Dit is wel vastgesteld, je motor loopt wel degelijk rustiger. Komt weer door het cetaangehalte wat anders (hoger) is waardoor de brandstof als het ware wat minder spontaan ontbrand en het wat gelijkmatiger gaat. Dat feit an sich is echt wel vastgesteld en aangetoond. punt alleen is dat in een vaar- of voertuig dit maar een heel klein gedeelte is wat daadwerkelijk geluid veroorzaakt dus of je boot er daadwerkelijk stiller van wordt is vrij discutabel.Voor alle duidelijkheid: ik sluit dus niet uit dat een motor er inderdaad rustiger op draait, maar ik geloof het pas écht als dat gemeten is. Want technisch-mechanisch is dat eigenlijk niet te verklaren met alleen maar het feit dat er een min of meer gelijkwaardig brandstof-zuurstofmengsel boven de zuigers explodeert.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt niet anti-GTL maar wel enigszins sceptisch op sommige vlakken.
, dit klopt dus niet. Je gaat een brandstof verstoken waar een motor in eerste instantie niet voor ontworpen is en hele andere eigenschappen heeft, en of die brandstof nu GTL, blauwe diesel, CNG, LPG, IFO, HFO, aardgas of weet ik veel wat is doet niet zoveel ter zake....het is een andere brandstof dan waar een motor voor ontworpen is en de eerste brandstof die louter uit voordelen bestaat moet nog uitgevonden worden.min of meer gelijkwaardig brandstof-zuurstofmengsel
Vooralsnog is het voor de ene motorenfabrikant geen probleem, de andere wacht op meer onderzoek en weer een andere trekt de garantie volledig in als er op GTL gedraaid wordt.....schiet mij dan maar lek?
En ik heb geen praktijkervaring met GTL, maar ik spreek wel geregeld met motorenleveranciers/monteurs die op zijn zachtst gezegd nogal sceptisch zijn over alternatieve brandstoffen. Voordelen genoeg maar wel omwille van uitstootnormen etc, maar eigenlijk nooit vanwege de levensduur/ prestaties van een motor.
In die zin zijn louter praktijkervaringen op een forum als hier me toch net iets teveel als aandelen/bitcoins......je hoort wel alleen de succesverhalen.