spoelwater toilet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

spoelwater toilet

Bericht door Nieuwkoop »

Het elektrische toilet wordt nu gespoeld met buitenwater.
Dit gaat na een paar dagen stinken als we niet op de boot zijn.
Bij de eerste spoeling ruikt het naar rotte eieren.
Ook altijd rommel en aanslag in de pot.

Idee is om met schoon water te spoelen.
Wie heeft er ervaring of een mening hierover.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: spoelwater toilet

Bericht door RuudMal »

Nieuwkoop,

Hangt ook van de grootte van je watertank af wat je aankan. als je nu al elke 2 dagen water bij moet vullen lijkt het mij niet handig.

wij spoelen altijd al met tank water om de reden die jij aangeeft. nooit geur problemen. en mocht je onverhoopt een keer zonder water komen te zitten kan je altijd nog een puts buitenboordwater gebruiken.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: spoelwater toilet

Bericht door Klaver vier »

Ik spoel ook met drinkwater,wij hebben niet zo,n grote watertank dus wel regelmatig tanken.
Douchen is veel erger,dat is natmaken in soppen en afspoelen,ik heb nu een thermostatische mengkraan klaar liggen en hoop dat dat iets scheeld met het water gebruik.
Misschien wordt het een mislukking omdat het op een geiser moet,maar dat zie ik dan wel weer.
Niet geschoten is altijd mis
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: spoelwater toilet

Bericht door Beemer »

Klaver vier schreef: "ik heb nu een thermostatische mengkraan klaar liggen en hoop dat dat iets scheeld met het water gebruik.
Misschien wordt het een mislukking omdat het op een geiser moet,maar dat zie ik dan wel weer.
Niet geschoten is altijd mis"

Bij ons werkt de combinatie geiser/thermostatische kraan al vele jaren voor de volle 100%. Geiser is een oude vaillant MAG 135_71 TZmet ca 10kW vermogen. Wel staat er een krachtige hydrofoor met een continue ca 1,8 atm waterdruk achter. Thermostaatkraan is b-merk bouwmarkt exemplaar van 4 tientjes. Maar nogmaals: deze combi werkt uitstekend.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: spoelwater toilet

Bericht door sailor wim »

Hoi
Ik spoel met buitenwater en inderdaad zodra aan boord eerst voorspoelen met stank.
Hoewel er een ton aan drinkwater aan boord kan zijn, verspil ik geen liter aan het toilet. Mij te kostbaar.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: spoelwater toilet

Bericht door Klaver vier »

Wij hebben een rhinai geiser en er komt een chrohe thermostaatkraan op,wij hebben geen hydrofoor maar wel een behoorlijke waterdruk.
Ik denk wel dat het gaat,want de geiser brand heel goed bij weinig doorstroming.
Het wordt nu net weer kouder dus ik wacht nog ff
Nu wij geen thermostaatkraan hebben moet je telkens weer mengen als je de kraan weer aanzet dat kost veel water,dit hoop ik te verminderen door een thermostatische mengkraan te plaatsen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: spoelwater toilet

Bericht door KarelE »

Je zou een Y-kraan kunnen maken en alleen de laatste spoeling voordat je van boord gaat met drinkwater doen. Zolang je een paar keer per dag spoelt kan het best met buitenwater.

Of je zet kort bij de toiletpomp een T-stuk. Even de kraan opendraaien en met druk het buitenwater uit de slang spoelen. Kraan op de vlakdoorvoer dichtdraaien en klaar.

Of je pompt de leiding met buitenwater leeg met luchtdruk. Zodra je de bellen buiten hoort de kogelkraan dichtdraaien. Zo doe ik het altijd voor de winter. Leiding leeg en lucht in de kogelkraan. Kan die ook niet stukvriezen. Voor mijn toeter en blauw bord heb ik toch altijd perslucht aan boord.h
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: spoelwater toilet

Bericht door varg »

Als je een puts buitenwater naast het toilet zet stinkt die meestal niet na een week. Wel is buitenwater soms wat groener of bruiner, afhankelijk van waar je ligt.
Ik ben bang dat de stank veroorzaakt wordt door resten die het toilet onvoldoende wegspoelt. Bij veel toiletten is de terugslagklep een kwetsbaar punt. Direct achter het toilet is er vaak nog een bocht omhoog voordat je bij de vuilwatertank bent. Een paar liter water zit er vaak nog die terug kan zakken richting pot.
De terugslagklep die dit moet voorkomen sluit vaak niet 100% af door urinesteenaanslag of resten papier.
Als je langere tijd aan boord bent en het toilet vaker gebruikt wordt neemt het stank-verschijnsel af.
Er is niet veel aan te doen; langer spoelen, meer ontkalken ...meer mogelijkheden zijn er niet. Een groffilter in de spoel(buiten)water aansluiting kan zwevend vuil voorkomen.
Spoelen met drinkwater ziet er schoner uit en drinkwater is kiem-vrijer en zal dus minder snel door achtergebleven resten gaan 'rotten'.
Het risico van spoelen met drinkwater is dat de mensen nog zuiniger gaan spoelen en daardoor ontstaat sneller de beruchte urinesteen-aanslag. Veel spoelen zorgt voor een langlevend toilet.
Arnold
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: spoelwater toilet

Bericht door Klaver vier »

Ik zit er niet zo mee als ik wat meer water gebruik in de thuishaven liggen wij naast de kraan,en water kost er niks.
Onze toillet heb twee spoelstanden wij gebruiken altijd de onvoordelige stand,blijft alles lekker schoon.
Schoonwater spoelen heeft veel voordelen vindt ik,alles blijft veel schoner en het stinkt niet,zolang ik niet heb gepoept.
Gr René
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: spoelwater toilet

Bericht door Carel-k »

Ik heb 1200 liter drinkwater aan boord en spoel daar bewust de wc mee door om groter verbruik te krijgen ,want ik wil dat
De 2x 600liter niet te lang in de tank zit dus als er gelegenheid is bunker ik bij en heb nog nooit zonder gezeten.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: spoelwater toilet

Bericht door Nieuwkoop »

Duidelijk, buitenwater geeft stank. We doen hier al jaren mee spoelen, maar er hangt altijd een lucht, zeker als we een paar dagen van boord zijn geweest.

Die spoelpomp, is die zelf aanzuigend? Mag de watertank hoger staan dan het toilet?
Of gaat de boel dan overstromen?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: spoelwater toilet

Bericht door KarelE »

Die spoelpomp is bij mij een impellerpomp. Die is zelfaanzuigend. De toiletten aan boord worden ook wel onderwaterlijn toilet geboend. Die van mij staat in ieder geval onder de waterlijn. Dus je tank mag hoger dan het toilet staan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: spoelwater toilet

Bericht door DirkR »

Wij hebben een elektrisch spoelend wandcloset en deze spoelen we normaal gesproken met drinkwater
Maar ik heb er ook een buitenwateraansluiting bij gemaakt en die gebruiken we tijdens de vakanties om water te sparen
Na de vakantie koppel ik dan weer terug op drinkwater.

Groet Dirk
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: spoelwater toilet

Bericht door Marie Christina »

Mijn toilet stinkt alleen als ik er vanaf kom. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: spoelwater toilet

Bericht door Evert »

Al zolang ik vaar spoelen we uitsluitend met buitenwater. Eigenlijk nooit last gehad van stinkend water. In de zomermaanden worden de toiletten ook veel gebruikt natuurlijk.
Drinkwater hebben we op de Gouwzee vijf ton. Doen we in de winter een aantal maanden mee
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie