motor Indenor vraag

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Ik heb nog even gezocht op hert internet naar een "overlooptankje" , en kwam hier uit:
https://www.pitparts.nl/Overlooptankje-
Maak daar een mooi beugeltje om heen,en maak het vast op een stukje plaat,al of niet van trespa.
Maak dat op zijn beurt weer ergens aan vast,voor of bij de motor.
Waarschijnlijk zijn de verzendkosten duurder dan het "tankje" zelf. :lol:

Dit is ook een mooie: https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 71e05hHLJp
Nadeel is weer,je moet er gelijk 50 stuks van bestellen.
Maar ja,waarschijnlijk zijn die 50 dan wel weer goedkoper,dan ééntje bij de VW dealer. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Waterman op ma jul 30, 2018 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Nou daar kan je toch geen bult aan vallen.
Ben je in 1 keer klaar
Gr René
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Carel-k »

Let op!! Als je koelvloeistof mist en je weet niet waar het blijft dan kan de pjipenbundel van de koeler ook lek zijn en dan gaat de koelvloeistof door de uitlaat met het koelwater over boord en dat is moeilijk te zien !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: motor Indenor vraag

Bericht door paure nesci »

@Rene, ja , mijn dop is op de bovenste kraag dicht , zo blijft het gaatje met t pijpje continu en zonder belemmering open.
Expansievaatje van de sloop , renault clio , of in mijn geval van een peugeot Boxer.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Etab schreef:Er zat een gaatje aan de plek waar de dop vastgedraaid wordt. Daar zit een slangetje aan. Lastige is dat dat slangetje niet vast zit en er steeds afdonderd. (kan ik er iets aan vast solderen?)
Ik heb je opmerking nog even nader bestudeerd , en ik vraag me dus ook af,of je het overtollige koelwater dat er uit komt, ook weer terug giet?
Zo nee,en je gebruikt daar nieuwe voor,dan moet het koelvloeistof dat eruit gaat,ergens blijven.Hetzij in de bilge,hetzij in het blok(via de cilinderbussen) of via de warmtewisselaar.Maar in mijn optiek moet dan na verloop van tijd er geen koelvloeistof meer inzitten,maar puur water.
Je kunt dat "koelwater" meten met een simpele antivries tester, https://www.gereedschapland.nl/product/ ... stof-meter .
Zo ja,en je gebruikt de oude vloeistof,is er denk ik niets aan de hand.

Verder schrijf je,dat het slangetje er constant af valt.
Zit er in dat slangetje niet een stukje buis,dat dus officieel onder de rand gemonteerd moet zitten,maar eraf gebroken is?
Dat zou ook nog kunnen immers.
Zo ja,dan moet je dat zowiezo herstellen,want anders kun je ook slecht met een overlooptankje werken,omdat bij koud worden van de motor,het vloeistof ook niet terug loopt,omdat er dan valse lucht kan worden aangezogen,en het vloeistof dus niet mee komt terug in het koelvloeistof gedeelte.
Wat betreft of er een lekkage zit in het cirquit,dus inclusief warmtewisselaar is gemakkelijk op te sporen,door het systeem onder druk te zetten.
Loopt de druk snel weg,dan is er iets mis natuurlijk. Druk tester koelsysteem: https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-koelsys ... oductImage . Het lijkt me beter iets soortgelijks dan effe bij een garage te lenen,want voor éénmalig gebruik is het nogal duur.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Do nu ik het zo lees kan dat inderdaad ook maar dan komt er ook druk op het expansievaatje,als de onderste een dop is die alleen ontlast bij overdruk komt er geen druk op het expansievaatje volgens mij een voordeel.
Gr René
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:......…. maar dan komt er ook druk op het expansievaatje.
Gr René
Dat hoeft niet ,als je er maar een ontluchtingsgaatje in maakt.

Maar ik vind het systeem van Do niet comfortabel,want in principe staat dan het koelsysteem tot de strot toe vol met koelvloeistof.
Het beste lijkt mij, het systeem niet geheel te vullen,en als er dan teveel in zit na opwarming,dan loopt dat toch naar het tankje.
Koelt het blok weer Af,dan gaat het terug het koelcirquit in.
Ik hou het voor de zekerheid liever bij het a la bij een auto,waar het tankje een overlooptankje is,en geen direct onderdeel is van het koelcirquit.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Nee zo is het niet Waterman het is een gesloten systeem maak je daar een gaatje in is het een open systeem en wordt het kookpunt heel anders,water onder druk kookt later.
Mooiste is gewoon op de onderste een drukdop,dan komt er geen druk op het vaatje maar wel op het systeem
Heb je overdruk loost hij op het vaatje heb je onderdruk gaat het terug uit het vaatje en dat regelt de drukdop.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: motor Indenor vraag

Bericht door paure nesci »

Systeem a-la auto is een ruim begrip.....er zijn ( japanse ) auto's die het hebben met een drukloos overlooptankje , en er zijn ( franse ) die een tankje onder druk hebben.....aangezien ik veel met franse auto's werk en de indenor ook franse kaas lust heb ik voor het laatste gekozen.....
Gr Do

( Geen blauwe schimmelkaas waar je achteraan moet rennen ) :lol:
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:.........….maak je daar een gaatje in is het een open systeem en wordt het kookpunt heel anders,water onder druk kookt later.
Als ik me druk moet maken over het kookpunt,al of niet onder druk,dan denk ik dat het dan al foute boel is.
Water kookt bij 100 graden,hoeveel dat het is bij onder druk weet ik niet,maar kan me ook niets schelen,want er zit bij mij koelvloeistof in.
Dat is geen gewoon water,maar demi water vermengd met ethyleenglycol en wat andere zaken,en dat kookt pas bij 135 graden.
Zover laten we het dus niet komen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Waterman je hoeft je er ook niet druk over te maken ,maar het is wel degelijk een verschil,en in jouw situatie kookt het veel eerder als wat je zegt
Maak je het nou gesloten dus water onder druk dan kookt die antievries later,drukloos kookt het eerder.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Baschinist »

Als ik me druk moet maken over het kookpunt,al of niet onder druk,dan denk ik dat het dan al foute boel is.
Water kookt bij 100 graden,hoeveel dat het is bij onder druk weet ik niet,maar kan me ook niets schelen,want er zit bij mij koelvloeistof in.
Dat is geen gewoon water,maar demi water vermengd met ethyleenglycol en wat andere zaken,en dat kookt pas bij 135 graden.
Zover laten we het dus niet komen.
Het dopje heeft meer functies, het zit tenslotte niet voor niets overal op.
- Je verhoogt idd het kookpunt, daar is echter wel meer energie voor nodig dan in een drukloze situatie. Die energie komt uit de warmte die je motor
afgeeft. M.a.w.: het koelend vermogen van je KW systeem wordt groter als het onder druk staat. Dus je kan ofwel met een kleiner systeem af, of je
draait kouder bij gelijkblijvende belasting.( of je kan je motor harder laten werken voordat hij over de kook gaat)
- Gesloten systeem heeft veel minder verdamping.
- In een systeem onder druk heerst een gelijkblijvend klimaat dus een stabiele temperatuur. In een open circuit gaan zaken hoogteverschil/luchtdruk
mee spelen ( bergvaart/dalvaart).
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Helemaal mee eens ,zo mooi kan ik het niet omschrijven,maar zo is het wel.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: Het dopje heeft meer functies, het zit tenslotte niet voor niets overal op.
Wat je daar allemaal opsomt,is mij ook allemaal bekend.
Dat het water hoog in de bergen eerder kookt,ook.Lagere druk,dus eerder aan de kook.
Gesloten systeem ook,hogere druk.
Een mooi voorbeeld daarvan ,dat praktisch in elk huishouden wel te vinden is, is de snelkookpan.

Maar wat ik er mee wil zeggen,is dat als ik mij druk moet maken,of het onder normale of hogere druk eerder dan wel later kookt,is niet relevant.
Voor mij is belangrijk,dat ik er beter voor kan zorgen ,dat het niet gaat koken.
En of dat overlooptankje nou wel of niet bij het totale systeem moet horen,dus ook onder druk moet staan,vind ik niet relevant.
Zoals het bij mij zit werkt het prima,en dat ga ik niet veranderen.
Het zat trouwens ook al zo,waarschijnlijk al vanaf 1978,toen de motor is ingebouwd te Nederhemert op de Doerakwerf.
Klaver vier schreef:En zo moet het Waterman,en dan werkt het ook.
Gr René ( klaver vier)
Ik vraag me nu even af,wat deze reactie waard is,na het plaatsen van mijn foto.
Want als ik je laatste reactie zo interpreteer,deugt er dus niks van.

En nogmaals,ik laat het bij het systeem,zoals het bij mij gemaakt is.
'Werkt zonder problemen,en tankje, ja tankje maakt geen onderdeel uit van het onder druk staan van het complete koelsysteem?
So wath?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Waterman ik zou het zeker zo laten,en me er vooral niet druk om maken.
Zoals het op de foto zit zit het keurig.
Maar je hebt het over een open systeem,dat laat je niet zien op de foto.
Ik wilde alleen het verschil aantonen,en dat is volgens mij prima gelukt met de uitleg van Bas.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie