Weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

buggyrene schreef:Tja, en in die dertien jaar is er veel veranderd qua techniek, en dus ook chniekomvormers......

René
dat schreef ik al......
ik ben beroepshalve redelijk bekend met de intern gebruikte technieken en de stand der techniek :wink:
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Weer een verrassing

Bericht door buggyrene »

Dan begrijp ik de opmerking waar ik op antwoorde nog steeds niet... en voegt dus totaal niets toe.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

buggyrene schreef:Dan begrijp ik de opmerking waar ik op antwoorde nog steeds niet... en voegt dus totaal niets toe.

René
dit valt natuurlijk weer volledug buiten de kern van de discussie.

- iemand stelt een vraag
- krijgt antwoordt van forumlid
- vraagsteller bevalt het niet en fakkelt antwoordt af
- forumlid geeft er de brui aan en wenst hem succes, legt uit waarom hij er al langer klaar mee was
- ik geef aan dat er veel veranderd is (vakmededeling)
- jij zegt dat er veel veranderd is. ik lees daar een ondertoon in dat na 13 jaar vast de weg wel kwijt zal zijn.
- ik geef aan dat ik (nog) niet de weg kwijt ben op dat gebied.

( verder heb ik ontzettend de pleuris in om dat ik net aan boord op mijn tablet ben gaan zitten, maar daar kan niemand hier iets aan doen)

en on toppic maar weer :?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Weer een verrassing

Bericht door buggyrene »

Waarvan akte, en gaan door met de orde van de dag.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen. Even wat misverstanden uit de weg ruimen: 1 Wat ik heb bedoeld te zeggen is dat er duidelijk niet (goed) gelezen word als er in een antwoord zaken gevraagd worden die al in de vraag duidelijk aangegeven zijn.
2 ik heb gezegd dat een leek als ik er niets aan heeft als er in een antwoord allerlei vaktermen gebruikt worden ,want als ik bekend was met die vaktermen had ik ook de kennis van de gene die beantwoord en had dus niet hoeven vragen.
3 @ WnW alhoewel de antwoorden mij tegen zijn gevallen(omdat ik WEER bedonderd ben) "fakkel" ik zeker niks af, alleen met antwoorden waar ik niks mee kan, om wat voor reden dan ook, daar zeg ik wat van dat doe jij ook.Verder ben ik nog steeds blij met alle hulp en goede raad die hier geventileerd word.
Zodra mijn lichaam het weer toelaat, zal ik pogen de diverse vragen en opmerkingen van een antwoord te voorzien.
Word vervolgt, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen. om deze "ellendeling" gaat het: excuus voor de beroerde kwaliteit van de foto`s maar ik ben al blij dat ik ze kon maken gezien het feit dat vandaag een "mindere" dag was qua gezondheid :cry:
De grijze draad op de voorgrond is van de afstandsbediening :wink. Van en naar de accubank is 50 mm2, afstand 3,5 meter.
Nog maar een poging wat duidelijkheid te scheppen( en vergeef me mijn "lekentaal" :oops: ): de waardes die ik heb gemeten zijn tussen de bruine en de blauwe draad gemeten ,zowel aan de omvormer als in de verdeeldoos.
Dit is tot waar ik gekomen ben met aanleggen van mijn boordnet,er zijn nog geen 220 gebruikers dus belast is er nog niks te meten helaas.
Ook weet ik niet goed hoe ik belast zou moeten meten, sluit ik een gebruiker aan en meet ik dan de uitgang van de omvormer?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop toch echt dat er iemand me op het goede spoor kan helpen, wordt vervolgt,groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: Weer een verrassing

Bericht door WADnWIND »

Dat lijkt verdacht veel op een Philipi.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ WnW daar was ik al een beetje bang voor dat het zo een soort verhaal zou worden, daar is de prijs inmiddels naar geworden, dus nu gaat de gedachten gang voorlopig in de richting van : sparen voor een goeie OF doen wat ik al meer dan 40 jaar doe n.l. gewoon op 12V en dan maar GEEN 220 aan boord als er geen walstroom is en het acculaadgedeelte gebruiken zolang die het wel doet/ er wat anders is.
Wel ben ik van plan de mogelijkheden die hier aan gedragen zijn te onderzoeken (on-/belast meten, zien of er binnenin wat te verzetten is.etc), maar dan moet mijn hoofd daar naar staan want ander ligt het hele boeltje ZO in het grote magazijn :evil: ( ik ken mezelf).
Word vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weer een verrassing

Bericht door quichot »

Een sinusomvormer is tegenwoordig best betaalbaar. Dat wil zeggen: als je het bij niet al te grote vermogensafnames houdt. Ik heb 800W continue 1600W piek aan boord, en dat voldoet uitstekend.
je kunt wel 2 of 3 kW willen installeren, maar uiteindelijk moet het toch allemaal uit je accu's komen. Dus ik heb er vrede mee dat ik voor de wasmachine óf walstroom moet hebben, óf de generator aan moet zetten.

En vergeet niet dat je de kosten van een goede omvormer makkelijk terugverdiend door 'gewone' 230v-huishoudapparaten aan te schaffen. Vergelijkbare 12v-spullen zijn vaak 3 a 4 keer zo duur. Met alleen mijn koelkast had ik de kosten er al dik uit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ quichot: dat ze meer en meer betaalbaar worden is mij bekend, toen ik deze van een bekende over kon nemen was het mij meer bedoeld om een goede( lees forse) acculader te hebben dan voor een nog aan te leggen 220 boordnet.
Nu het er een tijdje hangt heb ik zoiets van: als het er is moet het ook aangesloten zijn, OOK in het licht van mijn geestelijke toestand, want ik moet nu even proberen weer op gang te komen met karweitjes die ik kan laten vallen , de deur dicht kan trekken en er dan een paar dagen niet naar om hoef te kijken.
Al met al heb ik het altijd zonder 220 gedaan dus dat kan nog, maar......? ik heb geen grote gebruikers aan boord op de koelkast na dus ik verwacht met eenzelfde wattage als jij goed geholpen te zijn, we gaan door met plan maken hoe nu verder.
wordt vervolgt,groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, mocht er nog iemand interesse hebben om dit draadje te volgen: vandaag heb ik weer wat zaken "ontdekt" nl. mijn telefoon oplader werkt op de omvormer :D .
De omvormer is alleen aan en uit te zetten als de afstandsbediening er in zit( dan handmatig EN afstandbediening) :o
Volgens mijn bescheiden mening is er een omschakelautomaat aanwezig want als ik de walstroom aansluit krijg ik ook op de uitgang van de omvormer 232V zonder walstroom is dit 210V.
Morgen moet de lader van de laptop "er aan geloven", mocht ook deze werken ben ik al een eind met mijn gebruikers tests want veel meer heb ik niet nodig aan boord qua 220V,
De overige tests zullen helaas moeten wachten, ik moet n.l. aan mijn rechter pols geopereerd worden en mag daarna 6 (ZES) weken niets meer met die hand doen ( ik ben rechts :evil: :evil:)
Wordt linksom of rechtsom vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Weer een verrassing

Bericht door Peter-J »

Weer een stapje verder dus!

Succes en spoedig herstel gewenst met de operatie Ad!

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Weer een verrassing

Bericht door varg »

Wat info voor Ad, geript van omvormer.nu:
Een gemodificeerde sinus omvormer of toch een zuivere sinus omvormer:
Gemodificeerde sinusomvormers (dit is dus NIET hetzelfde als blokgolf sinus omvormers zoals sommigen beweren!) hebben een sinusgolf die 'in de buurt komt' van een zuivere sinus. In het algemeen werken de meeste apparaten hier probleemloos op (zoals standaard koffiemachines, koelkasten stofzuigers, computers, boormachines, lampen enz. enz.)
Echter b.v. airco's, fijne meetapparatuur, sommige zendapparatuur, sommige magnetrons, Sommige Espresso Apparaten, de betere HiFi installaties, TL-buizen, de SenSeo** en de Nespresso werken niet (of niet goed) op een gemodificeerde sinusomvormer. De omvormer kan hierdoor ook beschadigd raken.
Daarnaast kunnen er in sommige gevallen strepen ontstaan op beeldschermen van TV's.(bij oude beeldbuis TV"s en bij sommige LCD TV's)

** Een aangepaste Senseo, de CAMPEO TRUCK, werkt wel op onze gemodificeerde sinus omvormers!

Zuivere sinus omvormers zijn ook zeer geschikt voor industrieel gebruik en voor inductieve belastingen. (b.v. Airco's, Meet- en regelapparatuur en zware pompen)
Een zuivere sinus omvormer geeft exact dezelfde stroom zoals u ook thuis uit het stopcontact krijgt en daardoor bent u ten alle tijde verzekerd van een probleemloze werking van al uw apparaten.
Ook bij gebruik High-End Audio apparatuur, Accu Snelladers (van b.v. DeWalt, Makita en Panasonic), de Senseo en Nespresso machine's, Navigatie apparatuur, Scheep elektronica, sommige electrische tandenborstelsen Medische apparatuur is een zuivere sinus omvormer een must!


sterkte met je handrust-periode
Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weer een verrassing

Bericht door quichot »

Ik had vroeger een gemodificeerde sinusomvormer, en die voldeed op zich prima, tot het gezin van mijn zoon aan boord kwam met ieder gezinslid een borsteltje voor op de elektrieke poetsert. En die deed het dus niet op de nepsinus. Ook waren er apparaten die het alleen deden als ik ze aansloot op de 50 mtr kabelbox, die dan als een soort vervlakker werkte.
Onnodig te zeggen dat sinds de aanschaf van mijn echte sinusomvormer alles probleemloos werkt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Weer een verrassing

Bericht door buggyrene »

Hier het zelfde, koelbox met compressor draait 5 minuten om daarna via oververhitting uit te schakelen, verder zijn er andere apparaten, zoals adaptors voor telefoon, laptop ed. die ook warm (heet) worden op een gemodificeerde, heb nu een zuivere sinus 2500 watt continu, en een piek van 5000 watt, ben zeer tevreden hierover, alle apparatuur trouwens ook. :wink:

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie