Weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

Jaaa, en totdat de compressor door oververhitting uitschakelt vraagt die wel pakweg 1000-1500watt. Daar komt die oververhitting door.

Ik heb dat 20 jaar geleden al gemeten op charterschepen, waar de accu toch wel erg snel leeg was.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weer een verrassing

Bericht door quichot »

Dat wordt inderdaad nog wel eens vergeten, dat uiteindelijk alles toch uit die accu's moet komen.
Ik raad daarom aan duidelijke keuzes te maken wat je (al dan niet via de omvormer) wilt voeden vanuit de servicebank, en welke apparaten op walstroom of generator zijn aangewezen.
Als voorbeeld noem ik een veelverbruiker als de wasmachine. Als je een paar maanden onderweg bent, en vaak aan walletjes zonder voorzieningen ligt, echt ideaal, maar je kunt natuurlijk best even met een wasje wachten tot je ergens wél walstroom hebt, of waar niemand hinder ondervindt van je generator.
Om dezelfde reden blijf ik koken en douchen op gas. Verwarmingselementen zijn notoire stroomslurpers.
Daarom heb ik bewust gekozen voor 'maar' 800W continu 1600W piek. Ruim voldoende voor laders, koelkast, handgereedschappen en een lenspomp. Nog een beetje betaalbaar en bovendien hoeft je periodiek ook geen al te grote peperdure accu's te vervangen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Weer een verrassing

Bericht door sailor wim »

Grote vaarvriend.
Dat doe je goed Guido,maar op de ijtunnel staat de WA vaak aan tijdens de vaart :idea:
Trekt tijdens het opwarmen 50 Amp en als het zonnig is dragen de zonnepanelen gelijk bij.
Ik kwam dit jaar iemand tegen die had 1 KW aan paneel op dak en de WA gebruikte kanaalwater via filters.
De havenmeester bij de oude liften had zijn hele systeem via kanaalwater filters plus led uv.En dronk flessen water wat ook weer een oplossing is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weer een verrassing

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: 1 KW aan paneel op dak en de WA gebruikte kanaalwater via filters.
Poeh! Hoeveel m2 is dat wel niet? Moet je wel kwijt kunnen. Of was het die spits?
Wassen tijdens het varen heeft voor mij qua stroomwinst weinig zin, want de serviceset staat volledig los van de rest, is niet meer verbonden met een dynamo, en 100% solar.
Daarvoor gefilterd kanaalwater gebruiken vind ik een heel slim idee. Daar ga ik me in verdiepen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Weer een verrassing

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido.
Dat is 6.3 m2
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Weer een verrassing

Bericht door paure nesci »

Is bij de wasmasjien de grootste stroomvreter niet het verwarmingselement ? Ik ken iemand die het via een warmtewisselaar ( met motorwarmte ) heet water geeft , dan is er alleen nog maar die electromotor , die pakt niet zo heel veel.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Ok heb ook eens gelezen over een schakeling waarbij de generator draaide tijdens het opwarmen, en de rest van het programma gewoon op de omvormer draaide. Het verwarmingselement was electrisch ontkoppeld van de rest van de machine. Dat zal nog wel met een mechanische klok geweest zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

[quote="varg"]Wat info voor Ad,
sterkte met je handrust-periode
Arnold
Goedenavond allen, @ Arnold dank voor de beterschapswens en de info van Omvormer.nu :P
Die info had ik al gelezen in mijn zoektocht naar wat er is ( vooral betaalbaar :roll: ) op gebied van zuivere sinus apparaten.
Mijn laptoplader heeft de "test" met goed gevolg doorstaan en ook de (230V) koelkast heeft gisteren tijdens het varen van warm (stond uit) naar 4 graden drie uur probleemloos op de omvormer gedraaid. :)
Daar mee komt er een nieuwe vraag n.l. ga ik eerst met deze ( niet goede maar misschien goed genoeg) proberen hoever ik kom, of ga ik kijken naar de mogelijkheden tot vervangen :roll:
De zaken die ik tot hier aan toe "getest" heb zijn namelijk de zaken die ik, als aanwezig, op de omvormer wil gebruiken, dus dat lijkt goed te gaan.
Tadi heeft namelijk GEEN wasmachine, droger, boiler, airco, etc. aan boord en die gaan er ook niet komen.
Lange reizen ga ik niet meer maken en meer dan twee nachten zonder een bezoek aan een haven stonden nooit op het programma en ook DAT gaat niet wijzigen ( bevalt goed :lol: ).
Wat betreft de periode NA mijn pols-operatie hoop ik dat de dokter het "niets doen " ( 6 weken) een beetje aangedikt heeft en dat er een paar weken zullen zijn waarin er lekker gevaren kan worden, maar zo niet ............ :cry:
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Weer een verrassing

Bericht door varg »

Mijn advies: blijf goed uitkijken naar een aantrekkelijke deal voor een goede sinus-omvormer. Ik ben zelf 6 jaar geleden tegen een zwitserse Studer omvormer van 600 watt aangelopen die zorgt dat ik een nomale koelkast, een stofzuiger (bouvier) en electrisch gereedschap voor het aftimmeren kan gebruiken. Verder natuurlijk alles wat tegenwoordig opgeladen moet worden.
Let op dat er een schakeling in zit die bij een gebruik van bijvoorbeeld minder dan 6 watt de omvormer op standby schakelt. Daardoor staat de omvormer bijna de hele nacht op standby en gaat alleen werken als de koelkast dat nodig vindt. Kijk ook naar de periode dat de omvormer bij opstarten van bijv. een koelkastcompressor kortstondig meer vermogen kan leveren.
groet
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op wo mei 30, 2018 9:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Weer een verrassing

Bericht door Klaver vier »

Arnold ik heb ook een standby op mijn omvormer,als ik in de haven lig zet ik hem op stadby omdat ik dacht dat het zo werkte dat als de walstroom uitvalt de omvormer het overneemt.
Als ik dan ga varen kan ik hem nooit vergeten hoewel ik hem dan altijd op inverter aan zet.
Doe ik het dan goed of doe ik wat verkeerd.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Weer een verrassing

Bericht door varg »

Klaver vier schreef:Arnold ik heb ook een standby op mijn omvormer,als ik in de haven lig zet ik hem op stadby omdat ik dacht dat het zo werkte dat als de walstroom uitvalt de omvormer het overneemt.
Als ik dan ga varen kan ik hem nooit vergeten hoewel ik hem dan altijd op inverter aan zet.
Doe ik het dan goed of doe ik wat verkeerd.
Gr René ( klaver vier)
Een omvormer vraagt ook energie om zijn 'omvormende werk' te doen. Is er even geen vraag naar 230V (koelkast slaat niet aan, lampen zijn uit) dan slaat (een goede) omvormer vanzelf op standby en wordt het 'eigen' verbruik (dus om die 230V te maken) terug gebracht tot een paar Watt. Dat is mooi meegenomen. Komt er weer vraag (koelkast krijgt het warm) dan gaat de omvormer vanzelf weer omvormen, hij verbruikt bij het omvormen ongeveer 10% voor zichzelf (het omvormen) en 90% gaat naar de koelkast.

Dat is iets heel anders dan wat jij beschrijft:
De omvormer levert 230V, je legt aan en rolt een kabel uit naar een stopcontact op de wal. Op dat moment het je 2 bronnen die alle twee 230V produceren. Je omvormer houdt daar niet van en geeft de geest. Definitief! Daarom adviseert iedereen een omschakelautomaat die zorgt dat walspanning en je eigen omvormerspanning nooit op het zelfde moment aanwezig kunnen zijn. Tegenwoordig zitten die ook vaak ingebouwd in de duurdere 'combi's en 'multi's'. Heb je een losse omvormer en gebruik je soms walspanning dan adviseert bijna iedereen een omschakelautomaat. Je hebt ze duur en eenvoudig. Doe je het zelf via een schakelaar dan komt er zeker een dag dat je het vergeet. Die dag vergeet je dan een tijdje niet!
Zomaar een voorbeeld van een goedkope: http://www.omvormers.vdp.biz/contents/nl/d33.html
en van een dure: https://www.victronenergy.nl/transfer-switches/filax-2

groet
Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Ik heb gewoon aparte stopcontacten aangelegd.
Een walstroomnetwerkje en eenomvormernetwerkje.
Volledig van elkaar gescheiden.
Kan je het ook nooit vergeten. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Arnold: ik blijf zeker uitkijken naar een "goede" sinus- omvormer.
Ik had er een gevonden, toevallig ook een Studer :D maar de verkoper zat wat ver uit de buurt en om er een te kopen zonder goed te meten heb ik nu wel afgeleerd :oops: dus dat is nog even afwachten.
En anders zoeken we weer verder :P
Dank voor je tips waar op te letten en wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weer een verrassing

Bericht door quichot »

@varg en @klavervier stippen wel een belangrijk punt aan.
Onder de 'echte' sinusomvormers heb je ook weer prijs- en kwaliteitsverschillen, waarbij de goedkope vaak veel stroom afnemen als er geen stroom gevraagd wordt.
Die duurdere zijn in dat opzicht veel efficiënter. Die hoef je niet uit te zetten, zo weinig gebruiken die standby, dus kun je ze ook niet vergeten weer aan te zetten.
Het nadeel van die 'groene' stand, in feite gewoon een afnamedrempel, op sommige omvormers is dat bijvoorbeeld het lichtje in de koelkast niet werkt, want haalt de drempel niet (tenzij de compressor toevallig ook stroom vraagt).
Alles heeft z'n prijs. Zo'n ding gaat jaren mee, dus koop nou gelijk de beste.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Weer een verrassing

Bericht door Klaver vier »

Arnold bedankt voor de reactie
Één dingetje begrijp ik niet helemaal,ik ga er namelijk vanuit dat als hij op standby staat de omvormer niet al als inverter werkt dat doet hij toch pas als ik de walstroom kabel los gooi,dan gaat hij volgens mij pas op inverter.
Dan zou ik dus al een omschakel automaat in de omvormer hebben of denk ik helemaal verkeerd?
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of dan het lampje inverter aan gaat branden.
Onze boot is even weg,als hij terug is ga ik het is bekijken, en zal ik de papieren nog eens doorlezen.
Nogmaals bedankt ik leer hier weer van
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie