Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Moderators: sailor wim, frank
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Hoi navigo.
Olieverbruik is nihil. Met zo'n 100 vaaruren per jaar kun je daar ook weinig van zeggen. Ik vervang elk jaar de olie namelijk. Is dan wel wat minder maar het blokje zweet ook wel wat.
De carter retour is droog. Geen sporen van retour olie daar.
Klepseals ga ik deze week proberen te vervangen.
Gr Peter
Olieverbruik is nihil. Met zo'n 100 vaaruren per jaar kun je daar ook weinig van zeggen. Ik vervang elk jaar de olie namelijk. Is dan wel wat minder maar het blokje zweet ook wel wat.
De carter retour is droog. Geen sporen van retour olie daar.
Klepseals ga ik deze week proberen te vervangen.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Navigo 1 ding begrijp ik niet helemaal eerst zeg je als de druk omhoog gaat zijn het de zuigerveren,nu gaat de druk 2 bar omhoog en zeg je prima.( ik vindt het logisch dat de druk omhoog gaat).
Als je 20 bar heb en mooi gelijk is het echt wel goed hoor,daar heb je die olie niet voor nodig.
Peter gefeliciteerd met het resultaat want dat is best goed
Gr René ( klaver vier)
Wel vreemd dat cylinder drie en vier minder verhoging hebben met olie er op
Als je 20 bar heb en mooi gelijk is het echt wel goed hoor,daar heb je die olie niet voor nodig.
Peter gefeliciteerd met het resultaat want dat is best goed
Gr René ( klaver vier)
Wel vreemd dat cylinder drie en vier minder verhoging hebben met olie er op
Klaver vier
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ik denk dat navigo bedoeld dat het drukverschil tussen wel en geen olie op de zuiger significant moet zijn. Dan kun je de zuigerveren de schuld geven. 2 a 1 bar drukverhoging is naar mijn inziens verwaarloosbaar.Klaver vier schreef:Navigo 1 ding begrijp ik niet helemaal eerst zeg je als de druk omhoog gaat zijn het de zuigerveren,nu gaat de druk 2 bar omhoog en zeg je prima.( ik vindt het logisch dat de druk omhoog gaat).
Als je 20 bar heb en mooi gelijk is het echt wel goed hoor,daar heb je die olie niet voor nodig.
Peter gefeliciteerd met het resultaat want dat is best goed
Gr René ( klaver vier)
Wel vreemd dat cylinder drie en vier minder verhoging hebben met olie er op
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Vanavond heb ik de eerste 2 klepseals gedemonteerd. De klepsteel is 8mm in doorsnede. De geleidebus is 11mm. Nu zat er een seal op van 8mm bij 15mm. Dit sluit dus gewoon niet af lijkt mij. Ik denk dan ook dat hier het probleem gevonden is.
Heb ook niet echt het idee dat deze klepseals een zuivere afdichting hebben kunnen bieden.
Gr Peter
Heb ook niet echt het idee dat deze klepseals een zuivere afdichting hebben kunnen bieden.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Maar dan zou het toch altijd al gerookt moeten hebben als er niet passende seals inzitten?
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Heeft hij ook altijd gedaan sinds ik hem in bezit heb. Wordt alleen steeds erger.....
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Goedenavond allen, @ peter-J dat lijkt me een logisch verhaal, als ze al te ruim waren vanaf de aanschaf, ze worden door het gebruik niet krapper tenslotte
Ik hoop voor je dat je het gevonden hebt en dat het met de reparatie lukt( en over is)
groet Ad
Ik hoop voor je dat je het gevonden hebt en dat het met de reparatie lukt( en over is)
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ah okee.....dat had ik even gemist dan
Ben benieuwd naar het resultaat
Ben benieuwd naar het resultaat
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
HH,
Ik zeg goed bezig, nu je toch zover ben; controleer ook even de zijdelingse speling van de klepstel tov de geleider.
Heb je de nieuwe seals ook al, zijn deze wezenlijk anders? Meestal klemmen ze goed om de geleider.
Inderdaad, de toegevoegde olie zorgt voor een betere gasafdichting. Zowel bij goede als slechte zuigerveren.
Het druk verschil bij slechtte zuigerveren is dan ook groter.
Bij goede zuigerveren krijg je ook altijd iets druk toename(weliswaar minder), je verkleint door de toegevoegde olie ten slotte ook je compressie ruimte.
Navigo
Ik zeg goed bezig, nu je toch zover ben; controleer ook even de zijdelingse speling van de klepstel tov de geleider.
Heb je de nieuwe seals ook al, zijn deze wezenlijk anders? Meestal klemmen ze goed om de geleider.
