Dynamo pulsen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

:roll: bij het bestellen van een VDO toerenteller ( die door mijn Valeo dynamo met een W aansluiting aangestuurd zal moeten worden ) vraagt de alleraardigste meneer van de webshop naar mn krukaspoelie diameter en mn dynamopoelie diameter en naar het aantal pulsen per omwenteling...... :shock: dit om de teller te calibreren :? hoe kan ik er achter komen hoeveel pulsen mn dynamo geeft ? :cry:
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: Dynamo pulsen

Bericht door WADnWIND »

Het aantal pulsen per dynamo omwenteling hangt af van het aantal pool-paren. Per pool paar geeft een dynamo 3 pulsen af (3 fasen). Soms zitten er wel 6 of meer pool paren in......

Makkelijkste is een optisch toeren metertje van Alie express en een witte streep op je vlieg wiel. Daarna de ijking van de meter zo instellen dat het klopt met je toerenmetertje.Zo heb ik ook de overzet verhouding van de koppeling gemeten.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

Wadnwind, thanks , ali tellertje snap ik , maar als ik t goed begrijp; een pool , is dat een zo'n driehoekvormige vinger ? Dus een poolpaar zijn twee tegenover elkaar staande vingers ? M.a.w stel ik heb 6 poolparen , dan heb ik 6x3 = 18 pulsen ? ( Doe ik dit goed ? )
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: Dynamo pulsen

Bericht door WADnWIND »

Poolpaar doet vermoeden dat het er 2 zijn, beetje verwarrend, geef ik toe.
Een polen set bij 3 fase is 3 fingers. Dus fingers tellen aan 2 kanten en delen door 3.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

Owkeeeejjjj..... :shock: we gaan een gelijkwaardige dynamo uit elkaar trekken en tellen en delen en vermenigvuldigen en dan komt er vast een bruikbaar getal uit ! :roll:
bedankt voor de info ! 8)
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Dynamo pulsen

Bericht door Klaver vier »

Ik lees gezellig mee ,maar ik denk datje er niet komt als je alleen de pulsen weet en nog niet de verhouding van de poelie,s
Ik denk dat het zonder optisch toerentellertje nog een hele toer wordt om het gelijkte krijgen
René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

De diameters van de poelies zijn bekend, k zal binnenkort eens zo'n zelfde type dynamo open trekken en tellen....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

Zo, even n stuk of wat oude dynamo's uit elkaar getrokken, :shock:

Afbeelding

al deze hebben 6 vingers aan elke kant,
dus fingers tellen = 12
gedeeld door 3 = 4 poolparen ?
x 3 pulsen per poolpaar = 12 pulsen per omwenteling ???
doe ik dit tot nu toe goed ?


Afbeelding

dit is dezelfde dynamo als welke ik aan m'n indenor geknutseld heb....

http://www.nd5.nl/scheepspraet/spaus/20 ... 673580.jpg

kloppen mn berekeningen tot nu toe ? 8)


gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

dit lees ik op de site van "de dieseldokter.nl "

Dynamo toerenteller.

De meeste moderne dieselen hebben een wisselstroomdynamo waar en W aansluiting op zit. Op de W aansluiting van een 12 volt dynamo staat een wisselspanning minimaal 8 volt waarbij de frequentie afhankelijk is van het toerental en de aantal poolparen van de dynamo. De meeste dynamo’s hebben 6 poolparen en elke omwenteling van zo’n dynamo levert dan 6 pulsen op. De toerenteller registreert de pulsen om dan op basis daarvan het toerental te berekenen van de motor.

dat geeft dan vanzelf een heel ander toerental op mn klokkie ?????
:(
op een site van BOSCH las ik ook al zoiets....
ik twijfel niet aan de kundigheid van WADnWIND maar ik krijg hier verschillende info....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: Dynamo pulsen

Bericht door WADnWIND »

Overigens de poolsets gaat over de stator, de buitenste polen. Dus niet van de rotor, binnenzijde.

het toerentellertje van Alie lijkt me het handigste.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

We zullen weer s in China gaan shoppen dan , zowiezo wel handig zo'n optisch toerentelding.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

nou, gisteravond ( t was toch pokkeweer ) maar eens met Alitoerentellertje en Fluke multimeter aan de gang gegaan....
even een voorbeeldje :
760 toeren x 2,33 = 1770 dynamotoeren :60 is 29,5 omw/sec dan meet ik 342 Hz ...klopt het dan dat ik 11,6 puls per omwenteling meet ??
Afbeelding
het getal 2,33 is de verhouding krukaspoelie ( 140) tot dynamopoelie ( 60 )
er zal ergens wel een meetfoutje ofzo zitten want 11,6 pulsen per omw. zal of 11 of ( waarschijnlijker ) 12 moeten zijn....

doen we dit goed ?? :shock:

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Dynamo pulsen

Bericht door KarelE »

Meet je de binnenomtrek of de buitenomtrek van de poelie?

Met andere woorden: rekt de v-snaar bij het rondlopen aan de buitenkant of krimpt-ie aan de binnenkant, of ergens daar tussenin?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

ehh...net nog ff nagemeten , de buitenomtrek van de multi-V ( 6pk riem) poelie is van de krukas 141 mm en van de dynamo 58 mm....
dit komt dan neer op verhouding : 2,43

Afbeelding

en ja , zo'n riempje is 5 mm dik en ligt met de helft van de dikte buiten de poelie en met de andere helft binnen de groeven , dus kan ik gemakshalve best de buitendiameter van de poelies aanhouden. :shock:
bovendien lig ik niet wakker van een afwijking van 3 toeren op de klok...... 8)



gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo pulsen

Bericht door paure nesci »

we zijn in de schrootbak gedoken en een zelfde dynamo opengerukt,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maar hier zou t dan om gaan :

Afbeelding

het heeft ff geduurd , maar hier is ie dan , de buitenste wikkeling , de stator.
ik tel hier 36 , wadnwind , je schrijft : Overigens de poolsets gaat over de stator, de buitenste polen. Dus niet van de rotor, binnenzijde.

dus dit delen door 3 , dan kom ik op 12 uit......geeft dit dan 12 pulsen per rotatie ?
( dit zou overigens wel overeenkomen wat die FLUKE frequentiemeter ongeveer aangaf....)

wie t weet mag t zeggen, 8)
wie t niet weet mag alles vragen maar ik weet t antwoord ook niet.... :roll:

groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie