radiateur dop - hoeveel bar ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
AlbertR
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 16, 2017 1:19 pm

radiateur dop - hoeveel bar ?

Bericht door AlbertR »

Beste,

Net de boot opgehaald uit de winterstalling, bijkt onderweg dat de radiateurdop door geroest is. En niet te lezen wat de bar was.
Natuurlijk een oude motor, dus ik kan niks vinden wat ik nodig heb.

Het is een Mercedes diesel 6 cyl OM 312 met intercooling, gaat veel koelvloeistof in en ook nog aangesloten aan een boiler.

Iemand advies hoeveel bar de dop moet/mag hebben?

Dank voor de moeite,

Groet Albert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: radiateur dop - hoeveel bar ?

Bericht door sailor wim »

Hoi Albert.
0.9 of 1 bar is goed.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
AlbertR
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jul 16, 2017 1:19 pm

Re: radiateur dop - hoeveel bar ?

Bericht door AlbertR »

Thanks !
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: radiateur dop - hoeveel bar ?

Bericht door JanSr »

Die druk is slechts voor één ding van belang: Met een auto de bergen in. Op grotere hoogte (dus lagere druk) is het kookpunt een stuk lager.
Varend zit je altijd ongeveer op zeeniveau, daar is overdruk in het koelsysteem zinloos.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: radiateur dop - hoeveel bar ?

Bericht door Navigo »

HH,

De genoemde redenering mis ik even.

Afhankelijk van de tegendruk die ik creëer met een radiatordop ligt dus ook mijn kookpunt hoger. Dat begrijp ik nog, maar geen druk?
Meer druk is een hoger kookpunt.
Dat wil je juist, want;

1)Doordat het koelwater een groterverschil heeft ten opzichte van het koelend medium zal er beter gekoeld kunnen worden. Met als gevolg kleinere koelers, of op een minder gunstige plaats.
2)De temperatuur verschillen inwendig in de motor zijn bij een hoger koelwatertemperatuur geringer, minder thermische spanningen.
3)Minder cavitatie, bij wisselende toerentallen, meest zichtbaar in onder in de koelwater ruimte rondom de voeringen.
4)De motor kan met nauwkeurige toleranties worden gebouwd, dus hoger rendement.

Navigo
Plaats reactie