Andere motor
Moderators: sailor wim, frank
Re: Andere motor
Ik ben pas 75...
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Andere motor
komt zeer nauwkeurig ja , die afdrukken maken is geen probleem , dikte bepalen is ook geen rocket sciense , maar het uitlijnen , daar was ik benieuwd naar maar met krompasser en schuifmaat kom ik ook een heel eind .....heeft voorlopig ook geen haast , mn indenor met nog geen 2000 uur op de klok loopt nog als n nieuwe.
gr Do
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Andere motor
Mooie projecten dit!
Maar wat ik me zo afvroeg n.a.v. het vliegwielverhaal: Moet er niet sowieso een ander/zwaarder vliegwiel in als je gaat mariniseren?
Maar wat ik me zo afvroeg n.a.v. het vliegwielverhaal: Moet er niet sowieso een ander/zwaarder vliegwiel in als je gaat mariniseren?
Re: Andere motor
Uiteraard! Alleen al ter compensatie van de massa van de drukgroep. Maar "meer vliegwiel" zorgt ook voor een rustiger stationaire loop.
Meestal neem je een plak vers ijzer en daar draai je dan een passend ding van met de gewenste kilo's.
Meestal neem je een plak vers ijzer en daar draai je dan een passend ding van met de gewenste kilo's.
Re: Andere motor
HH,
Wij hebben een industrieblok, geen vliegwiel verzwaring toegepast.
Demperplaat geeft compensatie voor drukgroep en er zit ten slotte ook al aardig wat rondgaand gewicht in een grotere keerkoppeling.
Beetje gedacht en gereflecteerd aan de moderne scheepsdiesel met meer vermogen.
Neem de caterpillars of wartsila's kun je dat nog een vliegwiel noemen. Is eerder een schijf waar een starterkrans op zit.
De moderne sleepboot genereert in a split of a second zijn volle vermogen, alles uitzonderlijk licht uitgevoerd in tegenstelling tot vroeger.
Ik denk dat het een beetje achterhaald is, de blokken zijn ook beter geconstrueerd om de interne bewegingen op te vangen.
Mogelijk zit je wel vast aan een hoger stationair toerental, om het inschakelmoment van de koppeling en zijn belasting op te vangen. Daarentegen denk ik dat een ecu gestuurde diesel dat wel ondervangt.
Hoe dan ook weer een leuk en leerzaam draadje om te volgen.
Navigo
Wij hebben een industrieblok, geen vliegwiel verzwaring toegepast.
Demperplaat geeft compensatie voor drukgroep en er zit ten slotte ook al aardig wat rondgaand gewicht in een grotere keerkoppeling.
Beetje gedacht en gereflecteerd aan de moderne scheepsdiesel met meer vermogen.
Neem de caterpillars of wartsila's kun je dat nog een vliegwiel noemen. Is eerder een schijf waar een starterkrans op zit.
De moderne sleepboot genereert in a split of a second zijn volle vermogen, alles uitzonderlijk licht uitgevoerd in tegenstelling tot vroeger.
Ik denk dat het een beetje achterhaald is, de blokken zijn ook beter geconstrueerd om de interne bewegingen op te vangen.
Mogelijk zit je wel vast aan een hoger stationair toerental, om het inschakelmoment van de koppeling en zijn belasting op te vangen. Daarentegen denk ik dat een ecu gestuurde diesel dat wel ondervangt.
Hoe dan ook weer een leuk en leerzaam draadje om te volgen.
Navigo
Re: Andere motor
Zit er ook een ecu op dat motorblok dan? Hoop dan dat die voor de gek is te houden in een boot, weet niet wat er allemaal aan hangt qua sensoren.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Re: Andere motor
Wij hebben in het verleden een Fiat JTD motor (5 cilinder) gemariniseerd.
Na eerst een poging te hebben gedaan om het bestaande MM te laten denken dat onze boot echt uitgevoerd was met ABS sensoren, tractiecontrole, airbags en hoogteregelingen hebben we de voertuig ECU maar terzijde gelegd en door een specialist een after market ECU van de juiste map laten voorzien die niet blijft hangen op sensoren die ontbreken.
Pas met deze ECU konden we anders als noodloop draaien.
Aquanaut
Na eerst een poging te hebben gedaan om het bestaande MM te laten denken dat onze boot echt uitgevoerd was met ABS sensoren, tractiecontrole, airbags en hoogteregelingen hebben we de voertuig ECU maar terzijde gelegd en door een specialist een after market ECU van de juiste map laten voorzien die niet blijft hangen op sensoren die ontbreken.
Pas met deze ECU konden we anders als noodloop draaien.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Re: Andere motor
Wie was die specialist en wat kostte dat?
Een belangrijke vraag, want niet-elektronische diesels worden steeds schaarser.
Een belangrijke vraag, want niet-elektronische diesels worden steeds schaarser.
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Afgelopen dagen bezig geweest met het ontleden van de kabelboom, gelukkig stuurt de ECU alleen de motor aan en het dashboard, en maakt geen gebruik van andere vreemde sensoren, zoals snelheidsinput, en andere fratsen. Puur alleen buitentemperatuur, luchtmassa, stand gaspedaal, motortemperatuur, olietemperatuur, sensor op de 3e cilinder, en nog een paar dingen.
Vanavond de klus afgerond, kabelboom aan de motor gehangen, 1e poging, motor sloeg af na 2 seconden, conclusie: startonderbreker zit niet goed, bedrading nagekeken, en jawel, geschakelde plus vergeten. Draad aangesloten, herstart, en lopen. Alles werkt naar behoren, geen foutcodes, alleen te weinig koelvloeistof, maar dat kan kloppen, deze is en wordt niet meer aangesloten. Dashboard is nu puur voor controle en wordt verwijderd zodra alles ingebouwd is en goed functioneert.
Volgende stap opnieuw verpakken van de kabelboom, en de motor uit de auto takelen.
Wordt weer vervolgt,
René
Vanavond de klus afgerond, kabelboom aan de motor gehangen, 1e poging, motor sloeg af na 2 seconden, conclusie: startonderbreker zit niet goed, bedrading nagekeken, en jawel, geschakelde plus vergeten. Draad aangesloten, herstart, en lopen. Alles werkt naar behoren, geen foutcodes, alleen te weinig koelvloeistof, maar dat kan kloppen, deze is en wordt niet meer aangesloten. Dashboard is nu puur voor controle en wordt verwijderd zodra alles ingebouwd is en goed functioneert.
Volgende stap opnieuw verpakken van de kabelboom, en de motor uit de auto takelen.
Wordt weer vervolgt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Andere motor
Hoe staat het met dit project? Ben erg benieuwd.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Rustig, het is een winterproject, ben begonnen met de voorwerkzaamheden.
De motor is vandaag opgehaald door de lasser die de onderdelen gaat maken aan de hand van tekeningen die ik heb gemaakt.
21 september vaar ik de boot terug naar Almelo, dan wordt de oude motor gedemonteerd, en gaan we verder met bouwen aan de hand van de maten van de oude motor.
Wordt vervolgt, even geduld.
René
De motor is vandaag opgehaald door de lasser die de onderdelen gaat maken aan de hand van tekeningen die ik heb gemaakt.
21 september vaar ik de boot terug naar Almelo, dan wordt de oude motor gedemonteerd, en gaan we verder met bouwen aan de hand van de maten van de oude motor.
Wordt vervolgt, even geduld.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Andere motor
-We praten hier over een 4 cilindertje met enkele tientallen kW.Navigo schreef:HH,
...
Demperplaat geeft compensatie voor drukgroep en er zit ten slotte ook al aardig wat rondgaand gewicht in een grotere keerkoppeling.
Neem de caterpillars of wartsila's kun je dat nog een vliegwiel noemen. Is eerder een schijf waar een starterkrans op zit.
Navigo
-Als je de drukgroep vervangt dooreen demperplaat verlies je al kilo's.
-Het rondgaand gewicht in de keerkoppeling is niet wezenlijk anders dan in een versnellingsbak. Een keerkoppeling is tenslotte een versnellingsbak met maar één versnelling vooruit.
-Motoren in beroepsschepen hebben veel meer dan zes cilinders.
-Zelfs een VW D24 zescilinder trilt als een gek als je geen vliegwielverzwaring toepast.
Mijn advies: Ruimschoots verzwaren. Dan hoef je ook geen verhooogd stationair toerental on het inschakelen op te vangen.
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Vandaag de nieuwe motorrubbers binnen gekregen via Drinkwaard, heb diverse mailtjes de deur uit gedaan voor advies. Drinkwaard heeft me hier het best mee geholpen, door ook even te bellen (de rest gokte ongeveer iets, want niet alle gegevens waren bekend), en door te vragen wat de bedoeling is. Kijk, dit waardeer ik, en weet dan dat ik iets koop, waar iemand ook bij nagedacht heeft.
Sorry, foto op zijn kop....
René
Sorry, foto op zijn kop....
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Andere motor
Hoi rene
Ik wil deze winter ook andere dempers onder mijn motor monteren. Welke criteria heb jij gebruikt om tot deze dempers te komen?
Ik wil deze winter ook andere dempers onder mijn motor monteren. Welke criteria heb jij gebruikt om tot deze dempers te komen?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......