Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Moderators: sailor wim, frank
Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ok ok... ik weet het deze vraag is apart. Maar mijn blok rookt nogal. Nieuwe verstuivers geplaatst en brandstofpomp gereviseerd en gecontroleerd. Timing staat perfect. Toch nog rook.... en daar baal ik van. Ik weet dat hij uit elkaar moet maar zo vlak voor het seizoen geen tijd voor of zin in. Er gaat dus GTL diesel in en dan valt de overlast mee. Waarschijnlijk is de oorzaak slijtage in de cillinders en is revisie op zijn plaats.
Maar..... er is een kans dat misschien een schraap of zuigerveren vast zit waardoor de compressie lager dan gewenst is. (Oeps compressie nog niet gemeten)
Nu de eigenlijke vraag: heeft iemand een positieve ervaring met een toevoeging in de olie van bijvoorbeeld forte of een ander merk? Lees ook verhalen over een koffie kopje ATF in de olie doen...
Ik zoek dus iemand die een positief verhaal heeft zodat ik hier mee kan experimenteren.
En ja enige juiste oplossing is blok open halen.
Maar nu even niet.... haha
Maar..... er is een kans dat misschien een schraap of zuigerveren vast zit waardoor de compressie lager dan gewenst is. (Oeps compressie nog niet gemeten)
Nu de eigenlijke vraag: heeft iemand een positieve ervaring met een toevoeging in de olie van bijvoorbeeld forte of een ander merk? Lees ook verhalen over een koffie kopje ATF in de olie doen...
Ik zoek dus iemand die een positief verhaal heeft zodat ik hier mee kan experimenteren.
En ja enige juiste oplossing is blok open halen.
Maar nu even niet.... haha
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Vroeger deden we een 1/2 tot een liter ATF olie bij de motor olie ( niet boven max), een paar uur laten lopen, aftappen, olie verversen, weer laten lopen voor een tijdje, dan weer aftappen, en filter vervangen.
Werkt niet altijd, maar niet geschoten is altijd mis.
René
Werkt niet altijd, maar niet geschoten is altijd mis.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Over wat voor een motor hebben we het?
Roken zal niet minder worden als je er andere olie of toevoegingen bij gooit. Slijtage is slijtage helaas, en dan zul je de extra rook voor lief moeten nemen dit seizoen. Enigste wat je nog zou kunnen proberen om de veren "schoon" te krijgen is een tijdje de motor flink op zijn staart te trappen. Uiteraard niet in 1 keer maar rustig aan. Maar als je veren versleten zijn zou ik gewoon even rustig aan doen en dit seizoen proberen uit te zingen en dan komende winter groots uitpakken.
gr Ed
Roken zal niet minder worden als je er andere olie of toevoegingen bij gooit. Slijtage is slijtage helaas, en dan zul je de extra rook voor lief moeten nemen dit seizoen. Enigste wat je nog zou kunnen proberen om de veren "schoon" te krijgen is een tijdje de motor flink op zijn staart te trappen. Uiteraard niet in 1 keer maar rustig aan. Maar als je veren versleten zijn zou ik gewoon even rustig aan doen en dit seizoen proberen uit te zingen en dan komende winter groots uitpakken.
gr Ed
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Als je compressie verliest langs je zuigerveren omdat ze vast zitten dan moet je volgens mij ook barsten van de carterdruk en olie hebben die meer op teer lijkt?
Verhaal van atf ken ik maar geen ervaring mee. Zou het persoonlijk ook niet doen ( evenals als andere toevoegingen). Die olie gaat door je hele blok, als het blokje oud en vervuild is zal het niet alleen troep van je zuigerveren losmaken maar ook van alle andere delen. Als er teveel loskomt bestaat de kans dat het elders smeerkanalen gaat verstoppen en de schade alleen maar groter wordt.
Dat is de reden dat je in een oud blok niet moet switchen van minerale naar synthetische smeerolie, maar zo als ik het zie is dat risico dus ook aanwezig als je atf toevoegd.
Wat voor kleur heeft de rook?
Verhaal van atf ken ik maar geen ervaring mee. Zou het persoonlijk ook niet doen ( evenals als andere toevoegingen). Die olie gaat door je hele blok, als het blokje oud en vervuild is zal het niet alleen troep van je zuigerveren losmaken maar ook van alle andere delen. Als er teveel loskomt bestaat de kans dat het elders smeerkanalen gaat verstoppen en de schade alleen maar groter wordt.
Dat is de reden dat je in een oud blok niet moet switchen van minerale naar synthetische smeerolie, maar zo als ik het zie is dat risico dus ook aanwezig als je atf toevoegd.
Wat voor kleur heeft de rook?
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Het is een watermota sea panther. Al een oudje hoor. Maar het is een fijn compact motortje. Ik denk ook dat het slijtage is hoor. Maar een poging wagen kan altijd toch...edje schreef:Over wat voor een motor hebben we het?
Roken zal niet minder worden als je er andere olie of toevoegingen bij gooit. Slijtage is slijtage helaas, en dan zul je de extra rook voor lief moeten nemen dit seizoen. Enigste wat je nog zou kunnen proberen om de veren "schoon" te krijgen is een tijdje de motor flink op zijn staart te trappen. Uiteraard niet in 1 keer maar rustig aan. Maar als je veren versleten zijn zou ik gewoon even rustig aan doen en dit seizoen proberen uit te zingen en dan komende winter groots uitpakken.
gr Ed
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo. Verder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.Baschinist schreef:Als je compressie verliest langs je zuigerveren omdat ze vast zitten dan moet je volgens mij ook barsten van de carterdruk en olie hebben die meer op teer lijkt?
Verhaal van atf ken ik maar geen ervaring mee. Zou het persoonlijk ook niet doen ( evenals als andere toevoegingen). Die olie gaat door je hele blok, als het blokje oud en vervuild is zal het niet alleen troep van je zuigerveren losmaken maar ook van alle andere delen. Als er teveel loskomt bestaat de kans dat het elders smeerkanalen gaat verstoppen en de schade alleen maar groter wordt.
Dat is de reden dat je in een oud blok niet moet switchen van minerale naar synthetische smeerolie, maar zo als ik het zie is dat risico dus ook aanwezig als je atf toevoegd.
Wat voor kleur heeft de rook?
Zal proberen een filmpje en foto van de rook te plaatsen.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Hier een filmpje. Hoop dat hij werkt....
Geluid van de telefoon moet maar even vergeten worden. In het echt klinkt het heel anders...
Gr Peter
Edit: filmpje geeft error. Zal morgen proberen via YouTube wat te plaatsen.
Geluid van de telefoon moet maar even vergeten worden. In het echt klinkt het heel anders...
Gr Peter
Edit: filmpje geeft error. Zal morgen proberen via YouTube wat te plaatsen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Goedenavond allen, ik volg dit draadje met belangstelling omdat mijn DAF 475 ook niet de nieuwste is (1963) en ook wat seniorenklachten vertoont
Om nu te gaan werken met allerlei toevoegingen in mijn smeerolie lijkt mij een brug te ver mede omdat ik het eens ben met de gene die stelt dat ALS het werkt en de aanslag los komt van tussen de zuigerveren, waar komt het dan nog meer los en VOORAL : WAAR blijft het??
Het beloofde filmpje kan ik niet zien maar aan de foto te zien heb ik een DAF die niet(zo) erg rookt
groet Ad
Om nu te gaan werken met allerlei toevoegingen in mijn smeerolie lijkt mij een brug te ver mede omdat ik het eens ben met de gene die stelt dat ALS het werkt en de aanslag los komt van tussen de zuigerveren, waar komt het dan nog meer los en VOORAL : WAAR blijft het??
Het beloofde filmpje kan ik niet zien maar aan de foto te zien heb ik een DAF die niet(zo) erg rookt
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Als het zover is kun je nu wel vast gaan reviseren :mrgreen:Wss zal ook eerst de peilstok eruit komen dan dat de dop eraf vliegt . Wat zie je als je de dop er af draait als de motor draait?Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo.
[quoteVerder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.][/quote]
Zal qua rook niet veel uitmaken wat je verbrand, mineraal of synthetisch.
Ik kan even niks met je filmpje maar ik vraag me af of het smeerolie is wat je verbrand. Dat zou een meer blauwige rook moeten geven. Als het echt naar diesel ruikt zou het meer zwarte rook moeten zijn en zou het meer de brandstof kant op wijzen i.p.v. smeerolie.
