GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ad ik weet dat je het niet zelf hebt verzonnen ik gaf alleen maar aan dat er twijfel over was ,want ik had zo gezegd niet goed gelezen,maar ik had wel goed gelezen,en heb alleen maar aangegeven dat het bij mij absoluut niet zo is.
Gr René
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
De kogel is door de kerk hoor 8) . Daatje heeft vandaag haar eerste uur op GTL gedraaid. Met een rietje in een jerrycan om te drinken had het wel wat weg van een cocktail op het terras maar even serieus: De eerste indrukken waren zeer goed, VEEL minder rook, stank, olie op het water via de (watergekoelde) uitlaat, ze loopt wat mooier rond vind ik, ook stationair gaat het even makkelijker (minder "halen"), nog geen lekkages (aan de pomp) kunnen ontdekken, ook tijdens de (korte) proefvaart had ik het idee dat ze wat beter reageert op de regulateur, in het algemeen lijkt het of er minder lawaai is maar het kan zijn dat ik dat graag WIL horen, dus al met al ben ik een voorzichtig tevreden mens. :D .
Wel wat punten van minder enthousiasme, dat wel: als ik kijk wat er gedraaid is en wat er aan GTL uit de jerrycan is gaat het gebruik geen gejuich opleveren , tijdens de proefvaart was mijn maximum toerental wat eerst 2300 was nu "slechts" 2200 en een beetje, maar ja als ik vaar ben ik met mijn hobby bezig en niet op de vlucht :lol: en "vol-aan" gebruik ik nooit (wie wel) dus : lekker belangrijk.
De prijs: ik heb 1,47 betaald in Zierikzee (op/aan het water) waar de verkoper vond dat dit 10 cent duurder is dan diesel, echter ik zie dat de prijs van diesel bij mijn vaste (wal-)pomp 1,20/1,30 is, dus ........?
Morgen gaan we koud starten op GTL en een vaartje maken om wat preciezer naar het gebruik te kijken dus dan weten we meer waarschijnlijk, de gps gaat mee om te kijken wat de snelheid/toerental gaan doen.
Tot zover akte van ons GTL avontuur, wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Leuk!
Experimenteren.
Ik volg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef: in het algemeen lijkt het of er minder lawaai is maar het kan zijn dat ik dat graag WIL horen, dus al met al ben ik een voorzichtig tevreden mens. :D .
Wij zijn ontzettend geneigd te horen wat we willen horen. Velen van ons zullen het fenomeen herkennen dat onze auto ineens lekkerder rijdt na een was- en poetsbeurt.
Met andere woorden: dat is zonder decibelmeter in een vaste proefopstelling haast niet vast te stellen. Alle draaiende delen tesamen veroorzaken het mechanische motorlawaai. Daar verandert niets aan met andere brandstof.
Door de iets lagere calorische waarde van GTL is de explosie boven de zuigers misschien wat minder heftig waardoor de expansie van de uitlaatgassen geringer is. Dus uitlaatgeluid en dieselklop zouden wat minder kunnen zijn. Maar ja, dan moet je wel weer wat meer gas geven om hetzelfde vermogen te ontwikkelen. En in hoeverre hoor je je uitlaatgeluid binnen?
Een onderschatte lawaaibron van diesels is de luchtinlaat. Maar als er aan de cilinderinhoud niets verandert trekken de zuigers bij gelijk toerental precies evenveel lucht naar binnen, ongeacht de brandstof.
Nu je toch doelgericht aan het experimenteren bent, kun je niet ergens een decibelmeter lenen? Is daar geen app-je voor? Het hoeft niet eens nauwkeurig geijkt te zijn, het gaat immers alleen om de vraag of er meetbaar minder geluid wordt geproduceerd.
Ben benieuwd!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

Dat van dat geluid heb ik in de 3 jaar dat ik afwisselend GTL gebruik weinig van gemerkt. Dat minder vermogen he3b ik ook nog niets van gemerkt, maar dat komt omdat je eigenlijk nooit het maximale vermogen gebruikt.

Schoner en geen roet dat merk je direct!

Ik heb nu pakweg 50 motor uren gevaren de afgelopen weken op GTL, maar het oliegebruik lijkt wel iets te stijgen met GTL. Dat zou eventueel verklaarbaar zijn doordat de pakkingen minder zwellen?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Navigo »

HH,
Hoe heb jij vast gesteld dat je minder vermogen hebt?
Sleepdraad op de wal, unster er tussen en uitgelezen.

Navigo
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

Navigo schreef:HH,
Hoe heb jij vast gesteld dat je minder vermogen hebt?
Sleepdraad op de wal, unster er tussen en uitgelezen.

Navigo
Duidelijk!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Scheelde het veel?
Hoeveel trok je, ben ik wel nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Voor "ons" experiment is een appje vast goed genoeg.
Ik heb voor dat doel even "decibelmeter" ingetikt op de store.
Daarna kon ik haast niet kiezen uit de mogelijkheden.

Uiteindelijk werd het Sound Meter
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: GTL diesel ?????

