MPPT regelaar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

MPPT regelaar

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, ik heb weer een verrassing :evil: Omdat er niemand scheen te zijn die de MPPT regelaar, die bij mijn zonnepaneel wat ik gebruikt heb gekocht zat kende, ben ik al een poosje aan het struinen op het web om er wat over te weten te komen.
Nou ik heb wat gevonden hoor :cry: op You tube zag ik een filmpje over....,jawel.... mijn regelaar, uit de test komt dan dat het A: geen MPPT is B: eigenlijk OOK geen PWM (geen goede in elk geval) dus eigenlijk een chinees prul wat direct in de kliko kan :evil: .
Ik begrijp nu waarom de vorige eigenaar naar een aggregaat is overgestapt want uit diverse testen door verschillend mensen blijkt dat zelfs als er zon is de lading maar een fractie is van wat het zou moeten zijn.
Want de mijne is een van de vele die uit spleetogenland komen(E-bay etc) en waar onbeschaamd MPPT op word gezet :?
Doe Uw voordeel met deze info en bedenk goedkoop is............. in dit geval.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: MPPT regelaar

Bericht door Handige Harrie »

Ik kan zo snel niet vinden welk model je had. In de WB30 hangt ook een chinees geval waar ik alleen kan zeggen van "het doet iets".
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: MPPT regelaar

Bericht door Marie Christina »

Alle waar is naar zijn geld, zegt het spreekwoord.
Ik ben helemaal klaar met die Chinese troep.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: MPPT regelaar

Bericht door quichot »

Merk X kopen om een paar tientjes te besparen terwijl een goede MPPT-regelaar van een topmerk in bleekschetenland helemaal niet zo duur is, dat snap ik dan weer niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: MPPT regelaar

Bericht door paure nesci »

Hohoho....niet alles uit China is per definitie troep,..... noem maar : baby pangang, en die rijsttafel nr 36....goei spul hoor ! :lol: :lol: :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: MPPT regelaar

Bericht door Klaver vier »

De enige reden om een chinese te kopen is dat je niet tegen de blauwe kleur kan.
Als je voor minder als €150 een echte kan kopen,gooi je die andere toch gelijk weg.
Gr René die heel blij is met dat blauwe ding ( werkt perfect)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: MPPT regelaar

Bericht door Nieuwkoop »

Ik heb 2 x 50W met een PWS uit....... Hong Kong meegenomen.
Werkt nu al een klein jaar prima voor mijn accuonderhoud.
De hele winter regelmatig aan boord geweest en stroom uit de accu's genomen.
Telkens stond de monitor weer keurig op 100%. Zonder walstroom.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: MPPT regelaar

Bericht door Marie Christina »

paure nesci schreef:Hohoho....niet alles uit China is per definitie troep,..... noem maar : baby pangang, en die rijsttafel nr 36....goei spul hoor ! :lol: :lol: :lol:
gr Do
Prima spul.
Komt dan ook niet uit China, maar uit Indonesie. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: MPPT regelaar

Bericht door WADnWIND »

Nieuwkoop schreef:Ik heb 2 x 50W met een PWS uit....... Hong Kong meegenomen.
Werkt nu al een klein jaar prima voor mijn accuonderhoud.
De hele winter regelmatig aan boord geweest en stroom uit de accu's genomen.
Telkens stond de monitor weer keurig op 100%. Zonder walstroom.
PWS is geen MPPT
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: MPPT regelaar

Bericht door Nieuwkoop »

Weet ik. Voor 2 x 50 W is een PWS prima.
Als je meer vermogen hebt aan panelen wordt een MPPT interessant.
WADnWIND

Re: MPPT regelaar

Bericht door WADnWIND »

Precies, ik heb gewoon een PWM regelaar, topt prima af. Ik heb oop een MPPT regelaar liggen (uit china), maar die heeft minimaal 18V+ nodig om te starten. de max spanning van mijn 55watt paneel is 21 volt.
dat stuk van 12-18 ben je dus kwijt.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: MPPT regelaar

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, even een paar dingen rechtzetten: A ik heb de regelaar samen met een gebruikt paneel (als werkende set) gekocht.op de foto is de reden van mijn vergissing duidelijk neem ik aan(blijkbaar is MPPT in China een merknaam)
B: Ik heb 0 verstand van zaken als zonnepanelen en regelaars dus toen me door een bekende deze set liet aansmeren, dacht ik het goed te doen :?
C: ik heb een proefopstelling gemaakt met het paneel plat op de grond een niet helemaal fitte accu er aan gehangen en kwam met dit donkere weer van vandaag toch nog op pieken van 4,9 A dus helemaal fout is het niet, lijkt mij.
Ook mensen op You-tube kunnen blijkbaar dingen een beetje verdraaien want bij voorbeeld in een van de testen werd een laadstroom van 750 mA gemeten terwijl het scherm van de regelaar 0 aangaf.
Bij mij geeft de regelaar nog wel minder aan dus...,nogmaals 0 kennis van zaken :oops:
Voor handige Harry(en alle andere geintresseerden :lol: )
Afbeelding
het Chinese wonder van (verkoop) techniek

Afbeelding

het paneel.

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie de kleine lettertjes net als voor mij TE klein zijn een briefje wat wat is. Wat betreft het handschrift: ik heb voor dokter geleerd maar toen ik het "onleesbaar schrijven" onder de knie had ben ik wat anders gaan doen :lol: :lol: :lol:
toen ik vandaag de kleine lettertjes las zag ik dat er gewoon een waarde : controller PWM vermeld wordt dus : ik had het kunnen weten maar heb me in de luren laten leggen door die grote rode letters MPPT 30 op de kast :(
Overigens sta ik open voor de ideale instellingen voor deze regelaar welke zal komen op mijn huishoud bank 460 Ah 12V.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: MPPT regelaar

Bericht door Arrejoan »

nog even wat aanvullen de door mij getekende pijlen knipperen, maar dat gaat niet op een tekening :( ook als de accu 99% aangeeft gaat de stroom naar 14,4 V en gaat de afbeelding van de accu knipperen en loopt het amperage (PV) terug dus Floatfase?
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: MPPT regelaar

Bericht door quichot »

Nieuwkoop schreef:Weet ik. Voor 2 x 50 W is een PWS prima.
Als je meer vermogen hebt aan panelen wordt een MPPT interessant.
Klopt hoor! Zo ben ik ook begonnen: een simpel en goedkoop (Chinees?) setje om de accu vol te houden en bij te laden na een klusje. Werkte prima.
Sterker nog, aangemoedigd door dit succes besloot ik op 100% zonne-energie voor de serviceset over te gaan, en toen werd het inderdaad interessant om een MPPT-regelaar te kopen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie