accu's opladen met generator

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

accu's opladen met generator

Bericht door paure nesci »

Beste techneuten,
de heavy metal ligt nu martinique en mn broer had een vraagje,
hij heeft 2 AGM accu's van 175 a aan boord en als hij een poos in een baai ligt voor anker , met weinig wind voor z'n windgenerator en veel bewolking die t zicht op z'n zonnepanelen belemmeren, dan wil t wel eens gebeuren dat de accu's wat leeg raken.
om dan z'n motor te starten en dan via de dynamo ( 55 amp) de accu's te laden vond hij wat energie verspilling.
hij heeft een honda I1 1000watt generator en wil daar een acculader mee voeden , hoe zwaar zou die lader dan mogen zijn , en zou dit goedkoper zijn in brandstofverbruik ?
De brandstofprijs is daar 1€ p/liter ( benz en diesel )
De bootmotor is een vw 1600 diesel en het honda'tje doet t op benzine.....
Waar het Koen vooral om gaat is dat ie de vw motor minder hoeft te laten lopen i.v.m. slijtage v.d demperplaat en keerkoppeling.

en zou er dan ook nog een scheidingstrafo tussen moeten ?

We zijn benieuwd,
groet , ook namens de bemanning van de Heavy metal, Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: accu's opladen met generator

Bericht door Peter-J »

Heeft hij nu geen acculader dan? Hoe zit het met walstroom aansluiting? Ik neem aan dat zodra er walspanning is dat de accu's worden geladen? Hoe makkelijk is het dan om de generator gewoon op de wal aansluiting aan te sluiten?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: accu's opladen met generator

Bericht door Marie Christina »

De generator zal puur zo'n poosje moeten draaien om de accu's geheel op te laden, zo vermoed ik.
Maar ik zie technisch geen belemmering.

In het mini laad ik de accu's van mijn modelboten ook op tijdens het varen via de omvormer.
Dat gaat altijd prima.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: accu's opladen met generator

Bericht door Carel-k »

In de tropen zouden de zonnepanelen voldoende moeten zijn hoeveel watt zijn die?
Een accu lader voor 2x 175 amp moet minimaal 40 of 70 amp moeten zijn.
Maar daar moet je ook de generator bij aan passen want een zware Acculader gedruik flink wat stroom
Ik zou de zonne panelen aanpassen!
In de catalogus van ASA kan je daar een hoop in terug vinden succes

Mvrgr Carel
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: accu's opladen met generator

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Dat Honda gensetje heeft een 12 volt accu ladertje 8.3Amp. aan boord.
Mee geleverd is een laadsnoer met accu klemmen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: accu's opladen met generator

Bericht door paure nesci »

8.3 amp is niet zo heel veel....hij zou er t liefst een 70 amp acculader aanhangen...... dan gaat t n bietje vlotter !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: accu's opladen met generator

Bericht door ronrtl »

Met 8 A schiet dit idd niet op! Daar laad je de accu's niet mee vol. De gouden regel is minimaal 10% laadstroom t.o.v. je Ah van je accu. Dus bijv. 200Ah accu met minimaal 20A lader laden. (Liefst nog wat meer) ps, een vrijwel vol geladen accu kan je wel bij laden met 8A lader.

De scheidingstrafo waarover je het had is met een generator niet nodig daar je galvanisch volledig gescheiden bent van de walstroom.

Groet,
Ron
WADnWIND

Re: accu's opladen met generator

Bericht door WADnWIND »

Om nu écht antwoordt te geven op de vraag:
Die generator Honda EU10i is 1000VA max. voor 30 minuten (niet 1000watt) en 900VA continue
Stel dat de lader een cosinus phi heeft van 0,8, dan kan je dus 0,8x900=720 watt afnemen.
720watt / 14,24 volt = 50 ampere.
Die 14,25 volt is je uiterste laadspanning van je accu's
Dat alles bij 20 graden buiten temperatuur.

Als je dat aanhoudt zit je aan de redelijk veilige kant.

Het kan zijn dat een moderne lader een cosinus phi heeft van 0,95 of beter, dat is alleen maar beter tegen de warmte ontwikkeling. Ook gezien de hogere buiten temperatuur daar.
In de praktijk zou ik het houden op een 50 ampere lader voor 12 volt, of 25 ampere voor 24 volt, mits een moderne lader gebruikt wordt met hoog rendement. Dus geen zware oude garage lader!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: accu's opladen met generator

Bericht door paure nesci »

en wat ik me nu bedenk, hoe zit het met de electr.apparatuur daar ? is dat 50 of 60Hz ?? en kan dat dan wel op die generator ??
m.a.w. moet er een acculader ingevlogen worden vanuit hier of kan hij daar bij de plaatselijke electraboer iets kopen ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: accu's opladen met generator

Bericht door WADnWIND »

Als het een ouderwetse lader is met transfomator ( cos-phi 0,8 of veel slechter) die gemaakt is voor 60 hz kan niet op 50Hz!
Een lader gemaakt voor 50Hz kan wel op 60Hz, omdat de transfomator verliezen minder worden als de frequentie stijgt.

Als het een moderne switched mode lader is ( cos-phi 0.95 of minder) kan die zowel op 50 als 60 Hz.

Oude lader dus niet gebruiken.
oppievd
Berichten: 9
Lid geworden op: ma feb 12, 2018 11:51 am

Re: accu's opladen met generator

Bericht door oppievd »

Is cos phi wel toespasbaar. In een baai liggen is los van net. En cos phi regeling is alleen voor een blind stroom van net te voorkomen, bij cos phi 1 betaaald netbehherder meer, en dat willen ze niet. Als je onafhankelijk bent, eiland mode...als in een baai, dan is cos phi altijd 1. Dus dit verlies hoef je niet mee te nemen. Wordt volgens mij van belang als je generator koppeld aan het net.
Goretjes Rob.
Rust kenmerkt de Zeeman.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: accu's opladen met generator

Bericht door frank »

paure nesci schreef:8.3 amp is niet zo heel veel....hij zou er t liefst een 70 amp acculader aanhangen...... dan gaat t n bietje vlotter !
Gr Do
Heb ook een kleine Honda van max 1000 watt. Zit inderdaad een hulp 12 v ladertje in van 8 amp maar heb je geen .. aan.

Ik kan er in noodgevallen een 12V50 Amp lader op aanluiten maar dan moet hij wel flink werken. Ik denk dat 40 amp al voldoende is.
Wel een moderne elektronische 3 traps lader gebruiker dat laadt een stuk sneller.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: accu's opladen met generator

Bericht door Handige Harrie »

oppievd schreef:Is cos phi wel toespasbaar. In een baai liggen is los van net. En cos phi regeling is alleen voor een blind stroom van net te voorkomen, bij cos phi 1 betaaald netbehherder meer, en dat willen ze niet. Als je onafhankelijk bent, eiland mode...als in een baai, dan is cos phi altijd 1. Dus dit verlies hoef je niet mee te nemen. Wordt volgens mij van belang als je generator koppeld aan het net.
Goretjes Rob.
Jazekers, Want de blindstroom is ook een belasting voor het aggregraat.

Dus in plaats van dat je een netbeheerder met het probleem opschotelt heb je nu zelf nadeel van de cos phi.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
WADnWIND

Re: accu's opladen met generator

Bericht door WADnWIND »

oppievd schreef:Is cos phi wel toespasbaar. In een baai liggen is los van net. En cos phi regeling is alleen voor een blind stroom van net te voorkomen, bij cos phi 1 betaaald netbehherder meer, en dat willen ze niet. Als je onafhankelijk bent, eiland mode...als in een baai, dan is cos phi altijd 1. Dus dit verlies hoef je niet mee te nemen. Wordt volgens mij van belang als je generator koppeld aan het net.
Goretjes Rob.
Die cos-Phi moet je generator wel opwekken!!!
De net spanning heeft er niets mee te maken. alleen je oude KWH meter ziet het verschil niet. maar je moet het wel zelf ophoesten!
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: accu's opladen met generator

Bericht door Heavy Metal »

Peter-J schreef:Heeft hij nu geen acculader dan? Hoe zit het met walstroom aansluiting? Ik neem aan dat zodra er walspanning is dat de accu's worden geladen? Hoe makkelijk is het dan om de generator gewoon op de wal aansluiting aan te sluiten?
Met 500 meter verlengkabel? Wij liggen altijd voor anker of zeilen
Plaats reactie