Bericht door paure nesci »

Nou , die decibelmeterapp..... :?
voordat ik mn stuurhutvloer ging isoleren met vlokkenschuim ben ik n stukkie wezen varen en strikt het toerental geklokt enzo,
na het isoleren ( beduidend minder lawaai ! 8) ) maar die decibelapp vertelde me dat ik iets meer ! .....Lawaai om mn oren kreeg.?. :shock:
phone op exact dezelde plaats enzo..... :roll:
dus voor een betrouwbare geluidmeting was deze app niet voldoende.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Kan aan de app liggen, inderdaad.
Maar ook aan de microfoon van je telefoon.
Ik meet wel verschillen.
Dus tja....
Zeg 't maar.
Ik weet het ook niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Navigo schreef: Sleepdraad op de wal, unster er tussen en uitgelezen.
Dit snap ik niet helemaal. Wat meet je dan precies? Maximale trekkracht aan de paal, zoals dat bij slepers heet? Dus in beide meetsituaties regulateur helemaal open?
Want als je meet bij gelijk toerental draait je schroef in beide meetsituaties uiteraard even snel, dus kan de trekkracht niet anders dan hetzelfde blijven. Wat je dan echter niet exact kunt bepalen is hoeveel meer gas je geeft om datzelfde toerental te bereiken.
Laat het nog even weten!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

paure nesci schreef:Nou , die decibelmeterapp..... :?
voordat ik mn stuurhutvloer ging isoleren met vlokkenschuim ben ik n stukkie wezen varen en strikt het toerental geklokt enzo,
na het isoleren ( beduidend minder lawaai ! 8) ) maar die decibelapp vertelde me dat ik iets meer ! .....Lawaai om mn oren kreeg.?. :shock:
phone op exact dezelde plaats enzo..... :roll:
dus voor een betrouwbare geluidmeting was deze app niet voldoende.....
gr Do
Meten van geluid is een vak apart. Opstelling van je telefoon luistert heel nauw. Alle storende impulsen zoals trillingen, resonantie en geluiden van buiten moet je uitsluiten. Zelfs waar je zelf in de ruimte staat, of de aanwezigheid van andere personen, kan van invloed zijn. Aan het interieur mag niks worden veranderd, dus geen bankkussentjes anders schikken, geen jasje over je stuurstoel hangen. Gewoon op hetzelfde plekkie op het dashboard of vensterbank terugleggen is niet voldoende. Vrij aan het plafond ophangen aan twee koorden met elastieken daartussen (twee, om draaiing te voorkomen) is al beter.
En één keer meten is géén meten. Dus in beide meetsituaties twee keer meten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Waterman »

wrotter schreef:bij ons word momenteel vooral de future fuel gepromoot ,soms wel blauwe diesel genoemd.
het kan zo bij de reguliere gasolie in en dan gaat het iedere keer dat je tankt blauwer worden .
het spul ruikt totaal niet en is gemaakt van groen afval en dergelijke .
maar ja waarschijnlijk nog duurder dan gasolie ,maar volgens de leveranciers geen bijwerkingen zoals men had met biodiesel ,
bij ons is de leverancier de firma wiersma in oudehaske en op hun side is er veel over te vinden .
groet wout.
Nou, maak reken je niet rijk,het is gewoon een HVO diesel.
HVO betekend ,Hydrotreated vegetable oils',en is een biodiesel.
Het wordt gemaakt van , o.a. frituurvet.
https://bigtruck.nl/nieuws/item/rijden-op-blauwe-diesel
En de producent geeft er een blauwe kleurstof aan.
Want een rode kleurstof kan niet,want dan heb je een probleem.
En zo langzamerhand komen er steeds meer van die lui die "iets nieuws" verkopen.
En zolang mensen daarin gaan geloven,geloven ze ook dat de motor beter gaat lopen.
Wat je horen wilt, dat hoor je toch.
Het is het verhaaltje dat je leest van de producent,en dat zet je zelf om in beleving die je wilt zien en horen,en dan ja,notabene is het ook zo.
Alleen heb je dan zelf niet door,dat het jouw beleving is,en niet datgene wat het echt is.
Gewoon biodiesel dus met een kleurtje.
Veel bronnen zijn er niet, om diesel te maken.
Aardolie ,gas en plantaardige olie,en dan houd het voor een grootschalige ervan produktie wel op.
Bij plantaardige diesel,zal er altijd wel methanol of ethanol bij moeten denk ik.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Daar is hij weer de expirimenteermeneer :mrgreen: : de koude start is buitengewoon verlopen vandaag Daatje ging van aquit als een "nieuwe" : twee keer rond en ze liep :lol: .
Beetje jammer dat ze er na een paar minuten mee stopte, wat kwam door dat er via mijn proefopstelling lucht gezogen werd :evil:.
De eerste reactie was dan ook: zie je wel die #$%^^GTL heeft voor lekkage gezorgd, hardop verwoordt met een aantal uitdrukkingen die in Stavenisse NOOIT en zeker niet op zondag gebruikt mogen worden :oops:
Enig nader onderzoek heeft uitgewezen dat de fout dus in de "nood"-installatie zat dus (nog steeds) geen lekkerij door de GTL :wink:
Door het weer en de verloren tijd is de proefvaart(gebruik) even naar een nader te bepalen datum verzet, en heb ik Daatje maar een welness momentje gegund n.l. olie ververst, nieuwe filters( gas-en smeerolie), nieuwe kvs dus we kunnen er weer tegenaan 8)
Wat betreft dat horen van wat je wilt horen ben ik direct met iedereen eens dat zonder te meten dit een subjectief verhaal is, maar na een mensenleven met diesels gewerkt te hebben, DENK ik dat ik wel kan horen of een karretje lekker(der) loopt of niet.
Daarbij komt dat ik een werkschip heb en dat ik vind dat je de motor best een beetje mag horen, al moet ik zeker nog wat slagen maken op het gebied van geluidsbeheersing, dus het geluid is voor mij niet het belangrijkste, en de andere zaken zijn zichtbaar zoals roken, vettigheid op het water uit de uitlaat etc en DAT is een stuk minder dus nogmaals ik ben (voorzichtig) positief tot hier aan toe.
Nog even wat bijstellen wat verkrijgbaarheid en prijs betreft :lol: en Arrejoan gaat GTL bij Daatje op het vaste menu zetten.
Wordt weer vervolgt, groet, Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie