Boilerproblemen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Boilerproblemen

Bericht door Roadrunner »

Hello,

Enkele weken geleden gemerkt dat mijn drinkwaterpomp vrij snel aansloeg. (drukverlies)
Wij hebben drinkwatersysteem pomp met kleine druktank.
Bleek dat de druktank een fijne lek had, dus vervangen door een nieuw druktankje (Jabsco Druktank met balg 0,6 ltr).
Enkele dagen later gaan varen, bleek dat na een tijdje de pomp bleef draaien en er water in de badkamer/douchevloer stond.
Wat bleek, de aanvoerleiding aan de waterkraan van het wasbakje was losgeschoten.
Pomp stoppen, de plastic darm terug opschuiven en de 2 klemringen vaster aandraaien. Probleem opgelost.

Wij hebben ook een 30 liter boiler werkend op 230V en op water van de motor. (80-82° volgens boordcomputer).
Iets langere trip gevaren (3 a 4 uur) en toen we water wilden, pomp wel draaien maar geen water te zien.
Bij nader onderzoek bleek dat het water onder vloer in de boot wel steeg maar niets uit de kraan kwam.
Pomp afzetten en na verder zoeken oorzaak gevonden : koudwateraanvoer bij boiler (heldere PVC-slang) blijkbaar te warm geworden en opengebarsten. (ontploft)
Oplossing : stukje afsnijden en terug vastzetten met 2 klemringen.

Volgende dag verder gevaren en bij aankomst zelfde probleem, dus terug darm inkorten en vastzetten.
De derde dag hebben we de zekeringen boiler 230v afgezet en de 2 kranen tussen motor en boiler gesloten. dus geen boiler/warm water meer.

Kan het zijn dat de nieuwe druktank (standaardinstelling) te veel druk geeft ?
Is het normaal dat het warme/heet water van de boiler in de koud-water aanvoer terecht komt? terugslagklep ?
Staat de boiler te warm afgesteld ?
Vroeger nooit problemen mee gehad..
Graag advies. Dank bij voorbaat.
RO
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boilerproblemen

Bericht door KarelE »

Als de boiler opwarmt zet het water uit. Normaal gesproken zorgt een inlaatcombinatie aan de koude kant van de boiler dat er wat water wordt geloosd, om die uitzetting op te vangen.

Op zich bepaalt het druktankje niet hoeveel druk er op je systeem staat. Dat doet de drukschakelaar die in je pomp zit.

Je rubberen balg heeft een waterzijde een een luchtzijde. Als er te weinig lucht in zit wordt de balg helemaal ingedrukt door het water en kan dan geen uitzetting meer opvangen. Zo je verhaal lezend lijkt me dat de eerste richting waarin je het kan zoeken. Kan je via een ventiel die balg een bepaalde voordruk geven?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boilerproblemen

Bericht door Waterman »

Als je nu de druktank ertussen uit haalt ,wat gebeurd er dan?
En heeft het systeem wel een overdruk ventiel?
Want water dat warm wordt,zet namelijk uit.
Het laatste kan je slangbreuk verklaren.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: Boilerproblemen

Bericht door Roadrunner »

Karel, dank voor je informatie.
In mijn normale boiler (300 liter) thuis zit inderdaad een verplicht overdrukventiel, dit vind ik niet terug op de kleine scheepsboiler.
Ik kan op de kleine druktank (zie Google : Jabsco Druktank met balg 0,6 ltr) aan de bovenzijde met een compressor iets meer druk zetten, maar omdat de slang aan de wastafel er al afvloog dacht ik dat er nu al teveel druk opzat ?
Hoeveel druk zou ik op zo een klein systeem mogen zetten ?
dank voor info.
grts RO
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boilerproblemen

Bericht door Waterman »

Roadrunner schreef:In mijn normale boiler (300 liter) thuis zit inderdaad een verplicht overdrukventiel, dit vind ik niet terug op de kleine scheepsboiler.
Op alle thuissystemen van Itho-Daalderop , 10 en 15 liter, worden ook een overdrukventiel bij de boiler gemonteerd.
Dit i.v.m. het uitzetten van warm water,om de ketel niet te laten barsten.

Wat betreft de druktank,ik zou deze druk niet gaan opvoeren,want m.i. verhelpt dat niks.
Wij hebben ook een warmwatersysteem op de boot(motor/220V),maar dan zonder drukvat,en dat werkt ook normaal.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boilerproblemen

Bericht door sailor wim »

Hoi Ro.
Het vaatje zit voor expansie van het koudwatersysteem maar ook om het in en uitschakelen van de pomp geleidelijk te laten verlopen.
Een boiler inlaat combinatie op de wal overstort bij 8 bar
In een schip op 3 bar.
Het ziet er dus naar uit dat er geen terugslagklep bij de boiler zit en de koudwaterslang heet is geworden..
Tja wat nu gedaan om dit degelijk te maken..
Ik zou het warmwatersysteem vervangen en een scheeps inlaat combinatie op de boiler plaatsen en dan het exspansie water opvangen in een kannetje .
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boilerproblemen

Bericht door Klaver vier »

Het is niet normaal dat er warm water in de koudwaterleiding komt dan werkt de overstort of inlaatcombinatie niet.
Heb je niet per ongeluk de inlaatcombinatie een halve slag gedraaid het is namelijk 1 richtings verkeer.
Je hoeft het niet in de druk van het vat te zoeken,het heeft 100 procent zeker met de inlaatcombinatie of de overstort te maken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: Boilerproblemen

Bericht door Roadrunner »

Wim en Rene,

Dank voor jullie medewerking.
De boiler heeft tot heden altijd goed gewerkt. Zit er al jaren in en ook bij de oude motor was er een aansluiting motorwater door de boiler heen.
Juli verleden jaar dag 1 Mookerplas via de Maas naar Wessem - dag 2 Wessem-Nederweert-Bocholt-Dessel geen probleem.