Heb ook het vermoeden dat je het meer in die richting moet zoeken als je geen abnormale verschijnselen aan de carterkant hebt. Zou toch beginnen om de compressie eens (te laten) meten. Minder compressie = minder lucht in je cilinder en aangezien je verstuivers & pomp nieuw zijn ga ik er voor het gemak vanuit dat dat wel goed zit. Zelfde hoeveelheid brandstof bij minder lucht is onbalans in de verhouding = slechtere verbranding = rook aan de pijp.
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Zal qua rook niet veel uitmaken wat je verbrand, mineraal of synthetisch.Baschinist schreef:Als het zover is kun je nu wel vast gaan reviseren :mrgreen:Wss zal ook eerst de peilstok eruit komen dan dat de dop eraf vliegt . Wat zie je als je de dop er af draait als de motor draait?Carterdruk heb ik niet kunnen waarnemen. Dop komt er ook niet van af ofzo.
[quoteVerder heb ik al eens synthetische olie er in gehad. Foutje.... maar half seizoen mee gevaren. Daarna weer mineraal. Roken deed hij met beiden trouwens. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.]
Ik kan even niks met je filmpje maar ik vraag me af of het smeerolie is wat je verbrand. Dat zou een meer blauwige rook moeten geven. Als het echt naar diesel ruikt zou het meer zwarte rook moeten zijn en zou het meer de brandstof kant op wijzen i.p.v. smeerolie.
Heb ook het vermoeden dat je het meer in die richting moet zoeken als je geen abnormale verschijnselen aan de carterkant hebt. Zou toch beginnen om de compressie eens (te laten) meten. Minder compressie = minder lucht in je cilinder en aangezien je verstuivers & pomp nieuw zijn ga ik er voor het gemak vanuit dat dat wel goed zit. Zelfde hoeveelheid brandstof bij minder lucht is onbalans in de verhouding = slechtere verbranding = rook aan de pijp.[/quote]Zowel peilstok als dop geven geen problemen hoor. Hij loopt ook als een naaimachine. Daar mankeert niks aan zeg maar. Dop er af hoor je een normaal kleppen geluid en geen rook of andere bijzonderheden.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Heb je al eens op GTL geprobeerd?
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ja vorig seizoen gtl er in gehad. Toen was de rook en overlast minimaal. Ga ik dit seizoen ook weer er in gooien hoor. Alleen ben ik een pietlut en wil de oorzaak van de rook opgelost hebben. GTL is een mooie tussentijdse oplossing. Maar ben wel van plan om het te blijven tanken. Enigste nadeel is de verkrijgbaarheid bij mij in de buurt..... (den helder).
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Tja......lastig te zeggen. Op deze manier draai je ook onbelast.
Maar als je geen carterdruk hebt neig ik er toch naar dat het meer een brandstof / compressie dingetje is, zou dat eerst eens meten voordat je met toevoegingen aan de olie begint. Wellicht dat kleppen stellen nog iets kan schelen.
Hoe is het starten bij koude motor? Tikken & lopen of moet je wat langer voorgloeien en doorstarten ?
Maar als je geen carterdruk hebt neig ik er toch naar dat het meer een brandstof / compressie dingetje is, zou dat eerst eens meten voordat je met toevoegingen aan de olie begint. Wellicht dat kleppen stellen nog iets kan schelen.
Hoe is het starten bij koude motor? Tikken & lopen of moet je wat langer voorgloeien en doorstarten ?
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ik denk ook dat het compressie is hoor. Kleppen zijn gesteld uiteraard. Koude motor moet ik even doorstarten. Gloeispiralen heb ik niet. Zit alleen een vlamstarter in het luchtfilter. Deze moet ik wel gebruiken bij koude start. In de zomer met normale temperatuur meestal niet. Dan start hij puur op zijn compressie.Baschinist schreef:Tja......lastig te zeggen. Op deze manier draai je ook onbelast.
Maar als je geen carterdruk hebt neig ik er toch naar dat het meer een brandstof / compressie dingetje is, zou dat eerst eens meten voordat je met toevoegingen aan de olie begint. Wellicht dat kleppen stellen nog iets kan schelen.
Hoe is het starten bij koude motor? Tikken & lopen of moet je wat langer voorgloeien en doorstarten ?
Slaat dan meestal na een 4 a 5 rondjes aan.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......