Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Ok ok... ik weet het deze vraag is apart. Maar mijn blok rookt nogal. Nieuwe verstuivers geplaatst en brandstofpomp gereviseerd en gecontroleerd. Timing staat perfect. Toch nog rook.... en daar baal ik van. Ik weet dat hij uit elkaar moet maar zo vlak voor het seizoen geen tijd voor of zin in. Er gaat dus GTL diesel in en dan valt de overlast mee. Waarschijnlijk is de oorzaak slijtage in de cillinders en is revisie op zijn plaats.

Maar..... er is een kans dat misschien een schraap of zuigerveren vast zit waardoor de compressie lager dan gewenst is. (Oeps compressie nog niet gemeten)

Nu de eigenlijke vraag: heeft iemand een positieve ervaring met een toevoeging in de olie van bijvoorbeeld forte of een ander merk? Lees ook verhalen over een koffie kopje ATF in de olie doen...

Ik zoek dus iemand die een positief verhaal heeft zodat ik hier mee kan experimenteren.

En ja enige juiste oplossing is blok open halen.
Maar nu even niet.... haha
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door buggyrene »

Vroeger deden we een 1/2 tot een liter ATF olie bij de motor olie ( niet boven max), een paar uur laten lopen, aftappen, olie verversen, weer laten lopen voor een tijdje, dan weer aftappen, en filter vervangen.
Werkt niet altijd, maar niet geschoten is altijd mis.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door edje »

Over wat voor een motor hebben we het?

Roken zal niet minder worden als je er andere olie of toevoegingen bij gooit. Slijtage is slijtage helaas, en dan zul je de extra rook voor lief moeten nemen dit seizoen. Enigste wat je nog zou kunnen proberen om de veren "schoon" te krijgen is een tijdje de motor flink op zijn staart te trappen. Uiteraard niet in 1 keer maar rustig aan. Maar als je veren versleten zijn zou ik gewoon even rustig aan doen en dit seizoen proberen uit te zingen en dan komende winter groots uitpakken.

gr Ed
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Baschinist »

Als je compressie verliest langs je zuigerveren omdat ze vast zitten dan moet je volgens mij ook barsten van de carterdruk en olie hebben die meer op teer lijkt?

Verhaal van atf ken ik maar geen ervaring mee. Zou het persoonlijk ook niet doen ( evenals als andere toevoegingen). Die olie gaat door je hele blok, als het blokje oud en vervuild is zal het niet alleen troep van je zuigerveren losmaken maar ook van alle andere delen. Als er teveel loskomt bestaat de kans dat het elders smeerkanalen gaat verstoppen en de schade alleen maar groter wordt.
Dat is de reden dat je in een oud blok niet moet switchen van minerale naar synthetische smeerolie, maar zo als ik het zie is dat risico dus ook aanwezig als je atf toevoegd.

Wat voor kleur heeft de rook?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

edje schreef:Over wat voor een motor hebben we het?

Roken zal niet minder worden als je er andere olie of toevoegingen bij gooit. Slijtage is slijtage helaas, en dan zul je de extra rook voor lief moeten nemen dit seizoen. Enigste wat je nog zou kunnen proberen om de veren "schoon" te krijgen is een tijdje de motor flink op zijn staart te trappen. Uiteraard niet in 1 keer maar rustig aan. Maar als je veren versleten zijn zou ik gewoon even rustig aan doen en dit seizoen proberen uit te zingen en dan komende winter groots uitpakken.

gr Ed
Het is een watermota sea panther. Al een oudje hoor. Maar het is een fijn compact motortje. Ik denk ook dat het slijtage is hoor. Maar een poging wagen kan altijd toch...

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Baschinist schreef:Als je compressie verliest langs je zuigerveren omdat ze vast zitten dan moet je volgens mij ook barsten van de carterdruk en olie hebben die meer op teer lijkt?

Verhaal van atf ken ik maar geen ervaring mee. Zou het persoonlijk ook niet doen ( evenals als andere toevoegingen). Die olie gaat door je hele blok, als het blokje oud en vervuild is zal het niet alleen troep van je zuigerveren losmaken maar ook van alle andere delen. Als er teveel loskomt bestaat de kans dat het elders smeerkanalen gaat verstoppen en de schade alleen maar groter wordt.
Dat is de reden dat je in een oud blok niet moet switchen van minerale naar synthetische smeerolie, maar zo als ik het zie is dat risico dus ook aanwezig als je atf toevoegd.

Wat voor kleur heeft de rook?
Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo. Verder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.

Zal proberen een filmpje en foto van de rook te plaatsen.Afbeelding

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Hier een filmpje. Hoop dat hij werkt....

Geluid van de telefoon moet maar even vergeten worden. In het echt klinkt het heel anders...

Gr Peter

Edit: filmpje geeft error. Zal morgen proberen via YouTube wat te plaatsen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, ik volg dit draadje met belangstelling omdat mijn DAF 475 ook niet de nieuwste is (1963) en ook wat seniorenklachten vertoont:wink:
Om nu te gaan werken met allerlei toevoegingen in mijn smeerolie lijkt mij een brug te ver mede omdat ik het eens ben met de gene die stelt dat ALS het werkt en de aanslag los komt van tussen de zuigerveren, waar komt het dan nog meer los en VOORAL : WAAR blijft het?? :roll:
Het beloofde filmpje kan ik niet zien maar aan de foto te zien heb ik een DAF die niet(zo) erg rookt :lol:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Baschinist »

Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo.
Als het zover is kun je nu wel vast gaan reviseren :mrgreen:Wss zal ook eerst de peilstok eruit komen dan dat de dop eraf vliegt . Wat zie je als je de dop er af draait als de motor draait?
[quoteVerder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.][/quote]
Zal qua rook niet veel uitmaken wat je verbrand, mineraal of synthetisch.
Ik kan even niks met je filmpje maar ik vraag me af of het smeerolie is wat je verbrand. Dat zou een meer blauwige rook moeten geven. Als het echt naar diesel ruikt zou het meer zwarte rook moeten zijn en zou het meer de brandstof kant op wijzen i.p.v. smeerolie.
Heb ook het vermoeden dat je het meer in die richting moet zoeken als je geen abnormale verschijnselen aan de carterkant hebt. Zou toch beginnen om de compressie eens (te laten) meten. Minder compressie = minder lucht in je cilinder en aangezien je verstuivers & pomp nieuw zijn ga ik er voor het gemak vanuit dat dat wel goed zit. Zelfde hoeveelheid brandstof bij minder lucht is onbalans in de verhouding = slechtere verbranding = rook aan de pijp.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

https://youtu.be/nPwjk4z3jd4

Heb hem even op YouTube gezet. Hoop dat deze werkt.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Baschinist schreef:
Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo.
Als het zover is kun je nu wel vast gaan reviseren :mrgreen:Wss zal ook eerst de peilstok eruit komen dan dat de dop eraf vliegt . Wat zie je als je de dop er af draait als de motor draait?
[quoteVerder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.]
Zal qua rook niet veel uitmaken wat je verbrand, mineraal of synthetisch.
Ik kan even niks met je filmpje maar ik vraag me af of het smeerolie is wat je verbrand. Dat zou een meer blauwige rook moeten geven. Als het echt naar diesel ruikt zou het meer zwarte rook moeten zijn en zou het meer de brandstof kant op wijzen i.p.v. smeerolie.
Heb ook het vermoeden dat je het meer in die richting moet zoeken als je geen abnormale verschijnselen aan de carterkant hebt. Zou toch beginnen om de compressie eens (te laten) meten. Minder compressie = minder lucht in je cilinder en aangezien je verstuivers & pomp nieuw zijn ga ik er voor het gemak vanuit dat dat wel goed zit. Zelfde hoeveelheid brandstof bij minder lucht is onbalans in de verhouding = slechtere verbranding = rook aan de pijp.[/quote]Zowel peilstok als dop geven geen problemen hoor. Hij loopt ook als een naaimachine. Daar mankeert niks aan zeg maar. Dop er af hoor je een normaal kleppen geluid en geen rook of andere bijzonderheden.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
WADnWIND

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door WADnWIND »

Heb je al eens op GTL geprobeerd?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Ja vorig seizoen gtl er in gehad. Toen was de rook en overlast minimaal. Ga ik dit seizoen ook weer er in gooien hoor. Alleen ben ik een pietlut en wil de oorzaak van de rook opgelost hebben. GTL is een mooie tussentijdse oplossing. Maar ben wel van plan om het te blijven tanken. Enigste nadeel is de verkrijgbaarheid bij mij in de buurt..... (den helder).

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Baschinist »

Tja......lastig te zeggen. Op deze manier draai je ook onbelast.
Maar als je geen carterdruk hebt neig ik er toch naar dat het meer een brandstof / compressie dingetje is, zou dat eerst eens meten voordat je met toevoegingen aan de olie begint. Wellicht dat kleppen stellen nog iets kan schelen.

Hoe is het starten bij koude motor? Tikken & lopen of moet je wat langer voorgloeien en doorstarten ?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.

Bericht door Peter-J »

Baschinist schreef:Tja......lastig te zeggen. Op deze manier draai je ook onbelast.
Maar als je geen carterdruk hebt neig ik er toch naar dat het meer een brandstof / compressie dingetje is, zou dat eerst eens meten voordat je met toevoegingen aan de olie begint. Wellicht dat kleppen stellen nog iets kan schelen.

Hoe is het starten bij koude motor? Tikken & lopen of moet je wat langer voorgloeien en doorstarten ?
Ik denk ook dat het compressie is hoor. Kleppen zijn gesteld uiteraard. Koude motor moet ik even doorstarten. Gloeispiralen heb ik niet. Zit alleen een vlamstarter in het luchtfilter. Deze moet ik wel gebruiken bij koude start. In de zomer met normale temperatuur meestal niet. Dan start hij puur op zijn compressie.
Slaat dan meestal na een 4 a 5 rondjes aan.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie