Toch geen diesel bacterie?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

In het voorfilter van de opvoerpomp zat wat zwarte smurrie. Lijkt erg op de bacterie.

Nou moest ik deze week verhalen omdat ze naar binnen gingen zoeken bij de ligplaats. Dus ik heb de retourleiding doorgesneden en samen met de slang van de aanvoer in een 5l jerrycan met schone diesel gehangen. Brandstoffilter vernieuwd (geen zwarte smurrie). Diesel oppompen met het handpompje en starten. Leo als een zonnetje! Voor even......

Weer inzakken in toerental en uiteindelijk afslaan. Als ik nu met het handpompje pomp moet ik trekkend de meeste energie geven, het lijkt alsof ie vacuüm zuigt.

Mijn intuïtie zegt dat het opvoerpompje en de aanzuigslang de volgende verdachten zijn, of heeft iemand een andere verklaring?

De route van de diesel is aanvoerslang, voorfilter bij opvoerpomp, pomp, dieselfilter, Bosch brandstofpomp, retourleiding.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Handige Harrie »

Opvoerpompjes willen inderdaad wel eens de brui dr aan geven. en dat kan van versleten nokken tot gebroken armjes to slechte membramen gaan.

Begin eens simpel door de uitgaande slang van de brandstof pomp dr af te draaien en te kijken of hij een beetje pompt.
ja? kijk eens verder naar je filters en de slangen dr tussen.
nee? draai de ingaande slang dr af bij de pomp en kijk of die diesel doorlaat.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Navigo »

HH,

Kijk eens voor de zekerheid na of er in je opvoerpompje wel/niet een gaas filtertje zit.
Het kan voorkomen dat dit vervuild is.

Of bedoelde je deze zelf met "voor filter"?

Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door wrotter »

denk vooral aan de banjo bout en het filtertje wat er in zit vlak voor de brandstof pomp .
dit kleine ding heeft mij indertijd een hoop ellende gekost ,heb toen vele raadgevingen gehad ook van volwassen machinisten ,ook olie opvoer pomp vervangen wand volgens hun was i kaduuk nou nee dus iedere keer liep het motortoerental terug .
toen ik uiteindelijk bij de daf te rade ging was het eerste wat ze zeiden kijk eens naar dat ding en kreeg 2 nieuwe filtertjes mee en ja hoor dat ding zat vrijwel dicht met zwart ,,,,rubber,,, de hele oorzaak was opgelost voor een paar gulden ,maar had mij wel een dikke 600 gulden toen nog gekost omdat ik op aan raden van een deskundige een nieuwe olie opvoerpomp had gekocht .
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Gaas filtertje bedoelde ik idd met voorfilter. Zit in een glaasje, en zat ook zwart 'rubber' in. Is al vervangen. Dat blijft nu schoon. Ik ga dan maar eens kijken bij de aanzuig leiding, omdat het pompje met de hand vacuüm lijkt te trekken. Toch gek dat de motor de ene keer een kwartier goed blijft lopen, en de andere keer na een paar minuten al begint te halen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door ronrtl »

Hoi Karel,

ikzelf heb ooit problemen gehad met een "halende" motor waarbij ik zowat mn halve schip uit elkaar had gehaald om bij tank, leidingen e.d te komen om het probleem te vinden... Uiteindelijk bleek bij een (eerder gewisseld) filter op de aansluiting vd leiding een koper ringetje ietsiepietsie lucht te lekken. Toen ik alle ringetjes (van pure ellende) vervangen had was het probleem voorgoed verdwenen! :lol: Kortom, je leiding en/of filters hoeven niet brandstof te lekken om toch WEL lucht te kunnen zuigen. Misschien een tip? :idea:

Groetjes,
Ron
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Marie Christina »

Nou je het zegt: dat heb ik ook gehad.

Het Racor filter liep heel langzaam vol met lucht.

Was Ook niet te vinden en van ellende alle ringetjes vervangen.
Probleem daarna verholpen.
Maar aan die ringetjes was op het oog niets te zien.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Morgenmiddag ga ik kijken wat het is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Klaver vier »

Karel ik denk dat wrotter een ander filtertje bedoeld als dat jij denkt,jij denkt een filter in een glaasje maar wrotter bedoelt een filtertje ( gaasje) dat in een banjo oog zit voor de brandstofpomp of opvoerpomp,dat zou het heel goed kunnen zijn want dan kan hij de brandstof niet goed aanzuigen.
Het kan natuurlijk ook lucht zijn,maar meestal als een motor éenmaal loopt komt er niet gauw zoveel lucht dat hij stopt.
Ik heb wel eens heel veel vuil in de brandstoffilters gehad maar dan stikt de motor letterlijk de moord en zakt eerst het toerental
Ik houd het toch wel op iets wat verstopt zit.
Succes Karel ik hoop dat het gauw goed komt.
Gr René ( klaver vier)
Kleine toevoeging dat verklaard ook het vacuum trekken van het opvoerpompje.
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Baschinist »

Rare vraag misschien maar hoe hoog staat je jerrycan t.o.v. je normale tank? Misschien kost het wel moeite om je diesel omhoog te zuigen met je pompje omdat je nu verder omhoog moet? Kun je de slang verlengen zodat je de jerrycan hoger kan zetten
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door ronrtl »

rare vragen bestaan niet hoor :D Ik vind het een uitstekende vraag!
Mocht het nu wel om een verstopping gaan dan kom je er relatief makkelijk achter wanneer je de brandstofslang bij je motor losmaakt en de opening lager dan je tank/jerrycan houd. Als er ergens een verstopping zit "loopt" de brandstof uit je slangetje! Zeg maar een straaltje... Als er geen verstopping zit STROOMT het uit het slangetje.

Ooit een zeeschouw gehad met telkens uitvallende motor. Bleek ergens in de spiegel achter het dagtankje een (onvindbaar) brandstof filter te zijn gemonteerd :x Waarschijnlijk met de bouw in '68 geplaatst :wink: Hier exact het verhaal straaltje en stromen bij gehad. Uiteindelijk een slang rechtstreeks ff vanaf de tank naar de opvoerpomp gemaakt en probleem was weg.

Blijft het bij "halende motor" dan waarschijnlijk zoeken in lucht aanzuigen tussen ringen.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Navigo »

HH,

Even op een rijtje, voor de beeld vorming. Om mee te kunnen denken.

Je hebt een Bosch lijnpomp, met direct hiervoor een glaasje met hierin een filter?

Hierop, ertussen zit een in "in lijn" geplaatst handpompje wat je losdraait en waarmee je dan op en neer de brandstof kan verpompen?

Of heb je een klein handle-tje wat je op en neer kan bewegen? In deze uitvoering is het afhankelijk hoe de stand van de motor is, hier kan het membraan namelijk door de nok bediend staan. Dus wil je handmatig pompen, moet de motor iets verdraaid worden.

In beide uitvoeringen zitten er twee klepjes in het pomp deel.
Een zuig en een pers klepje, kijk eens of deze schoon en beweegbaar zijn. Zijn beide makkelijk toegankelijk.
Kijk ook eens of je binnenzijde van je brandstof slang van binnen niet verteerd of bijvoorbeeld door inferieure kwaliteit opgezwollen is.

Heb je een hogedrukpomp opgenomen in het smeersysteem van de motor of heeft hij een eigen smeeroliebad.
Eigen smering, tekort of vervuild met gasolie geeft ook een onregelmatig lopende motor.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door Baschinist »

Van het voorjaar een tijd bij iemand op zijn bootje aan het kloten geweest. Zelfde verhaal: ontluchten, even lopen en daarna begon het ge-etter weer van voor af aan. Hier bleek achteraf het voorfilter tijdens winteronderhoud verplaatst te zijn en hing nu 5cm hoger dan voorheen. Filter terug naar beneden geplaatst en het euvel was verholpen. Zou volgens mij niet uit moeten maken maar vermoed dat het hier ook wel een luchteuvel was via een ringetje o.i.d. maar dit was minder werk dan alle ringetjes na lopen en vervangen.

Idem aan boord gehad. Nieuwe boot, nieuwe generatoren, gebunkerd, in bedrijf gesteld en proefgevaren....niks aan het handje. Eerste reisje gemaakt en toen de dagtanks half leeg waren stopte de generatoren er mee. Uiteindelijk bleek dat die nieuwe generatoren 0,2bar voordruk nodig hebben en dat halen we dus niet met de hoogte van de dagtanks. Elektrisch opvoerpompje ertussen en het euvel was verholpen.
Het mooie is: We liggen naast het zusterschip. Zelfde boot, zelfde generatoren, zelfde tankindeling.........nergens last van daar.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door KarelE »

Vandaag niet naar boord geweest, ik kon de moed niet verzameld krijgen.

Het tankje staat maar zo'n 40cm onder de pomp, brandstofniveau zo'n 25 cm onder de pomp.

Banjo bout had mijn zoon al los gehad, die was schoon.

De lijnpomp heeft een eigen smeerolie peilstokje, door die opening vuil ik zonodig ook bij.

Het is zo'n handpompje waarvan je de knop losdraait en dan op een neer pompt.

Wat ik vreemd vind is dat bij de beweging naar boven kracht gezet moet worden, alsof je de leiding vacuüm trekt. Dat kan ik niet rijmen met valse lucht aanzuigen. De knop wordt daarna ook naar beneden getrokken.

Dan zou dat wel eens op die klepjes in de pomp kunnen wijzen. Ik ga morgen eerst in de kelder op zoek naar mijn reserve pomp. Dan daarop/daarin eens rustig kijken hoe het zit een eventueel daarna de opvoerpomp uitwisselen met die aan boord.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Toch geen diesel bacterie?

Bericht door varg »

Beste, als je met het handopvoerpompje een vacuüm kunt trekken is er iets in de aanvoer niet goed! Het handopvoerpompje heeft in de banjo vaak een zeefje zitten, maar je zegt duidelijk dat je zoon dat heeft onderzocht en dat dat er niet zit. Het is nu eenvoudig zoeken: je maakt de eerste aansluiting ná de tank een stukje los en je probeert weer met het handpompje vacuüm te trekken. Gaat het pompje nu opeens soepel dan zit het probleem niet tussen de losgedraaide aansluiting en het pompje maar daarvóór. Is er geen verschil dan zit de verstopping tussen de aansluiting en de pomp. Draai de aansluiting nu weer dicht en werk nu systematisch richting handpompje. Je beschrijving van het probleem maakt veel duidelijk. Tussen het hand-opvoerpompje en de tank zit meestal alleen een voorfilter.
Als het hand-opvoerpompje tegen een mechanisch opvoerpompje is aangebouwd is het de moeite waard om de motor een slag te tornen. In sommige constructies kan de opvoerpomp in een bepaalde stand de toevoer even blokkeren.
Hou ons op de hoogte!
Arnold
Plaats reactie