accu-vraagje

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

accu-vraagje

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Arrejoan heeft weer eens een vraagje: als ik van twee (nieuwe) 12 V accu`s een 12 V bankje maak door plus aan plus en min aan min te koppelen gaat mijn capaciteit(Ah) x 2 worden , correct? :roll:
Echter nu komt het: hoe werkt dat dan met de koudstartstroom (CCA)? Verdubbeld die ook of blijft die gelijk net als het voltage of wijzigt alleen de tijd waarin de stroom geleverd kan worden?
Die CCA is volgens mij een dingetje waar niet zo veel belang aan gehecht wordt, ik lees er namelijk nergens wat over.
Terwijl ik denk te weten dat het wel belangrijk is om de juiste accu te kunnen kiezen als start-accu, vandaar mijn vraag :shock:
Ik heb namelijk een overleden start-accu en ook nog twee kleinere die ik voor starten wil gaan gebruiken echter de CCA komt niet overeen, enkel is minder dan wat er nu staat, samen ruim meer vandaar mijn vraag.
Ben benieuwd naar de antwoorden, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: accu-vraagje

Bericht door KarelE »

Het beste verbind je dan de plus van het boordnet aan de ene accu en de min van het boordnet aan de andere accu. Zo is de totale kabellengte naar iedere accu gelijk.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: accu-vraagje

Bericht door WADnWIND »

In principe kan je de beide CCA optellen, echter...
Ik zou nooit 2 verschillende accu's of 2 accu's met verschillende kwaliteit parallel schakelen. De totale prestatie zal daardoor niet stijgen. De beste accu zal alle startstromen leveren en daardoor sneller "slijten"als de mindere accu.
WADnWIND

Re: accu-vraagje

Bericht door WADnWIND »

KarelE schreef:Het beste verbind je dan de plus van het boordnet aan de ene accu en de min van het boordnet aan de andere accu. Zo is de totale kabellengte naar iedere accu gelijk.
https://zeilersforum.nl/index.php/downl ... llel-serie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: accu-vraagje

Bericht door KarelE »

Helaas niet te lezen zonder account.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: accu-vraagje

Bericht door WADnWIND »

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: accu-vraagje

Bericht door KarelE »

Helaas, die geeft internal server error :?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: accu-vraagje

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Karel-E: de methode van aansluiten is bekend Karel, ik wilde alleen weten of mijn gedachtengang correct is als ik denk dat twee accu`s met een CCA van 720 A een totaal van 1440 A geven :P .
@ Wadnwind: de accu`s die ik wil gaan gebruiken zijn exact hetzelfde: leeftijd, Ah, CCA, vanaf nieuw samen in een bank gestaan voor huishoud (en zeer weinig gebruikt) en regelmatig vol geladen met een goede lader. Omdat je nooit wat leest over hoe het zit met die koudstartstroom heb ik hier de vraag gesteld en een antwoord gekregen waarvoor dank :D. die link naar zeilersforum doet het bij mij ook niet zonder inloggen :?
Morgen gaan alle accu`s van de TADI naar de accu-man die gaat ze "ff checken :lol: " dan weet ik waar ik het over heb, daar ik alleen spanning kan meten en zuur wegen, dus een keer naar de vakman kan m.i. geen kwaad.
Deze man is een goede vriend dus weet ik dat hij me geen advies "om te verkopen" gaat geven.
wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: accu-vraagje

Bericht door Arrejoan »

Arrejoan schreef:Morgen gaan alle accu`s van de TADI naar de accu-man die gaat ze "ff checken " dan weet ik waar ik het over heb, daar ik alleen spanning kan meten en zuur wegen, dus een keer naar de vakman kan m.i. geen kwaad.
Goedenavond allen,
De tocht naar de "accuboer" is niet voor niets geweest: mijn startaccu was nog ongeveer 50% en dus aan vervanging toe :( .
Dus inderdaad, ik geloof dat het Sambeek was die zei: "een <beer van een accu> wil niet zeggen dat die ook de kracht van een beer heeft" :wink:
De twee accu`s( Varta 90Ah) die ik in 2015 bij de TADI "gekregen" heb :roll: en die als "huishoudbank" los en veel te dun bedraad in de machinekamer "gegooid" waren, heb ik vervangen toen we thuis waren door 2 x 230 Ah semitractie in een bak en met voldoende dikke bedrading en de Varta`s opgeslagen en bijgehouden.
Deze accu`s zijn nu samen tot startstroomleverancier gepromoveerd, wat natuurlijk het nodige werk om handen gaf want: accu bak veranderen bedrading eindelijk maken zo als ik het wil/netjes vind, achter de oude accubak schilderen en alles weer op zijn plaats maken.
Dus Daatje start als vanouds, ook het uit de krans schieten van de bendix zo gauw er een klapje mee werd gegeven is op gelost met deze operatie :D.
Wat betreft mijn oorspronkelijke vraag: De koudstartstroom (CCA) mag je bij elkaar optellen, al dien je er rekening mee te houden met het feit dat de opgegeven waardes uit het lab van de fabrikant komen en dus met een korrel zout moeten worden genomen :o .
Aldus mijn "accuboer", doe er Uw voordeel mee 8) .
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie