bij te komen om er één te maken.
Vandaar een dubbele filterset met bypass en een mogelijkheid tot aansluiten van een losse jerrycan.
Vandaar een dubbele filterset met bypass en een mogelijkheid tot aansluiten van een losse jerrycan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Toch geen diesel bacterie?
HH,
Ik ken de verhalen over aantasting van koper door bio brandstof etc.
Uit de praktijk herken ik het niet, althans ik heb de leiding afgelopen werfperiode gecontroleerd en niets opgemerkt.
Ook uit de praktijk;, Als je bacterie heb is het alleen definitief weg te krijgen door alles te reinigen, zelfs een klein stukje rest in een loze leiding is funest.
Kleine hoeveelheid diesel, flinke hoeveelheid bijvoorbeeld grotomar en langdurig rond blijven pompen.
Navigo
Ik ken de verhalen over aantasting van koper door bio brandstof etc.
Uit de praktijk herken ik het niet, althans ik heb de leiding afgelopen werfperiode gecontroleerd en niets opgemerkt.
Ook uit de praktijk;, Als je bacterie heb is het alleen definitief weg te krijgen door alles te reinigen, zelfs een klein stukje rest in een loze leiding is funest.
Kleine hoeveelheid diesel, flinke hoeveelheid bijvoorbeeld grotomar en langdurig rond blijven pompen.
Navigo
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Er komen slangpilaren acher kogelkranen in het circuit zodat ik eenvoudig via de filters kan rondpompen zonder nog aan de installatie te hoeven prutsen. Dat kan dan zowel terwijl de motor draait als wanneer die stilstaat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch geen diesel bacterie?
Goeie tips!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch geen diesel bacterie?
Pijpjes gesneden, en een droge passing van de manifold voor de gasoliefilters.
Rechtsonder komen de leidingen naar tank en motor, boven komen twee filters. Nog even een stuk patroonpapier eronder en een boorsjabloon tekenen. Dan vast alle draadkoppelingen van teflon voorzien.
Ik kan zo onderweg filters wisselen, met een bypass om de filters heen, en rechtstreeks al dan niet gefilterd met een jerrycan varen.
Tenslotte komt er ook nog een kraan met slangpilaar op de retour naar de tank, zo kan ik ook met een externe pomp de tankinhoud circuleren door 1 of 2 filters.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.