GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Navigo »

HH,

Er zit minder energie in per zelfde hoeveelheid ingespoten brandstof in vergelijk met diesel.
Zelf ontbranding begint eerder (minder vertraagd)en uiteindelijke verbranding is vollediger.

Dus dat je geluid wat minder hoorbaar is langs de kleppen, wordt mede veroorzaakt doordat je hoogst gemeten verbrandingsdruk vroeger ligt tov je krukgraden.
Kortom je zult eigenlijk je timing van je brandstofpomp moeten aanpassen.

Doordat je onbewust met gtl je timing vervroegd heb je een voordeel; minder roet uitstoot.
Iets wat je bewust bij een oude diesel doet, je timing vervroegen. Hiermee komt hij eerder door de roetmeting.



Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Makes sense!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Alle theorien nu ongeveer gehoord ,er is nog net niet gezegd dat ik doof ben, maar dat lees ik zelf wel tussen de regels door.
Ik ben een heel nuchter iemand,die zeker niet met een pilletje een andere beleving krijgt,één van de reden dat ik nooit pillen slik.
Ik ga lekker naar de boot,luisteren hoe mooi hij loopt :D :D
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

quichot schreef:Ok, ik neem aan dat ook het uitlaatgeluid anders wordt met GTL. Jullie zuigen dat niet uit je duim.
Maar ik probeer te begrijpen waaróm dan.
Ehh... René, wie suggereert hier dat je doof bent?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Het rustiger lopen kan verband houden met de explosiesnelheid.
Ja klopt, dat is precies wat er gebeurd. Zie verhaal van HH, niks aan toe te voegen.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: GTL diesel ?????

Bericht door sambeek »

sambeek schreef:Gister 450L GTL getankt. We hadden nog +/320L witte diesel in de tank.
Resultaat na 100 L verbruik, Iets schonere uitlaatdampen? Waarschijnlijk iets.
De Daf draaide al aardig schoon als ie warm is.
Vandaag stukje varen en dus een koude start. Even goed opgelet. Totaal geen rook te zien
met de koude daf ondanks niet 100% GTL. Warempel !!! :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, het hele verhaal zal ongetwijfeld vele verschillende meningen en reacties oproepen, dan bedoel ik het varen/rijden op GTL, niet het on-/offtopic uitweiden van forumleden :P
Nogmaals iedereen moet voor zich zelf uitmaken wat voor hem/haar het beste is/lijkt want mijn insteek blijft als altijd : "het maakt niet uit wat je vaart, ALS je maar vaart en er een berg plezier aan beleeft" :lol:
Het geluid-verhaal zal zeker te maken hebben met de iets andere verbranding van GTL en dat hoor je, of niet (meer :cry: ), roken en olie op het water zie je :shock: , stank ruik je :? , maar ik vind dat bijzaak, als de verandering bijdraagt aan mijn vaarplezier, zal het me een worst wezen hoe die verandering tot stand komt :D
En ECHT bewijs is alleen door een laboratorium te leveren kijkt mij.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat je de afgelopen 9 pagina's zo mooi samenvat
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Marie Christina schreef:Ik denk dat je de afgelopen 9 pagina's zo mooi samenvat
dank je Menno, en ik hoop dat dit draadje meer twijfelaars als ik op het goede spoor heeft gebracht.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Zoals mijn studenten vaak zeggen: "Vaak ben je te bang." :D
Ofwel:
Gewoon doen en kijken wat er gebeurt is vaak een acceptabele methode
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Helaas bij firezone uithoorn niet meer te koop
Nu aan het kijken naar een vervanger en die schijnt er te zijn in hilversum bij tamoil afgekort heet dit ktl
Ben benieuwd hoe dit gaat,ik was erg tevreden met gtl en begrijp niet dat het bij veel pompen niet meer te koop is.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: GTL diesel ?????

Bericht door KarelE »

HVO is chemisch hetzelfde, alleen van plantaardige grondstoffen als afgewerkte frituurolie e.d. Zoek daar maar eens op.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Bedankt Karel ik had al gekeken,en als het hetzelfde is kan ik het nu mooi in Hilversum halen,tankstation ligt op weg naar de boot,mooier kan het niet.
Nu maar hopen dat er nog wat komt van het boot varen ,wordt dan waarschijnlijk alleen op Loosdrecht.
Volgende week gaat de temperatuur omhoog,dan de boot maar weer eens klaarmaken voor de zomer.
Gr René
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

GTL, KTL, blauwe diesel, HVO, enz, enz, .....allemaal hetzelfde. Had een hoop gescheeld als hier een éénduidige naam voor zou komen i.p.v. alle brandstoffen die iedereen al ...tig jaar kent van een ander label te voorzien.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ben ik het helemaal mee eens,overigens is het volgens mij in Hilversum pas sinds kort te koop
Gr René
Klaver vier
Plaats reactie