GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan is ernstig verward :lol:
Ik ben aan het "inlezen" over wat betreft het gebruiken van GTL-diesel, omdat ik A: iets wil doen aan het roken van Daatje (DAF 475) en B: de overlast van dit roken voor milieu en mede-watersporters wat verminderen. Nu is dit een behoorlijke klus want er is nogal wat geschreven over dit fenomeen, namelijk dat het zowel een wondermiddel als een veredeld soort afwaswater wordt genoemd :roll:
En bepaal dan als erkend onwetende maar eens je mening :? wat ik aan voordelen heb gelezen in diverse fora/forums en op sites van fabrikanten is het volgende (o.a): geen/weinig geur, niet toxisch, motor loopt mooier, langer houdbaar t.o.v "gewone" diesel, geen bio-toevoeging dus geen problemen met bacteriën, betere verbranding dus schoner, minder geluid, ik las zelfs dat DAF motoren(475, 575,615) minder roken :wink: , en zelfs petroleumkachels schijnen er goed op te branden.
Maar ook de nadelen zijn vele: matig/slecht verkrijgbaar, duurder, word door "moderne" motoren-fabrikanten soms afgeraden,wordt voor oudere motoren niet als goed gezien ivm aantasting rubbers en andere afdichtingen, sommige motoren lopen minder vooral stationair, gebruik is hoger door mindere calorische waarde, zou schraler zijn,wat inmiddels opgelost ZOU zijn :? , anders smeermiddel bijmengen, dunnere vloeistof dus wat "zweet" bij dieselolie lekt bij GTL, door een andere chemisch samenstelling is niet goed te voorspellen wat er, vooral in oudere motoren, gaat gebeuren inwendig bij langdurig gebruik van GTL.
Zoals altijd 1000 mensen 1000 meningen, maar omdat ik de mening/expertise van dit forum zeer hoog aansla, zou ik graag willen vragen of er wat meningen hier kunnen worden geventileerd, want eerlijk is eerlijk: IK zie door de bomen het bos niet meer :(
wordt(hopelijk) ruimschoots vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: GTL diesel ?????

Bericht door FransvanNispen »

Hoi,

Mijn oude 2 takt diesel (GM) lust het graag. Minder rook. Dus minder stank. Geen extra olie verbruik
Nog geen nadelige invloed gevonden, maar heb pas 1000ltr weggevaren.
En heb het hier over een 2takt.

Grt

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

"Mijn oude 2 takt diesel (GM) lust het graag. Minder rook. Dus minder stank. Geen extra olie verbruik"
DAAROM ben ik mee bezig Frans, bericht 1 is in elk geval gunstig :lol:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Peter-J »

Ik ben er ook heel erg positief over Ad. Alleen al het verschil als je een beetje knoeit.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Als er één enthousiast is ben ik het wel,ik heb nog geen nadeel ondervonden in onze Iveco,hij loopt veel mooier het ruikt wel maar stinkt niet ( bij verbranding)
Wij waren één van de eerste bij ons in de haven die het gebruikte en omdat ik heel enthousiast ben heb ik het tegen meerdere gezecht en die zijn het ook gaan gebruiken en zijn het ook allemaal blijven gebruiken.
Ik heb bij gebruikers nog niks negatiefs gehoord,wel bij tegenstanders die het niet gebruiken de verhalen van meer lekkage,in mijn ogen grote flauwekul.
Bij ons komt er niets anders meer in.
Ik heb pas de branstof filters en de motor olie filters vervangen en alles leek nog wel nieuw,was eigenlijk overbodig
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

Ook wij gebruiken het al bijna 4 jaar met een Deutz-Lombardini uit 1995 o.i.d.
Alleen maar voordelen.
Inderdaad jammer van de verkrijgbaarheid, die is in Noord-Holland heel slecht, zeg maar niet.
De prijs varieert tussen 0 cent hoger tot 20 cent hoger per liter. In Steenwijk was het dezelfde prijs als gewone diesel.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Interessant draadje.....ff volgen.

Enigste reden voor mij om eventueel over te stappen zou het bacterieverhaal zijn.
Of het überhaupt kan qua motoren moet ik nog even uitzoeken.
Alle andere argumenten zijn voor mij persoonlijk niet van belang of geloof ik niet. Dat het niet toxisch zou zijn klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Voor mij is dat iets wat je zonder pardon bij de plantjes kan gooien. Wellicht is het minder toxisch.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Als ik bij een bunkerstation kan kiezen tussen gewone diesel en GTL zal ik ook eens GTL tanken. Ik hoor daar alleen maar positieve verhalen over.

Met name lokale overheden komen met drieste maatregelen om uitstoot terug te dringen, waarbij het maar de vraag is of die effectief zijn. Milieuzônes verbieden voor scooters van voor 2011 die nu nog steeds nagelnieuw en ongewijzigd te koop zijn lijkt mij tenminste weinig zinvol.
Daarentegen lijkt mij de verplichting voor pompstations om GTL aan te bieden een stuk eenvoudiger. Vraag is of er zulke grote volumen te produceren zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Ducomte »

Hier aan de Kaag verkoopt men TRAXX diesel.
Men claimt "Zuiniger, schoner, beter", maar wat is het verschil met GTL?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Baschinist »

Traxx zegt mij niks, maar denk dat dat meer in de hoek zit van Shell V-POWER e.d.
Dat is in principe "gewoon" diesel gewonnen uit aardolie. De goede werking daarvan kun je een aparte discussie over voeren maar die is in mijn ogen discutabel.
GTL is een wezenlijk ander product geproduceerd uit gas waar toevallig dieselmotoren het Ook goed op doen.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: GTL diesel ?????

Bericht door sambeek »

Heb van de week net GTL getankt voor de boot (de eerste 100L zit in de tank.)
Kan nog 300L bij. Zet je jerrycan met GTL niet naast een zelfde met water, kan zijn dat je dan net
de verkeerde kiest. Er zit wel een luchtje aan maar ruikt aanzienlijk minder dan gewone diesel.
groet Terpstra / SAMBEEK
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Peter-J »

sambeek schreef:Heb van de week net GTL getankt voor de boot (de eerste 100L zit in de tank.)
Kan nog 300L bij. Zet je jerrycan met GTL niet naast een zelfde met water, kan zijn dat je dan net
de verkeerde kiest. Er zit wel een luchtje aan maar ruikt aanzienlijk minder dan gewone diesel.
Haha ja het is bijna niet van water te onderscheiden...... pas op hoor.....

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, het begin is er met de reacties :lol: omdat het mij vooral gaat om de reacties van mensen met wat oudere motoren( mijn 475 is bv van 1963) blijf ik in elk geval nog even volgen.
Op een facebook-pagina over boot=techniek las ik bijvoorbeeld dat twee schippers met dezelfde Vetus-Mistubishi karretjes(4-14?) lijnrecht tegenover elkaar stonden: n.l de een wilde absoluut niks anders meer terwijl de ander na EEN (1) dag de GTL eruit had gegooid wegens minder power, minder stationair lopen dus duidelijk verschil van mening :roll:
Hoe graag ik ook wat wil doen aan het roken van Daatje heb ik geen zin in een kar die na een korte tijd allerlei problemen geeft omdat ik zo nodig GTL moest stoken :?
Juist daarom heb ik hier dit draadje opgezet en blijf nauwkeurig volgen, laat de info tot ons komen :P
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: GTL diesel ?????

Bericht door sambeek »

Arrejoan schreef:Goedenavond allen, het begin is er met de reacties :lol: omdat het mij vooral gaat om de reacties van mensen met wat oudere motoren( mijn 475 is bv van 1963) blijf ik in elk geval nog even volgen.
Op een facebook-pagina over boot=techniek las ik bijvoorbeeld dat twee schippers met dezelfde Vetus-Mistubishi karretjes(4-14?) lijnrecht tegenover elkaar stonden: n.l de een wilde absoluut niks anders meer terwijl de ander na EEN (1) dag de GTL eruit had gegooid wegens minder power, minder stationair lopen dus duidelijk verschil van mening :roll:
Hoe graag ik ook wat wil doen aan het roken van Daatje heb ik geen zin in een kar die na een korte tijd allerlei problemen geeft omdat ik zo nodig GTL moest stoken :?
Juist daarom heb ik hier dit draadje opgezet en blijf nauwkeurig volgen, laat de info tot ons komen :P
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
Hoi Ad, ik heb een "Daatje" :P 1160 en niet van 63, iets jonger maar ook niet de jongste meer. Ik probeer het gewoon.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: GTL diesel ?????

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Bij het bunkerstation bij de Hemmen is het als proef (voor hun) te koop 4 cent duurder per liter.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie