Welke kachel??

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

De afgelopen nacht heeft het hier een paar graden gevroren, en we hebben het hier aan boord met de sjienees lekker warm gehouden. Ik ben overigens wel begonnen met voorzet ramen te plaatsen. De 6 ramen van de voorkajuit zijn daar inmiddels van voorzien, en het verschil is duidelijk merkbaar, daar hebben we nu geen last meer van de zg koude val. Nu het stuurhuis en achterkajuit nog, zijn nog maar 10 ramen :cry: . Als dat klaar is, de aanzuig voor de warme lucht van buiten halen, want die word nu uit de motor ruimte gehaald.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door wrotter »

ik moet zeggen voorheen had ik op mijn luxe motor voor het achterschip in de machinekamer een somy kachel met gewone regelateur er op en op gasolie deze had natuurlijke circulatie van de kachel een 2.5 duim pijp recht omhoog naar de stuurhut en dan 1.5 meter horizontaal en dan naar de radiatoren en retour naar de kachel daar vlak voor wel een circulatie pomp via een omleiding maar werd zelden gebruikt deze brande vrijwel altijd op stand 2 in de winter ,maar als ik het hele schip wou verwarmen op stand 3/4 en in heel strenge winters(die we toen nog wel eens hadden )op stand 5/6 en dan de circulatie pomp bij omdat op de natuurlijke circulatie de stroom water in de voorste radiator wel eens stil kon vallen dit over een lengte van ruim 25 meter vanaf de kachel ,sommige collega's waren jaloers dat ik midden in de winter in de stuurhut in mijn hemdje zat .
wat ik bedoel heerlijk geen stroomverbruik en ook nog zuinig en moest de pomp bij deze was 220 volt via de omvormer of via de walaansluiting deze danfors dingen gebruikte ook haast niets .
ook als ik een paardagen weg ging soms een week bleef hij branden op stand 1/2 in de vele jaren nooit een probleem gehad ,wel oom de 2/3 jaar even de branderpot wat uitbikken van de aangekoekte rotzooi om de inloop kanaal deze somy,s konden heel wat slagzij hebben speciaal voor schepen .
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

Voor een diesel gestookte cv is geen ruimte genoeg in de motor ruimte. Dus met de beschikbare riemen, niet al te lang, is gekozen voor deze oplossing. Stroomverbruik van deze kachel is, behalve bij het opstartn, verwaarloosbaar, weet alleen ff niet meer hoeveel. Werkt op 12 V overigens. Al doende loop je tegen van alles aan, en dat los je dan op. Uiteindelijke doel is dat er een acceptabele leef omgeving ontstaat.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Plaats reactie