Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Manke

Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Manke »

Ik ben in het bezit van een stalen kottertje (9,50 meter lang). Hierin ligt o.a. een motor, een startaccu voor de motor, startaccu voor de boegschroef en 2 serviceaccu’s.
Op mijn schip zijn verschillende massakabels op verschillende plekken verbonden met het metaal van het schip.
Zo is
- de massakabel van de motor onder in het schip verbonden met een metalen spant,
- de 3 massakabels van 2 service accu’s en 1 startaccu met elkaar verbonden en bevestigd op een meer naar schter gelegen spant van het schip.
- de massakabel van de accu naast mijn boegschroef verbonden met metalen spant in de boeg.
Daarnaast zijn de massakabels van diverse (kleine)apparatuur zoals oplader, omvormer verzameld en geplaatst op een metalen spant boven het dek.
Is het verstandig om alle massakabels los te maken, te verlengen en bij elkaar te brengen op 1 punt, namelijk daar waar de massa van de motor op de spant bevestigd is? Dit in verband met mogelijk zwerfstroom en de daarmee samenhangende aantasting van de scheepshuid.
Is dit wijs of overbodig of misschien helemaal geen goed plan.
Ben benieuwd
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Peter-J »

De huid als spanningsvoerend (stroom) deel gebruiken lijkt mij niet meer van deze tijd. Onzekere verbindingen met diverse weerstanden ga je op die manier krijgen. Beter is alle bedrading op een juist verdeelblok te monteren. En verder alles dubbel bedraad uitvoeren. Dan ben je naar mijn mening het best bezig.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door ronrtl »

Klopt! Wij hebben ons schip officieel door het Nederlands Meetinstituut laten meten op zwerfstromen om DIE reden. Zij vertelde dat alle massa's via de huid van het schip laten lopen in principe GEEN zwerf/lek stromen geeft en dat dit prima mogelijk is ..maarrrrrr...dat dan alle verbindingen absoluut perfect geleidend gemonteerd dienen te worden op de huid. Wanneer je dus ergens een slecht massa contact hebt krijg je dus juist wel kans op een lekstroom.
Kortom, alle verbruikers een eigen min-kabel geven voorkomt dit probleem. De verbindingen met de huid van het schip kan je dan gewoon laten zitten ofwel de min of massa hoeft niet perse "zwevend" te worden geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door stevedem »

Op mijn boot was dat ook zo ingericht toen ik hem kocht.
alle massa aansluitingen van accus, en accessoires direct op de huid, en enkel een plus kabel naar de verbruikers.

Ik heb dat allemaal omgebouwd.
Dus accus los van de huid, en naar elke verbruiker een dubbele draad ( +/_ )

Alleen de motor "isoleren"word lastig, die blijft toch verbinding houden met het staal via trillingdempers of andere verbindingen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Manke

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Manke »

Beste Peter J en Ronrtl, dank voor jullie reacties.
Al mijn apparatuur heeft een massakabel en een pluskabel.
Dus regelmatig kijken of
• de aansluiting van de massakabel op de spanten goed vast zit
• de aansluiting van de massakabel op de spanten corrosie vrij is en
• af en toe misschien loshalen, schoonmaken met bijvoorbeeld WD40
zou voldoende moeten zijn en kan ik de situatie zo houden zoals die nu is?
Groet Manke
WADnWIND

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door WADnWIND »

Nee.
Alle verbruikers voorzien van een eigen min (-) draad naar een centraal punt (de stroomkast).
Als het schip geklonken is, kan het zelfs zo zijn dat de retourweg door het (zoute)water makkelijker is dan via de romp, vanwege de overgangsweerstanden rondom gecorrodeerde klinknagels. Ook kunnen de landen gecorrodeerd zijn. van een betrouwbare geleiding is dan geheel geen sprake.
Bij een boegschroef is dat vrijwel zeker het geval ivm. de grote stromen.
Elektrolyse van alle massa's aan het schip kan dus wel, maar dan tussen verschillende plekken op je eigen romp.
Nu moeten dat wel grote verbruikers zijn en de boegschroef gebruik je niet continue, maar acculader en accu via de romp is m.i. erg onverstandig.
De motor kan je op één punt aarden. De massa van de dynamo kan rechtstreeks via het massa verzamelpunt naar de startaccu, of rechtstreeks.
Liever een eigen dikke massa kabel tussen accu en startmotor.

Je houdt daarmee ook meer overzicht.
WD40 is hier dus maar een lapmiddel.
Je romp zit wel vast aan je elektrisch systeem, maar het is nooit de bedoeling dat de romp onderdeel wordt van interne stroomkringen.
WADnWIND

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door WADnWIND »

Als je de Telegram app hebt, kan je de volgende PDF's ophalen:

"Voor wie zijn klinknagels lief heeft. " Van de hand van Michel Groen.
https://telegram.me/zeilersforum/15

"CATHODIC PROTECTION OF PLEASURE BOATS "
https://telegram.me/zeilersforum/16

Uitgebreide uitleg en documentatie MCDUFF
https://telegram.me/zeilersforum/14

De Telegram app is ook beschikbaar voor Windows PC, (reuze handig)
Manke

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Manke »

Allemaal weer dank voor het reageren.
WadnWind, bedankt voor de uitleg en de aangeboden documenten.. heb er al een beetje in zitten koekenloeren :-)
Daarnaast heb ik het boekje "Stroom aan boord" van Jimmy Lengkeek en Roel Buis maar weer eens uit de kast gehaald. Ik was er eens in begonnen, maar het was even te complex voor mij omdat dit voor mij een compleet nieuw terrein is.
Maar alle reacties lezende, kan ik toch wel concluderen dat het ook geen makkelijk onderwerp is en toch ' wil ik het snappen', dan zal ik er wat tijd in moeten stoppen.
Tja en aan de ene kant denk ik "het scheepje is uit 1968, vorig jaar is er diktemeting op het onderwaterdeel uitgevoerd bij HISWA controle, en die waarden waren goed, dus zal allemaal wel goed gaan. En daarbij gebruik ik alleen 12 Volt aan boord en leg m alleen aan de walstroom op momenten dat ik aan boord ben (in de haven)..."
Maar ja, toch knaagt er wat omdat je het zo graag allemaal doordacht en goed wil hebben.
Zucht. Ik ga me er weer verder in verdiepen :-)
Maar top dat jullie allemaal met me meedenken. Thanks!
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Frans van de Ven »

Ik wil even een eigen ervaring in het aarden van een schip delen . Mijn boot is in 2007 opgeleverd met een zwevende min draad. Dus alle min draden naar een vast punt maar geen verbinding met de romp. Medio 2012 werd een spudpaal gemonteerd en de monteur dacht even iets te testen met de min aan de romp. Resultaat een brandende coaxkabel van de marifoon. De antenne was namelijk gemonteerd met de min aan de aluminium mast. Nooit iets van gemerkt maar de de min was dus via de coaxkabel en de antenne en de min van de marifoon met de mast/romp verbonden. Een dikke kabel van de zwevende centrale min naar de romp en het problem was opgelost. Naar mijn ervaring is een zwevende min is de juiste oplossing maar dan wel op een punt aarden met de romp.

Groeten Frans.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door JanSr »

Zo heb ik eens ervaren wat er gebeurt als de gaskabel de enige galvanische verbinding blijkt tussen motor en schip.
Dat gaat goed tot iemand iets gaat doen dat stroom vreet en veronderstelt dat het schip de massa is.
In die kabel is dan geen beweging meer te krijgen.

De moraal? Zwevend is uiteraard "de beste" methode, maar leg wel altijd een dikke kabel tussen het minpunt en de romp.
Hooveld960
Berichten: 36
Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Hooveld960 »

Er staat een mooi artikel hierover in het blad Motorboot van deze maand.

Groeten Jan (Hooveld960)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door ErikH »

Hoezo zou zwevend de beste methode zijn?

Gr.

Erik
Manke

Re: Ter verkoming van zwerfstromen in de metalen scheepshuid

Bericht door Manke »

Dank je wel JAn! Dat artikel ga ik even opsnorren.
Plaats reactie