GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Voor alle duidelijkheid: ik sluit dus niet uit dat een motor er inderdaad rustiger op draait, maar ik geloof het pas écht als dat gemeten is. Want technisch-mechanisch is dat eigenlijk niet te verklaren met alleen maar het feit dat er een min of meer gelijkwaardig brandstof-zuurstofmengsel boven de zuigers explodeert.
Dit is wel vastgesteld, je motor loopt wel degelijk rustiger. Komt weer door het cetaangehalte wat anders (hoger) is waardoor de brandstof als het ware wat minder spontaan ontbrand en het wat gelijkmatiger gaat. Dat feit an sich is echt wel vastgesteld en aangetoond. punt alleen is dat in een vaar- of voertuig dit maar een heel klein gedeelte is wat daadwerkelijk geluid veroorzaakt dus of je boot er daadwerkelijk stiller van wordt is vrij discutabel.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt niet anti-GTL maar wel enigszins sceptisch op sommige vlakken.
min of meer gelijkwaardig brandstof-zuurstofmengsel
, dit klopt dus niet. Je gaat een brandstof verstoken waar een motor in eerste instantie niet voor ontworpen is en hele andere eigenschappen heeft, en of die brandstof nu GTL, blauwe diesel, CNG, LPG, IFO, HFO, aardgas of weet ik veel wat is doet niet zoveel ter zake....het is een andere brandstof dan waar een motor voor ontworpen is en de eerste brandstof die louter uit voordelen bestaat moet nog uitgevonden worden.
Vooralsnog is het voor de ene motorenfabrikant geen probleem, de andere wacht op meer onderzoek en weer een andere trekt de garantie volledig in als er op GTL gedraaid wordt.....schiet mij dan maar lek?

En ik heb geen praktijkervaring met GTL, maar ik spreek wel geregeld met motorenleveranciers/monteurs die op zijn zachtst gezegd nogal sceptisch zijn over alternatieve brandstoffen. Voordelen genoeg maar wel omwille van uitstootnormen etc, maar eigenlijk nooit vanwege de levensduur/ prestaties van een motor.
In die zin zijn louter praktijkervaringen op een forum als hier me toch net iets teveel als aandelen/bitcoins......je hoort wel alleen de succesverhalen.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Afgezien van het feit dat ik, zoals ik al gepost heb na de test met GTL, me er zeer van bewust ben dat het hebben van een "goed gevoel" zeker bijdraagt tot het "horen wat je ( graag) wilt horen", denk ik dat de aantoonbare zaken als minder rook, beter starten, minder olie op het water bij de pijp gewoon zichtbaar zijn en weinig beïnvloed word door het "goed voelen".
Om met Menno te spreken: "EENSCH" :lol: met de stelling dat zonder meten, proeven en testen een zuiver beeld niet te geven is, maar daar gaat het mij niet om, het gaat me om de overlast die anderen( en ikzelf met wind mee :roll: ) en het milieu ondervinden van het roken en stinken van mijn oude karretje te verminderen en als ik me daar dan OOK nog goed bij voel.............het zij zo :lol:
Zo als altijd zullen de tegenstanders de nadelen benadrukken en de voorstanders de voordelen dus is het aan twijfelaars( zoals ondergetekende) om de juiste balans erin te vinden, dat blijf je houden en wordt met WWW niet simpeler vind ik :cry: maar dat laatste is MIJN mening.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: punt alleen is dat in een vaar- of voertuig dit maar een heel klein gedeelte is wat daadwerkelijk geluid veroorzaakt dus of je boot er daadwerkelijk stiller van wordt is vrij discutabel.
Dat is een beetje wat ik ook bedoel. Het geraas van een diesel is hoofdzakelijk mechanisch. Dat typische knikkeren zal wel wat dempen, maar dat neemt ook af als de motor op bedrijfstemperatuur komt. Dus ik kan me voorstellen dat je bij een koude start met GTL wel minder herrie hoort, hetgeen de indruk bevestigt dat de motor rustiger loopt. Ik denk verder dat in schepen waar je buiten stuurt, of anderszins de uitlaat hoorbaar is vanaf de stuurpositie, het uitlaadgeluid ook een rol speelt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Even een heel concreet voorbeeld, die nauwelijks met woorden is uit te drukken omdat ik een geluid moet omschrijven.

Als ik op diesel vaar, op gewone snelheid (zeg maar half gas) hoor ik bij de uitlaat een langzaam pulserend geluid dat ik omschrijf met
"whuOOOojj'
De hoofdletters geven aan waar het geluid harder is.

Dat hoor ik niet als ik op GTL vaar.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Als ik op diesel vaar, op gewone snelheid (zeg maar half gas) hoor ik bij de uitlaat een langzaam pulserend geluid dat ik omschrijf met
"whuOOOojj'
De hoofdletters geven aan waar het geluid harder is.

Dat hoor ik niet als ik op GTL vaar.
Mooie omschrijving :mrgreen:
Maar dit kan wel kloppen, GTL heeft met name invloed op de dieselklop. Dat zou je best kunnen horen aan de uitlaat.
Maar dit is een "ander" geluid, dat hoeft niet noodzakelijker wijs "zachter" te zijn.

Kan het nu zo snel niet vinden natuurlijk maar ik had van de week een mooi onderzoekje gevonden op het net hierover. Zal vanavond nog wel eens gaan zoeken.
Heel verhaal maar het kwam er op neer dat in proefopstelling motoren inderdaad een stuk stiller worden op GTL doordat die dieselklop een stuk minder wordt maar dat dat in de praktijk nauwelijks nog waarneembaar is ( iig niet voor het menselijk oor)doordat andere factoren meer bepalend worden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef:
Maar dit is een "ander" geluid, dat hoeft niet noodzakelijker wijs "zachter" te zijn.
Ja, ik vat 'm.
En ik denk dat je een punt, om niet te zeggen, gelijk hebt.
Laten we het er dan op houden dat hij mooier loopt.
En dat dat mooier lopen op mij over komt als minder, en dus zachter, geluid.
Ach, een placebopilletje werkt ook hè?
Als ik meer rust ervaar als ik op GTL vaar vind ik ik het de moeite al waard.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik vindt het klinken of de motor beter gesmeerd wordt
Een ander voorbeeld over wel of niet horen.
Een collega van mij rijd in een transporter,die leent hij een keer uit en die komt terug en hij gaat er in rijden en zegt gelijk je hebt zeker met de bus getankt want hij loopt anders,en inderdaad er was mee getankt maar geen V power want dat tankt mijn collega altijd.
Hiermee wil ik maar zeggen de 1 hoort het wel de ander niet,ik hoor bij onze boot heel duidelijk verschil en dat verbeeld ik mij niet.
Masr daar heb ik het niet voor gedaan, ik wil niet dat een boot rookt,daarom heb ik bewust niet voor een daf gekozen de meeste valkkruisers die te koop staan staat een daf in
Ik wil hier niemand mee beledigen,maar het is gewoon mijn keus.
Onze boot rookt totaal niet en stinkt ook niet en daar houdt ik van,ik doe het niet voor het milieu,maar voor mij zelf.
Als je een boot hebt met achterkajuit kan die diesellucht heel vervelend mee trekken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Onze boot rookt totaal niet en stinkt ook niet en daar houdt ik van,ik doe het niet voor het milieu,maar voor mij zelf.
Als je een boot hebt met achterkajuit kan die diesellucht heel vervelend mee trekken.
Gr René ( klaver vier)
Dat zal denk ik ook wel te maken hebben,met waar de uitlaat uitkomt.
Ik merk daar niks van,bij mij komt de uitlaat aan de zijkant uit de boot.

Als GTL verkrijgbaar is aan het water,en ik heb brandstof nodig,en er is keuze tussen GTL of Diesel,dan wil ik wel GTL tanken.
Je vaart niet het gehele jaar,dus zo duur wordt dat niet voor een vaarseizoen.
Maar ik ga niet met jerrycans lopen sjouwen, om bij landpompen GTL te gaan tanken.
Als de sector er zelf niet aan wil,hoef ik er geen moeite voor te doen,om te gaan zeulen met iets.
Daar komt bij,dat er niet veel jachthavens zin in hebben,om GTL overhevelen toe te staan,als ze zelf dieselbrandstof verkopen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Och....
Wat niet ziet wat niet deert. (emoticonnetje met aureooltje)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef:Och....
Wat niet ziet wat niet deert.
Nee dat zal best,maar ik heb er ook geen ruimte voor op de boot.

In de VK en het AK wil ik geen jerrycans hebben,die stinken naar brandstof,en in het motorgedeelte heb ik geen plaats meer voor een paar jerrycans.Het moet niet zo zijn,dat je eerst het motorruim leeg moet halen,om bij je schroefas em andere zaken te moeten komen.
Ik heb een 200 liter brandstoftank links,en een 200 liter watertank rechts,met daarachter de accu's,en links achter de brandstoftank staan andere zaken voor de motor.Ik heb geen boot van een meter of 10,het ding is maar 8,5 meter.

En waar kun je bij ons nu tanken langs het water?
Bij v/d Mei in Briltil,als die nog een tank heeft.
Zoutkamp denk ik,en in Groningen zal er ook wel iets zijn,al kom ik daar nooit.
Ja Lunegat op DNZ,die heeft GTL dat weet ik,heb het daar ook al getankt.
Maar tot nu toe heb ik dus nog steeds een mix van beiden.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik heb net eens onder shell kennisgids gtl gekeken.
En daar staat in dat het hoge cetaan gehalte kan lijden dat de motor minder geluid maakt.
Dit voor de twijfelaars aan de geluidsreductie.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:En daar staat in dat het hoge cetaan gehalte kan lijden dat de motor minder geluid maakt.
Dit voor de twijfelaars aan de geluidsreductie.
Gr René ( klaver vier)
Ik denk dat er maar weinigen zijn,die dat als priory zien.
Voor de meesten telt,geen rook en geen stank,en een goede verkrijgbaarheid van het produkt.
En wat geluid betreft, je zult van goede huize moeten komen,als je het verschil wilt horen van een motor die op GTL draaid,tegen een exact zelfde motor ,onder dezelfde omstandigheden,gelijkwaardig dus,dat onder een geluiddempende luik ligt.
Je zal dus 2 keer een geluidsfragment moeten opnemen, eentje op GTL lopend,en eentje op diesel lopend,van dezelfde motor,onder dezelfde omstandigheden.
Pas dan kun je m.i. concluderen op er sprake is van geluidsreductie.
Niet vandaag horen hoe die loopt op diesel,en volgende week horen hoe die loopt op GTL.
Want iemand die horen wil,dat er geluidsreductie is,hoord dat gewoon.
Niet omdat het zo is,maar omdat het tussen zijn of haar oren zit. :mrgreen:
En Shell of een ander zijn praat geloof ik niet,dat is verkoopprietpraat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Ja, ik vat 'm.
En ik denk dat je een punt, om niet te zeggen, gelijk hebt.
Laten we het er dan op houden dat hij mooier loopt.
En dat dat mooier lopen op mij over komt als minder, en dus zachter, geluid.
Ach, een placebopilletje werkt ook hè?
Als ik meer rust ervaar als ik op GTL vaar vind ik ik het de moeite al waard.
daar gaat het uiteindelijk om. Geluidsbeleving en geluidsmetingen zijn 2 totaal verschillende dingen. Waarom wordt een hakkeplof motor als acceptabel ervaren bij 70Db en een snelloper met turbo als irritant en hinderlijk bij diezelfde 70Db?

en laten we wel wezen.....je hebt een poosje gevaren dus ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stellen dat je hier en daar wel wat frequenties mist in je gehoorbereik :mrgreen:
Heb ik ook en wss het gros wat meedoet op dit forum ook maar ik hoor dingen die anderen niet horen en andersom

Er schijnt bij mij hier in huis een verschrikkelijk irritante hoge piep uit mijn router te komen. Bloedirritant voor bezoek naar het schijnt maar ik hoor het niet. Mijn internet werkt verder prima en nu ik er over nadenk.......ik ben nog niet gestoken door een mug dit jaar.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef: en laten we wel wezen.....je hebt een poosje gevaren dus ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stellen dat je hier en daar wel wat frequenties mist in je gehoorbereik :mrgreen:
Daar ben ik zelf van overtuigd, (ondanks dat ik zeer trouw ben geweest met oorkappen) maar de keuringsarts niet.
Zo kan ik het ouderwetschen tikken van mijn vader zaligers horloge niet horen.
Inderdaad, hoge toontjes vallen soms weg.
(Al hoor ik t.g.v. apneu bijna altijd een fluittoon, maar dat is weer wat anders. Die is er juistniet :) )

Onlangs wilde ik weer eens een Basic Training cursus volgen. Gewoon om eens te kijken of mijn eigen kennis nog op peil is en ik dus de studenten geen verouderde info geef of sprookjes vertel.
En daar is een geldige Geneeskundige Verklaring voor de Zeevaart, zoals dat tegenwoordig schijnt te heten, voor nodig.
Dus ik weer naar mijn inmiddels gepensioneerde maar nog steeds keurende keuringsarts in Groningen.
De bekende piepjestest volgde.
"U heeft het gehoor van een 18 jarige", was zijn conclusie.

Ik heb hem maar niet tegen gesproken. :mrgreen:

(Oei, we topicen nu wel heel erg off. Ach, het is mooi weer zullen we maar zeggen.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Ok, ik neem aan dat ook het uitlaatgeluid anders wordt met GTL. Jullie zuigen dat niet uit je duim.
Maar ik probeer te begrijpen waaróm dan.

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen hoor je buiten de motor nauwelijks iets van de explosieslag zelf. Dat is dat knikkeren. Wat je hoort zijn de expanderende verbrandingsgassen die na openen van de uitlaatklep (of bij tweetact het vrijkomen van de spoelpoort) plotseling de ruimte krijgen om uit te zetten.
Vergelijk het maar met de knal van een doorgeprikt ballonnetje, en dan is de druk in dat ballonnetje nog maar nauwelijks hoger de atmosfeerdruk.

Ook als de zuiger aan het eind van de arbeidsslag op het onderste dode punt staat is er nog sprake van een zeer hoge restdruk. (Anders zou een tweetactmotor überhaupt niet kunnen werken)
Die plotselinge expansie bij openen van de uitlaatklep, dat is die felle knal die je hoort bij een kapotte uitlaat, dus niet de explosie zelf. De knaldempers vangen dat op.
Dus als er uit de demper ineens minder geluid komt, kan dat maar één oorzaak hebben: de vrijkomende verbrandingsgassen hebben een lagere druk. Volgens de wet van Gay Lussac (relatie volume, temperatuur en druk van gassen) kan dat alleen als die gassen een evenredig lagere druk hadden aan het begin van de arbeidsslag. Het volume, de cilinderinhoud, blijft immers hetzelfde. Anders gezegd: minder druk aan het begin van de arbeidsslag, dus minder vermogen.

Het rustiger lopen kan verband houden met de explosiesnelheid. Dat zou het geval kunnen zijn als diesel sneller explodeert dan GTL. GTL blijft dan als het ware nog een beetje druk ontwikkelen terwijl de zuiger al daalt.

Dit is geen kritiek op GTL, maar een poging om iets verder te kijken in het hele proces. Dus nou niet gaan schieten! :lol:
Laatst gewijzigd door quichot op ma mei 21, 2018 9:46 am, 11 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie