GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik heb nog nooit wat van de calorische waarde gemerkt,en een boot is geen racemotor,dus wat maakt het uit.
Dan zou hij inplaats van 120pk misschien 115pk geven nou lekker belangrijk,ik vindt het niet stinken en duidelijk mooier lopen veel belangrijker.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Handige Harrie »

En dan nog. als de calorische waarde minder is en je gaat er voor kan je ook de brandstofpomp iets opschroeven dat het weer gelijk wordt :mrgreen:

Dit zie je ook met euro 95 en e85 bij benzineautos. spuiten ze gewoon meer in.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Dit zie je ook met euro 95 en e85 bij benzineautos. spuiten ze gewoon meer in.
Tot op zekere hoogte werkt dit. Op een gegeven moment zul je toch wat aan je timing moeten gaan doen al gaat bij een moderne motoren automatisch.

Moet zeggen dat ik de site van blauwe diesel een hoog "marketing" gehalte vind hebben. Echt details of nuttige info is er niet te vinden.

Zoals ik het lees is het eigenlijk hetzelfde als GTL, enkel de grondstof is anders.
Maar wat ik afvraag: Kun je blauwe diesel en GTL met elkaar mengen? En eventuele toekomstige varianten waar andere olieboeren tzt wel mee af zullen komen....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Navigo »

HH,

Ook wij hebben sinds afgelopen zaterdag GTL in de tank. 1/2 om 1/2 diesel/gtl
Motor Mitsu s4sdt , voorkamer motor. Is al wat stiller dan een direct in gespoten motor, maar wil wel weer wat eerder roken in onbelast draaien.

Geluidsreductie, zou kunnen. Was al gering.
Andere loop van de motor, ja
Minder rook/ geur, ja. Hadden we hier zelf last van, nee. De overige watersporter, denk het ook niet?.
Minder vermogen, ja.
Geurloos als vloeistof, ja.
Vlek op het water bij morsen, ja weliswaar minder intensief zichtbaar maar aanwezig.

Heeft het zin, mmmh? Denk vooral bij oudere motoren waar brandstof en luchtverhouding niet ideaal is.
Blijven we het gebruiken, mmmh?

Er is toch een aanzienlijk prijsverschil tov de gewone diesel(bij ons in de regio €0,25ct de liter).
Er is toch minder vermogen uit te halen, dus meer nodig om het zelfde te bereiken.
Als het prijsverschil kleiner zou zijn, dan zeker wel, voor alsnog grote twijfel.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Het peilglas waar ik het eerder in het topic over had inmiddels gemonteerd werkt perfect en lekt niet ondanks de rubber afdichtingen.
Wat mij opvalt dat mensen er van alles bij halen wat heel niet relevant is allerlei brandstof wat niet te vergelijken is en waar niemand om vraagt,de vraag is hoe bevalt Gtl goed of slecht.
Helaas horen sommige mensen niet eens dat een motor mooier loopt,die horen nog niet eens of een 4 cylinder op 3 cylinders loopt,die hoef je dus geen oordeel te vragen,feit is dat onze motor aanzienlijk mooier loopt op gtl,en die ervaring hebben meerdere mensen bij ons in de haven.
Als je ook een oordeel geeft geef dan een oordeel van pure gtl en niet van een mengsel van gtl en diesel
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Het peilglas waar ik het eerder in het topic over had inmiddels gemonteerd werkt perfect en lekt niet ondanks de rubber afdichtingen.
Dat rubber op zou lossen van GTL heb je er zelf bijgehaald, daar is hier niet over gesproken.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik zeg niet dat het oplost,ik zeg dat het niet lekt,andere in dit topic zijn bang dat het de rubbers aantast,ik dus niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

ik zeg dat het niet lekt,andere in dit topic zijn bang dat het de rubbers aantast,ik dus niet.
Nogmaals: Het tast de rubbers niet aan, dat heb je er zelf van gemaakt. De term "seal swell" is voorbij gekomen, das heel wat anders.

En dat het bij jou niet lekt is hartstikke mooi maar kans op lekkerij is wel reeel bij een overstap naar GTL, zeker bij wat oudere motoren.
Overigens een reeel risico bij elke overstap naar een andere brandstof dus of het in die zin relevant in een GTL topic kun je je afvragen, de dag dat de biobrandstof naar 10% ethanol gaat gaan de oudere karretjes mogelijk dezelfde taferelen tegemoet zien.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Navigo »

HH

Klaver vier,

Ik wist niet dat het je zo hoog zat/ zit. Dat het je zo raakt.

Ik geef denk een eerlijk en objectief beeld.

Valt redelijk in jouw straatje en beleving, helaas als je het anders leest.


Navigo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Peter-J »

Navigo schreef:HH

Klaver vier,

Ik wist niet dat het je zo hoog zat/ zit. Dat het je zo raakt.

Ik geef denk een eerlijk en objectief beeld.

Valt redelijk in jouw straatje en beleving, helaas als je het anders leest.


Navigo
Ik denk ook dat elke ervaring met GTL belangrijk kan zijn. Ook in mix vorm. Dat komt tenslotte vaak voor.



Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Als oorspronkelijke vraagsteller wil ik graag opmerken dat mijn vraag bedoeld was om te oriënteren hoe de ervaringen en eventuele meningen zijn omtrent het gebruik van GTL, waarbij er GEEN foute antwoorden zijn volgens mij.( die zijn er zowiezo niet,nooit). 8)
De term "seal-swell"die ik uit het verhaal van Philipsen(TVM) heb gevist was alleen om aan te geven dat er meer nadelen aan GTL zitten dan alleen "duur" "moeilijk te krijgen" etc etc.
De vraag die ik stelde was puur en alleen om MIJ een beetje te helpen om me een mening vormen of ik het wel of niet ga gebruiken, waarbij ik dan EIGENLIJK een beetje zat te wachten op reactie van mensen die OOK met een oud DAF-je( liefst een 475 ter vergelijk) varen en die dan hun ervaring met ons willen delen( nogmaals: goed of slecht, alles is welkom) :D
Het feit dat mijn vraag er voor zorgt dat forum-leden elkaar(verbaal) in de haren vliegen en dit ook bij een andere vraag die ik hier gesteld heb zo is, ga ik me wel een beetje afvragen of het geen tijd wordt dat ik mijn dommigheden maar voor mezelf houdt.
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

"Vergeef hen Ad, zij weten niet wat zij doen." :lol:
(Oh jee. Nou roep ik de toorn vast over mezelf af. :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Navigo ik vraag me af waarom je denkt dat iets mij hoog zit,en ik wil wel eens weten wat ik niet goed lees over aantasting rubbers
De vraagsteller heeft het zelf in zijn eerste stukje over aantasting van rubbers ( ik niet) ik ontkracht het alleen maar door te zeggen dat bij mij het rubber niet aantast.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @Rene (klaver4) IK heb dat aantasten van rubberpakkingen niet zelf verzonnen hoor, dat stond in het artikel van Philipsen de expert van TVM.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

@ navigo

Hoe heb jij vast gesteld dat je minder vermogen hebt?
Plaats reactie