Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Als de overlast met gtl meevalt zou ik persoonlijk op deze manier het seizoen vol varen. Misschien niet altijd even netjes maar het zij zo.
Experimenteren is leuk maar ik zou persoonlijk het risico te groot vinden. Met wat pech erbij is je seizoen vroegtijdig ten einde en valt er komende winter niks te reviseren en kun je op zoek naar iets nieuws.
Mocht dat geen bezwaar zijn dan zeg ik doen! en laat de bevindingen weten.
Experimenteren is leuk maar ik zou persoonlijk het risico te groot vinden. Met wat pech erbij is je seizoen vroegtijdig ten einde en valt er komende winter niks te reviseren en kun je op zoek naar iets nieuws.
Mocht dat geen bezwaar zijn dan zeg ik doen! en laat de bevindingen weten.
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Ik ben in het gelukkige bezit van een zelfde motor in de reserve. Wel een en ander van deze afgehaald dus niet zonder meer uit te wisselen
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Genoemde feiten en mijn persoonlijke gedachten:
Feit: Motor start in zomer ook koud goed; en geen overdruk uit carter en peilstok. Mijn gedachte: dan moet de compressie toch nog heel redelijk zijn. Dus geen zuigeveerproblemen en dus niet gaan rommelen met ATF e.d.
Feit: Met GTL-brandstof is de rookoverlast minimaal. Mijn gedachte: olieverlies langs de zuigerveren is bij GTL toch niet anders dan met normale diesel! Ofwel: de rook komt niet van verbrande smeerolie, want zou dan ook met GTL te zien zijn. De rookoverlast moet voortkomen uit het verbrandingsproces van de gewone diesel.
Ik zou het dus toch zoeken in de dieselverbranding: inspuitmoment (iets vervroegen?) en/of inspuitdruk iets vehogen.
Deze zaken staan immers los van je nieuwe pomp en verstuivers.
Maar in elk geval GTL tanken en fijn van het komende vaarseizoen gaan genieten.
Ps Veel Daf-bezitters kampen al jaren met dezelfde problemen en genieten toch volop van hun schip
Feit: Motor start in zomer ook koud goed; en geen overdruk uit carter en peilstok. Mijn gedachte: dan moet de compressie toch nog heel redelijk zijn. Dus geen zuigeveerproblemen en dus niet gaan rommelen met ATF e.d.
Feit: Met GTL-brandstof is de rookoverlast minimaal. Mijn gedachte: olieverlies langs de zuigerveren is bij GTL toch niet anders dan met normale diesel! Ofwel: de rook komt niet van verbrande smeerolie, want zou dan ook met GTL te zien zijn. De rookoverlast moet voortkomen uit het verbrandingsproces van de gewone diesel.
Ik zou het dus toch zoeken in de dieselverbranding: inspuitmoment (iets vervroegen?) en/of inspuitdruk iets vehogen.
Deze zaken staan immers los van je nieuwe pomp en verstuivers.
Maar in elk geval GTL tanken en fijn van het komende vaarseizoen gaan genieten.
Ps Veel Daf-bezitters kampen al jaren met dezelfde problemen en genieten toch volop van hun schip
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Afgaande op het filmpje.
Blauwe rook,is niet goed verbrande diesel.
Zwarte rook,is olie dat verbrand.
In dit geval moet de rook naar diesel stinken.
Brandstof een beetje knijpen,helpt dat?
Vroeger zag je wel achter op heftrucks,dat ze daar een watertankje op hadden,waar de uitlaat dan in uit kwam,en op dat tankje zat dan een pijp,waar de stoom een beetje uitkwam.
Dat water filterde min of meer de rook.
Dat was vaak het geval bij heftrucks,die zowel buiten als binnen reden.
Een soortgelijk iets,is dat geen oplossing?
Blauwe rook,is niet goed verbrande diesel.
Zwarte rook,is olie dat verbrand.
In dit geval moet de rook naar diesel stinken.
Brandstof een beetje knijpen,helpt dat?
Vroeger zag je wel achter op heftrucks,dat ze daar een watertankje op hadden,waar de uitlaat dan in uit kwam,en op dat tankje zat dan een pijp,waar de stoom een beetje uitkwam.
Dat water filterde min of meer de rook.
Dat was vaak het geval bij heftrucks,die zowel buiten als binnen reden.
Een soortgelijk iets,is dat geen oplossing?
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Die beredenering had ik ook al gemaakt beemer. Het beeld wat hij laat zien bij starten geeft niet echt overmatige vermindering van de compressie aan. Daarvoor loopt het ook te mooi en start hij prima. Tijdstippen van inspuiting heb ik uiteraard goed staan. Ook een kleine aanpassing hierop gedaan en resultaat was meer rook. Ik heb tevens de opbrengst van de pomp op minimaal gezet. Dit gaf wel iets verbetering. De verstuiverdruk staat nu zo'n 10 bar hoger dan de specificaties.Beemer schreef:Genoemde feiten en mijn persoonlijke gedachten:
Feit: Motor start in zomer ook koud goed; en geen overdruk uit carter en peilstok. Mijn gedachte: dan moet de compressie toch nog heel redelijk zijn. Dus geen zuigeveerproblemen en dus niet gaan rommelen met ATF e.d.
Feit: Met GTL-brandstof is de rookoverlast minimaal. Mijn gedachte: olieverlies langs de zuigerveren is bij GTL toch niet anders dan met normale diesel! Ofwel: de rook komt niet van verbrande smeerolie, want zou dan ook met GTL te zien zijn. De rookoverlast moet voortkomen uit het verbrandingsproces van de gewone diesel.