Met de nieuwe motor is nu toch al 30-40 uur gevaren zonder problemen met de boiler. Begin juni 2 x in W.E. Mol-Hasselt(B) heen en terug telkens 3 uur varen. Het motorwater schommelt constant op 80-82°C volgens de boordcomputer.

Het is pas nadat verleden week het kleine drukvat (0,6 liter) vervangen is dat er problemen gekomen zijn.
Aan de boiler slangen (koud in - warm uit - motorwater in en uit) is er helemaal niet gesleuteld.
Nadat de de koude aanvoerslang barstte,(16-06 Dessel-Turnhout-Brecht) heb ik op dag 1 gewoon korter gesneden en terug vastgezet.
Dag 2 terug geklapt (17-06 Brecht-Haven Antwerpen) terug korter en vastgezet maar dan wel uit voorzorg de boiler-zekering 230 v/walstroom afgezet en de beide kranen van de motorslangen/boiler toe.

Zaterdag heb ik overleg met de monteur die de motor plaatste, misschien heeft hij een antwoord/oplossing.
link naar foto https://photos.app.goo.gl/bfDpTFwerD263ps36
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boilerproblemen

Bericht door KarelE »

Ik denk toch dat er te weinig voordruk in het drukvat zit. Uit jouw verhaal volgt dat dat de enige variabele is in het systeem. Bij te weinig lucht erin is de maximale expansie al snel bereikt, dan is er geen ruimte meer voor de expansie als gevolg van het opwarmen van de boiler. Ondanks dat een inlaatcombinatie de beste oplossing zou zijn heeft tot dusver je drukvat die taak kunnen waarnemen.

Als die voordruk iets groter wordt gemaakt is bij bijvoorbeeld 2 bar nog expansieruimte over.

Als je op het drukvat klopt heb je dan een hol en een vol gedeelte? Als het overal vol klinkt is misschien de balg wel lek. Ondanks dat het een nieuw vat is kan er wat stuk zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boilerproblemen

Bericht door sailor wim »

Beste Ro.
De koudwaterslang is niet gewapend :shock:
Die is goed voor in de tuin, maar echt niet voor aan boord.
In de slang en het vaatje kon het exspansiewater worden opgevangen, toen het vaatje lek/leeg ging was die mogelijkheid weggenomen en scheurde de slang.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boilerproblemen

Bericht door KarelE »

Ik heb het vat ook op internet opgezocht. Er mag maximaal 8,6 bar op worden gezet. Ik zou er met een compressor eerst maar eens 1,5 bar voordruk op zetten. Als je daarvoor het vat uitbouwt en het bij een tankstation probeert merk je meteen of de balg lek is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boilerproblemen

Bericht door Klaver vier »

Ik zou de druk op het vat zeker niet hoger doen aangezien de waterdruk op een boot ook lager is als thuis,de overdruk moet tenslotte nog wel het vat inkunnen.
Maar als warmwater terugkomt in het koude water is er echt iets anders aan de hand,de terugslagklep in de inlaatcombinatie moet dit immers tegeggaan.
Zet je de druk op het expansievat te hoog,dan kan het water niet uitzetten in het expansievat.
Maar als het met foute leiding is aangesloten en de koudeaterleiding springt na de inlaatcombinatie dan is het water ook warm
Vergeet niet dat na de inlaatcombinatie de druk het hoogst is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boilerproblemen

Bericht door KarelE »

René, Roadrunner schreef eerder dat er geen inlaatcombinatie op zit. Dan is er ook geen terugslagklep. Dan kan in de oude situatie het uitzetten van het water in de boiler alleen zijn opgevangen door het drukvat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boilerproblemen

Bericht door Klaver vier »

Karel als er geen inlaatcombinatie inzit en ook nog geen terugslagklep kan het nooit naar behoren werken,en kan het zelfs voorkomen dat als je koud tapt er een beetje warmwater komt het water zet immers naar alle kanten uit,en als je dan terugval van waterdruk krijgt gaat het die kant op, tot dat de pomp weer aanslaat.
Het expansievaatje moet ook de juiste inhoud hebben,100 liter water zet immers meer uit als 30 iter water.
Mijn mening is altijd een inlaat combinatie toepassen ook al zat die er niet in.
De inlaatcombinatie kan je vaak ook wat hoger plaatsen zodat hij naar buiten kan lozen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boilerproblemen

Bericht door KarelE »

Helemaal eens René. Alleen is Roadrunner als ik het goed begrijp onderweg, en dan is een oplossing om het zo te laten werken als voorheen erg handig. De perfecte oplossing kan dan wel weer als hij terug in de thuishaven is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie