Weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Arrejoan heeft weer eens wat :cry: Toen ik de TADI net had gekocht liep ik tegen een gebruikte omvormer/acculader aan (figuurlijk :) ).
Het heeft even geduurd, wegens allerlei zakelijke en persoonlijke zaken wat verder niet ter zake doet voor dit verhaal, maar nu ik weer een beetje licht aan het eind van de tunnel zie ben ik verder gegaan met het installeren van de omvormer.
Deze was in mijn machinekamer al wel gemonteerd en aan gesloten voor gebruik als acculader( ik vaar zo goed als niet dus de vonkendozen moeten af en toe een beetje prik toegediend krijgen).
Nu echter ben ik met het 220 V deel bezig en nu komt de verrassing: bij het verdelen van de wand-dozen dacht ik even een "tussendoor controle" te doen om te zien of het tot waar ik was (verdeeldoos roef/stuurhut) nog klopte,kom ik niet verder dan 210 V :shock:.
Alles gecheckt en nagelopen, maar ook aan de ( beide) uitgangen van de omvormer meet ik maar 210 V :?:
Destijds toen ik hem kocht hing hij aan boord van een zeilboot en hebben we getest met een 220 V lamp welke testjes vlekkeloos verliepen met als resultaat de aankoop, gemeten heb ik toen niet, er van uitgaande dat als er een 220 lamp brand er ook 220/230 is, maar .......niet dus. :roll:
Toen ik de omvormer had gekocht ben ik op zoek gegaan naar documentatie (welke nergens te vinden was), vooral omdat ik in eerste instantie wilde weten welke laad-karakteristiek de accu-lader hanteert.
Via het type en merknaam kwam ik bij de fa.Technautic terecht, die me wisten te vertellen dat ze een tijdje onder eigen naam (Technautic) omvormers hebben laten maken in Duitsland maar dat de fabriek niet meer bestaat en dat ook T`nautic er niets meer mee doet en een beloofde speurtocht in hun archieven heeft niks op geleverd :cry:
En nu dus dit verhaal: het gaat om een Technautic 12/1800/70 ( geen verder type) met Duitse en Nederlandse beschrijving bij de knoppen etc. de lader doet het prima (zover ik kan nagaan), 230 doorgeven van walstroom geen probleem ( is ook echt 230) alleen de omvormerfunctie is een beetje lui/zuinig :?
De vragen: Kent iemand dit apparaat.Heeft iemand eenidee hoe dit op te lossen? Is (maar) 210 V. ECHT erg? Niet goed dat weet ik wel maar ik ben niet van plan er grote gebruikers op te gebruiken, het zal beperkt blijven tot licht,tv, opladen laptop/telefoon.
Graag wijze raad alstublieft, :P
Wordt (hopelijk) weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Weer een verrassing

Bericht door Peter-J »

210 volt is natuurlijk te laag. Maar een lamp, laptop en telefoon oplader aansluiten zal geen problemen geven. Die hebben allen een lagere spanning nodig welke wordt gemaakt door de eigen trafo. Meestal zal deze trafo 's al voor multispanning. Kijk er maar eens op. Een tv zou misschien anders kunnen reageren. Heb je de deksel al eens van de omvormer gehaald? Misschien zitten er wel dipswitchen waarmee de uitgangsspanning iets verhoogt kan worden. Eventueel een foto van het geheel kan helpen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Weer een verrassing

Bericht door stevedem »

wat voor merk/type omvormer is het ?
vaak kan je ze d.m.v. switches anders instellen, dus deze wellicht ook.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Ben je aan het jagen op spoken? M.a.w. heb je je meter al nagekeken of gemeten met een andere meter? Heb je al belast en onbelast gemeten? Batterijen van je meter niet leeg?

Nog een paar andere om dingen uit te sluiten; Rechtstreeks op de omvormer gemeten of ergens halverwege de installatie gemeten? Welke spanning meet je fase t.o.v. aarde? Nul t.o.v. aarde? Welke accuspanning meet je op de omvormer met omvormer uitgeschakeld, ingeschakeld en onder belasting?

Gr.

Erik
WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

Grote kans dat er geen of slechte sinus uit komt. De z.g. Gemodificeerde sinus is een trapezium vorm. Of nog erger: blokgolf
Als je een te goedkope universeelmeter gebruikt, meet je al snel een verkeerde waarde.
In de 80er en 90er jaren waren we blij met blokgolven, we hadden niks anders en alles deed het er op. Koelkasten werkten er slecht op.
De huidige elektronika werkt vaak niet meer goed op een blokgolf.
Tegen woordig is alles keurige sinusgolf omdat de techniek in omvormers de laatste 20 jaar met 3000% voorruit gegaan is en ondertussen spotgoedkoop.

Helaas is het kopen oude omvormer geen verstandige keuze meer.

Gloeilampen werken er nog wel op......

Het zou nog wel eens een Philipi kunnen zijn (echte duitse bagger, ging altijd stuk).
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, als eerste moet me een kleinigheidje van het hart, het valt me steeds vaker op dat er al commentaar klaar staat VOOR er goed gelezen is wat er gepost is :evil:
Ik weet dat ik geen bestseller-auteur ben, en ook nooit zal worden, maar in mijn post staat volgens mij DUIDELIJK te lezen over welke omvormer het hier gaat maar in de commentaarsectie word er diverse keren gevraagd naar merk en type :roll:
Het is mij bekend dat ik op elektra gebied een totale niets wetende knoeier ben , maar dat is dan ook de reden dat ik door Jan en alleman belazerd wordt en hier mijn vragen stel om mijn problemen op te lossen, niet om op mijn beperkte kennis te worden gewezen n.l.DAT wist ik al.
En ik, en velen met mij, zijn NIET geholpen met, de ongetwijfeld goed bedoelde, met vaktermen doorspekte opmerkingen over wat ik had moeten doen of laten. Klein voorbeeld: Nul en Fase zeggen mij niks helaas maar simpel blauwe/bruine/geelgroene draad kan ik wat mee, excuseer mijn onwetendheid, maar( nogmaals) daarom stel ik mijn vraag hier.
Even op de commentatoren terug komen: als ik aan mijn walstroom 232V meet en daarna aan mijn "installatie" 210 V ( op de zelfde kleur draadjes) ga ik er van uit dat ik juist gemeten heb.Ter controle heb ik aan de omvormer direct gemeten met hetzelfde resultaat (op beide uitgangen, n.l.een permanente en een met een wcd).
Het batterijverhaal van mijn meter gaat mijns inziens niet op omdat ik op "zekere" plaatsen (accu, walstroom) wel de juiste waardes aflees.
Mocht ik er toe komen zal ik proberen om wat foto-materiaal aan te leveren voor diegenen die het wat interesseert, maar kan even duren.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Hoi Ad,

Kan je je accuspanning eens meten op de accu en op de omvormer als de omvormer belast is? De typeaanduiding doet vermoeden dat de omvormer 1800Watt bij 12 volt accuspanning kan leveren. Dat is wel 150 ampère. Als je kabels rijden accu en omvormer niet dik genoeg zijn kan dat spanningsverlies opleveren als de omvormer maximaal wordt belast.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Weer een verrassing

Bericht door Handige Harrie »

Het verhaal van WADnWIND is niet onjuist.

Omvormers kunnen een andere "vorm" van spanning maken dan je normale lichtnet doet. Normale netspanning ziet er uit als een mooi geleidelijk golfje maar simpele omvormers maken een spanning die er meer uitziet als een stel blokjes.
Afbeelding
links de vorm van normale lichtnet, midden van simpele omvormers en rechts van luxe omvormers

Nu maakt dat voor een peertje niet uit, Daarvoor is spanning gewoon spanning en het zal ze een worst wezen hoe die spanning er uit ziet.
Maar sommige electronica (dus ook je multimeter) kan er voor gemaakt zijn om alleen te werken met mooie golfjes. En die gaan dus nat op de blokjes omdat ze iets anders verwachten.

Betekend niet dat de omvormer defect is maar meer dat deze niet geschikt is voor die kieskeurige electronica. Je lampjes zullen het gewoon prima doen maar met opladers en dergelijken is het even opletten. Het meeste spul is ontworpen om op alles te kunnen werken. Maar je zult maar net die ene telefoonlader hebben die dat niet is.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Weer een verrassing

Bericht door sailor wim »

Hoi Ad.
Ik had vroeger een Victron Atlas combi.
Die had ook een blokgolf als 220 volt.
Maar aan de walstroom schakeld een relais in de omvormer de walstroom door in de boot dus is er 230 volt binnen.
Je zou kunnen beslissen door 12 volt te gaan gebruiken voor de door jou genoemde apparaten, een led tv is er in 12 volt en betaalbaar.
Gsm autolader kost een paar euro.
Voor de laptop bestaat ook een 12 volt lader die instelbaar is op de laptop spanning.
Gebruik dan de omvormer voor de apparaten met een motortje.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Er moet mij ook wat van het hart; het valt me op dat als je goedbedoelde en gerichte vragen terug stelt dat je dan op een forum vaak ontwijkende of geen antwoorden terug krijgt. Lijkt dan net alsof de vraagsteller denkt dat het magische antwoord via een forum boven water kan komen zonder zelf actie te ondernemen of verder onderzoek te doen.
Arrejoan schreef: Even op de commentatoren terug komen: als ik aan mijn walstroom 232V meet en daarna aan mijn "installatie" 210 V ( op de zelfde kleur draadjes) ga ik er van uit dat ik juist gemeten heb.
Je meting is niets mis mee. Nu te weten zien te komen waar en of er iets mis is.

- Heb je al antwoorden op de vragen die ik eerder stelde?
- Heb je de meting belast en onbelast uitgevoerd? Zoja, met welke belasting?
- Heb je documentatie van de omvormer?
- Kan het zijn dat je multimeter verkeerde waardes aangeeft t.g.v. het blokgolf verhaal? (is denk ik alleen met een scoop te meten of uit de documentatie te herleiden).
- Stappenplan van KarelE al uitgevoerd?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Weer een verrassing

Bericht door buggyrene »

Bijna altijd staat er op een omvormer een sinus teken, als het een zuivere sinus omvormer betreft, op een gemodificeerde zie je dit niet staan. Als ik de meetwaarden van Arrejoan zo lees, dan weet ik haast wel zeker dat het een gemodificeerde sinus is, dus oppassen met wat je op de omvormer aansluit. (eigen ervaring :shock: :( )

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

Ik wens iedereen veel succes met zijn omvormer.

Na 30 jaar ben ik al 13 jaar gelden met die handel en reparatie gestopt.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Weer een verrassing

Bericht door buggyrene »

Tja, en in die dertien jaar is er veel veranderd qua techniek, en dus ook omvormers......

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Weer een verrassing

Bericht door KarelE »

WADnWIND schreef:Ik wens iedereen veel succes met zijn omvormer.

Na 30 jaar ben ik al 13 jaar gelden met die handel en reparatie gestopt.
En wat voegt dit toe?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

dat mensen hier om hulp vragen, antwoordt krijgen en zich dan min of meer beledigd voelen als iemand bereid is te antwoorden. kennelijk als de inhoud niet bevalt.
Plaats reactie