Sluiting bij starten

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Sluiting bij starten

Bericht door MartijnvM »

Ha allemaal,

ik ben begonnen aan het vervangen van het elektrische systeem. Na alles verwijderd te hebben, stap voor stap weer alles aansluiten op nette manier.

Nu start de motor niet meer. En zelfs heb ik kortsluiting bij het voorgeloeien, waarna er niets meer gebeurd of een paar x een tik gehoord uit de startmotor. Weet jij misschien waar dit aan kan liggen? Ik heb de stiften op nr 19 op het contact gehad. Maar ook om te testen direct op de accu.. Maar ook dan sluiting.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? En hoe ik dit kan oplossen? (Heb ik de stiften gesloopt?)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Sluiting bij starten

Bericht door frank »

Dat is weer zo'n probleem waar je even voor moet gaan zitten. Blijf je te lang doorstaren kom je er niet uit.
Even van boord, met de hond de frisse lucht in en dan helpt dat soms om je gedachten weer uitgelijnd te krijgen.

Wanneer ik dat zo lees knip ik het probleem in enkele stukken.
Het gaat bij een motor altijd om pakweg drie dingen die je afzonderlijk moet testen.
In dit geval de functie van de startmotor, dan het gloeien en tot slot het aansluiten van de instrumenten.

Dus begin om het gloeien even af te koppelen en concentreer je op de startmotor. Hoor je alleen een tik dan kan dat twee oorzaken hebben.
Accu te weinig spanning of is de draad van contactslot naar solenoid te dun en verliest hij daardoor teveel spanning? Klinkt gek maar heb ik zelf gehad. Relais ertussen was toen de oplossing. Wil de startmotor nu gewoon starten dan weet je dat je naar stap twee kunt gaan, de gloeispiralen.
Dan heb je weer keuze uit traditionele en snelgloeiers. De ene loopt dan via dat gloeioog en de ander moet direct.
En zo puzzel je verder...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Sluiting bij starten

Bericht door MartijnvM »

Ha Frank,

ik heb na jou en andere tip geprobeerd direct met een losse dikke kabel op de startmotor aan te sluiten, dan hoor ik nog steeds enkel een tik. Daarbij blijft het verder bij. Ik heb begrepen dat het dan waarschijnlijk is dat de starter kapot is... Helaas. Kan dit komen omdat ik waarschijnlijk de elektra verkeerd heb aangesloten gehad?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Sluiting bij starten

Bericht door Navigo »

HH,

Je startmotor hoeft niet meteen "geheel" stuk te zijn.

Als het goed is loopt er vanaf je accu een plus draad naar de bovenzijde van je startmotor, zit aangesloten op de solenoid(m10, sleutel 17mm).
Hieronder(ook weer met gelijkende moer) loopt er een strip of gevlochten draad naar de daadwerkelijke startmotor.

De startmotor ligt op zijn beurt aan de min via het blok, het blok heeft een aarding aan het schip of ligt rechtstreeks door naar de min van de accu.

1- weet je zeker dat de accu goed en geladen is? Een lege/ slechtte accu geeft ook alleen een klik.
2- Loop alle aansluitingen eens na of ze vast zitten, maar vooral ook goed schoon zijn. Dus geen corrosie. Het meten mbv multimeter gaat nu niet op. Je kunt weliswaar meten dat er contact is, maar de overgangsweerstand kan te groot zijn. Een slechtte min veroorzaakt ook een klik.

De solenoid zelf wordt aangestuurd door een contact draad een plus van je contact slot. Hier zit inwendig een spoel die met dit dunne draadje wordt bekrachtigd, inwendig maakt hij dan contact (waar dus de startstromen doorlopen). Deze zouden ingebrand kunnen zijn.

Je gloeispiralen horen inderdaad op no 19 aangesloten te zijn, spanning valt weg bij startten.
Heb je nog het oudere type spiralen of heb je al de moderne stiften.
Spiralen staan in serie met een voorschakel weerstand.

Je schrijft over sluiting, zijn ze nog heel, de gloeiers? Hoe heb je gemerkt dat je sluiting had?

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: Sluiting bij starten

Bericht door MartijnvM »

Bedankt voor de reacties!
Na het wisselen van accu startte hij gelijk. Dus helemaal geen kapotte startmotor oid. Wel heeft de vorige accu een tik gehad, die nu maar thuis aan de lader gezet. Ben benieuwd of die nog te redden is...
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Sluiting bij starten

Bericht door Navigo »

HH,

Dat wordt weer varen met het mooie weer. Goed bezig.

Van een beetje stroom leveren gaat een accu niet stuk, zekers een startaccu niet.

Een gewone sluiting in bedrading van een paar ampère overleeft hij wel. Je startmotor trekt normaliter al een flinke stroom.

We zijn de winter voorbij. Een accu die een paar maanden niets heeft staan doen, niet geladen en af en toe belast zal na de winter altijd iets van zijn capaciteit kwijt zijn. Afhankelijk van de kwaliteit, kan hij wel helemaal ontladen zijn. Inwendige verliezen, die toenemen met de leeftijd.

Heb je de spanning tussen de accupolen gemeten voordat je hem aan de lader hebt gezet?

Meet voor de zekerheid wel even de laagspanning op je nieuwe accu. Zeker nu je bezig bent geweest met nieuwe draden etc.
Maw meet even over de accupolen bij draaiende motor, bij stationair en iets verhoogd toerental.
Dan weet je zeker of deze correct en met de juiste spanning geladen wordt(ergens bij de 13,8v).

Navigo
Plaats reactie