Ik zou het dus toch zoeken in de dieselverbranding: inspuitmoment (iets vervroegen?) en/of inspuitdruk iets vehogen.
Deze zaken staan immers los van je nieuwe pomp en verstuivers.
Maar in elk geval GTL tanken en fijn van het komende vaarseizoen gaan genieten.
Ps Veel Daf-bezitters kampen al jaren met dezelfde problemen en genieten toch volop van hun schip
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Misschien als hij weer in de boot draait en de uitlaat is weer volledig met water injectie valt het allemaal wel mee.Waterman schreef:Afgaande op het filmpje.
Blauwe rook,is niet goed verbrande diesel.
Zwarte rook,is olie dat verbrand.
In dit geval moet de rook naar diesel stinken.
Brandstof een beetje knijpen,helpt dat?
Vroeger zag je wel achter op heftrucks,dat ze daar een watertankje op hadden,waar de uitlaat dan in uit kwam,en op dat tankje zat dan een pijp,waar de stoom een beetje uitkwam.
Dat water filterde min of meer de rook.
Dat was vaak het geval bij heftrucks,die zowel buiten als binnen reden.
Een soortgelijk iets,is dat geen oplossing?
Gtl wordt mijn grootste vriend dit seizoen!!
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Goedenavond allen, quote: "Ps Veel Daf-bezitters kampen al jaren met dezelfde problemen en genieten toch volop van hun schip "
Ik denk dat DAT wel een waarheidje is, IK wel tenminste
De aangedragen ideeën heb ik niks aan toe te voegen dat sluit aan bij hetgeen ik er van denk: Brandstof en Compressie Wel lijkt het of er iets van vervuiling zit in de gebruikte diesel want de GTL rookt minder?? terwijl de oudere motor was gemaakt voor "vuile" diesel (met zwavel etc.) maar linksom of rechtsom (sorry maar bakboordom/stuurboordom klinkt niet ) rookt dit karretje teveel.
Nog een voordeel van een DAF: als een andere kar rookt zegt men "je moet er wat aan doen, dat is niet goed" en als je er bij zegt maar het is een DAF zegt men: "OOOOOO die roken altijd"
Succes met de zoektocht naar een oplossing Peter ik leef en lees met je mee.
Groet Ad
Ik denk dat DAT wel een waarheidje is, IK wel tenminste
De aangedragen ideeën heb ik niks aan toe te voegen dat sluit aan bij hetgeen ik er van denk: Brandstof en Compressie Wel lijkt het of er iets van vervuiling zit in de gebruikte diesel want de GTL rookt minder?? terwijl de oudere motor was gemaakt voor "vuile" diesel (met zwavel etc.) maar linksom of rechtsom (sorry maar bakboordom/stuurboordom klinkt niet ) rookt dit karretje teveel.
Nog een voordeel van een DAF: als een andere kar rookt zegt men "je moet er wat aan doen, dat is niet goed" en als je er bij zegt maar het is een DAF zegt men: "OOOOOO die roken altijd"
Succes met de zoektocht naar een oplossing Peter ik leef en lees met je mee.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Bedankt Ad,
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Zodra de rook geklaard is kom ik weer in de lucht......
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Zodra de rook geklaard is kom ik weer in de lucht......
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Als eigenaar van een DAF kan ik geen info genoeg krijgen over rokende motorenPeter-J schreef:Bedankt Ad,
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Zodra de rook geklaard is kom ik weer in de lucht......
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Als ik dit lees moet je dus bij het brandstof circuit zijn.Peter-J schreef:Baschinist schreef:. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.
Gr Peter
Ik zou die verstuivers maar eens naar een echte specialist brengen.
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Helaas JanSr heb ik volledig vertrouwen in dit bedrijf welke ze voor mij heeft getest en gecontroleerd. Zelfs nog een dubbel check gedaan.JanSr schreef:Als ik dit lees moet je dus bij het brandstof circuit zijn.Peter-J schreef:Baschinist schreef:. De rook ruikt naar mijn idee volledig naar diesel. Olie verbruik valt mij mee.
Gr Peter
Ik zou die verstuivers maar eens naar een echte specialist brengen.
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Zou eerst maar eens compressie meten, dan weet je wat. Dit blijft koffiedik kijken zo. Bedrijf wat je verstuivers gedaan heeft vast wel een meter liggen die je misschien wel mag lenen.
Dit is overigens net andersom. Zwarte rook is brandstof, smeerolie blauwig.Blauwe rook,is niet goed verbrande diesel.
Zwarte rook,is olie dat verbrand.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Wat je trouwens ook nog even kunt proberen is om even te draaien zonder luchtfilter, wellicht dat dat scheelt. Kan niet goed zien wat er precies op zit maar misschien heeft die vervanging/schoonmaak nodig.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Goede tip. Had de Johanna na aankoop ook last van. Nadat de keienvanger een paar dagen in ontvetter had gestaan was het roken een stuk minder, en draaide die meer toeren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Olie toevoeging voor zuiger of schraap veren los te maken.
Die heb ik er ook al af gehad inderdaad. Scheelde ook niks helaas. Compressie meten ga ik misschien tijdens het vaarseizoen nog doen. Ben nu vol op bezig om 14 april weer te water te kunnen. Ik lig in een verenigingsloods waar iedereen op vaste datum er uit moet. Dus ik heb geen tijd verder meer. Vaarklaar maken is prio 1. Ben op dit moment alle elektra en dashboard aan het vernieuwen. Bijna klaar....
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......