Inderdaad, de toegevoegde olie zorgt voor een betere gasafdichting. Zowel bij goede als slechte zuigerveren.
Het druk verschil bij slechtte zuigerveren is dan ook groter.
Bij goede zuigerveren krijg je ook altijd iets druk toename(weliswaar minder), je verkleint door de toegevoegde olie ten slotte ook je compressie ruimte.
Navigo
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
De zijdelingse speling is minimaal. Dat had ik al gecontroleerd tijdens demontage van de eerste 2 seals. De andere 3 cillinders zitten nog in elkaar. Moet het natuurlijk stuk voor stuk vervangen.
Ik ga vanmiddag nieuwe klepseals halen. De originele zijn denk ik lastig op te zoeken vanwege de leeftijd van het blok. Heb wel een nummer maar internet geeft geen uitkomst. Ik heb wel een naar mijn mening passende seal gevonden voor deze maatvoering. Die ga ik dan ook plaatsen.
Gr Peter
Ik ga vanmiddag nieuwe klepseals halen. De originele zijn denk ik lastig op te zoeken vanwege de leeftijd van het blok. Heb wel een nummer maar internet geeft geen uitkomst. Ik heb wel een naar mijn mening passende seal gevonden voor deze maatvoering. Die ga ik dan ook plaatsen.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
HH,
Als aanvulling/ opmerking op de verschillende seals'
Degene met de grotere binnen diameter zat die niet om de uitlaatklep? Zo ja dan kan het wel eens kloppen.
Dit seal houdt alleen de spatolie weg, vandaar dat hij wat ruimer om de geleider valt en alleen strak om de klepsteel.
Alleen bij overmatig oliebad bovenin zie je op beide een strak passend en gelijkend seal.
De meeste olie wordt langs de inlaatklep naar binnen gezogen(onderdruk tijdens de inlaatslag), daar zit dus een strak passend seal op de geleider/ klepsteel. Hier verwacht ik dan ook als er een veroorzaker de grootste kanshebber.
Navigo
Als aanvulling/ opmerking op de verschillende seals'
Degene met de grotere binnen diameter zat die niet om de uitlaatklep? Zo ja dan kan het wel eens kloppen.
Dit seal houdt alleen de spatolie weg, vandaar dat hij wat ruimer om de geleider valt en alleen strak om de klepsteel.
Alleen bij overmatig oliebad bovenin zie je op beide een strak passend en gelijkend seal.
De meeste olie wordt langs de inlaatklep naar binnen gezogen(onderdruk tijdens de inlaatslag), daar zit dus een strak passend seal op de geleider/ klepsteel. Hier verwacht ik dan ook als er een veroorzaker de grootste kanshebber.
Navigo
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Zowel om de uit als inlaatklep zijn, in de oude situatie, dezelfde seals toegepast. Geen verschil in diameters. Ik heb nu passende seals besteld. Ik hoop ze morgen binnen te krijgen. Van het weekend sleutelen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Even een korte update.
Heb alle klepseals vervangen. Rookt puur minder maar nog niet helemaal weg. Ik ga nu de olie nog vervangen voor de voorgeschreven SAE30. Dat zou ook nog iets kunnen schelen.
Hier onder nog wat foto's.
Gr Peter
Heb alle klepseals vervangen. Rookt puur minder maar nog niet helemaal weg. Ik ga nu de olie nog vervangen voor de voorgeschreven SAE30. Dat zou ook nog iets kunnen schelen.
Hier onder nog wat foto's.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Je kunt goed zien dat de oude klepseals (de zwarte) mee bewegen met de klepsteel. Worden dus elke keer opgetild waardoor er naar mijn mening olie wordt meegenomen door de klepsteel richting verbrandingsruimte.
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
HH,
Zichtbare verbetering goed bezig.
Ben je er zelf tevreden mee met het resultaat? Met andere woorden vind je het "roken" nu acceptabel?
Weet niet welke olie je nu gebruikt, als je een multigrade bijvoorbeeld 15w40 gebruikt dan zal een sae30 weinig uitmaken.
Timing, klepspeling en openingsdruk verstuiver met sproeibeeld zijn nu nog de grootste winst pakkers.
Navigo
Zichtbare verbetering goed bezig.
Ben je er zelf tevreden mee met het resultaat? Met andere woorden vind je het "roken" nu acceptabel?
Weet niet welke olie je nu gebruikt, als je een multigrade bijvoorbeeld 15w40 gebruikt dan zal een sae30 weinig uitmaken.
Timing, klepspeling en openingsdruk verstuiver met sproeibeeld zijn nu nog de grootste winst pakkers.
Navigo