Andere motor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » di okt 09, 2018 10:31 pm

Gegevens die ik aangeleverd heb zijn: type motor en Gewicht motor, type keerkoppeling en gewicht keerkoppeling, plaatsing van de motorrubbers op de motor en op de keerkoppeling, aantal pk's van de motor, en type aansluiting op de schroefas (flex, of homokinetisch).

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » zo okt 21, 2018 5:37 pm

Deze week langzaam begonnen om de oude motor los te sleutelen. Aanstaande vrijdag wordt hij van boord gehaald, om naast de nieuwe te worden geplaatst voor het overnemen van diverse maten.

Afbeelding

Wordt vervolgt.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 3219
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Andere motor

Bericht door Marie Christina » zo okt 21, 2018 6:43 pm

Wat een klus.
Ik vind je maar dapper.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » vr okt 26, 2018 8:25 pm

Deze week de motor uit het motorruim gehaald met behulp van een driepoot en kettingtakel.

Afbeelding

Vandaag de motor van boord gehaald en naar de werkplaats gebracht, hier staat hij nu naast zin opvolger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Andere motor

Bericht door RuudMal » vr okt 26, 2018 8:52 pm

Rene,

Leuke uitdaging die je bent aangegaan. Gaat mij net een brug te ver. Maar een vraagje ; het lujkt er op dat het nieuwe blok een stuk hoger is of is dat bedrog?

Gaat dat wel lukken dan?

Gr
Ruud
Ancora Imparo

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » vr okt 26, 2018 10:19 pm

Hoi Ruud,

De oude motor had nog iets meer dan 30 centimeter over tot het luik, dus ruimte genoeg, nieuwe motor is 8 cm korter, maar 2 cm breder, maar ook dat is geen probleem.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » di nov 06, 2018 7:48 pm

Afgelopen tijd kleine dingetjes gedaan, nieuwe oliekoeler voor de keerkoppeling gekocht:

Afbeelding

Zwaar vliegwiel gekregen van een goede kennis van mij, deze gestraald, en voorzien van een zwarte laklaag:

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag een nieuwe demperplaat bij Dintra gekocht, vliegwiel en demperplaat naar de draaier gebracht om het vliegwiel aan te passen aan de demperplaat, eind van de week klaar, dus langzamerhand gaat de trein in beweging.
Op de boot druk bezig met het vetvrij maken van de letterlijke vetkuil, en voorbereidingen treffen voor totaal leegmaken van het motorruim voor het schuren, ontroesten , en schilderen van het motorruim.
Zodra dit klaar is, beginnen aan het isoleren van het motorruim.

Wordt vervolgt,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Peter-J
Berichten: 398
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Andere motor

Bericht door Peter-J » di nov 06, 2018 9:47 pm

Ik zeg lekker bezig!!!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » za nov 24, 2018 9:56 pm

Vandaag het schoonmaken en ontvetten van de motorruimte afgerond, op de foto een klein deel van de motorruimte,

Afbeelding

Delen van de motor gedemonteerd, Filters, distributieset, multiribriem, oliekeeringen voor krukas en nokkenas besteld, ik vervang deze nu, omdat ik er nu mooi bij kan komen, en heb ik er voorlopig geen omkijken meer na.

Afbeelding

Inlaatspruitstuk gaat gedemonteerd worden als het uitlaatspruitstuk klaar is, deze gaat ultrasoon gereinigd worden, omdat er veel troep inzit door de EGR, deze wordt natuurlijk niet weer gebruikt....

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond vlokkenschuim 120 kg/m3, 3 cm dik besteld als isolatie van de motorruimte.

Morgen, ga ik beginnen met het uitschuren van de motorruimte, en beginnen met het in de primer zetten van de ruimte. Volgende week aflakken met bilgeverf.


Wordt vervolgt,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » vr nov 30, 2018 10:05 pm

Planningen zijn er om aangepast te worden.... het schilderen van de motorruimte gaat niet als gepland, mede door andere zaken die me bezig houden, en als je dan toch bezig bent, kom je dingetjes tegen, waarvan je denkt, dit ga ik ook anders maken.
Zoals bekabeling in de motorruimte, waarvan ik denk, dat kan ook anders, dus.... knip, bilgeblower, die in mijn ogen op een plek zit waarvan ik denk, wat doe jij daar, dus komt ook op een andere plek, bilgepomp, onmogelijk ding, dus weg, dit kan beter met een zelf aanzuigende pomp, met keerklep en goed leidingwerk, en ga zo maar even door.... Ben nu toch bezig, en dan maar goed doen, zoals ik het voor ogen heb.
Planning was om begin april als ik de loods uitkom, de boot naar Giethoorn te varen voor de zomerplek, dit wordt bijgesteld naar begin mei, aangezien we ook begin april nog een lang weekend weg gaan ter ere van mijn 50ste jaar op deze aardkloot. Dus, weer dingetjes besteld en rustig doorgaan, als de motor half maart draait is het goed, dan gaan we de loods in, voor het onderhoud aan de onderzijde, aanpassen van de schroef, en het poetsen van de gehele boot.
Onder het motto: alles komt goed, gaan we vrolijk verder, en denk alvast aan het mooie seizoen van 2019.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » di dec 04, 2018 10:01 pm

Vandaag weer een bestelling binnen gekregen, dit keer het vlokkenschuim om de gehele motorruimte te isoleren.

8 platen Polypress SG 120 plaat maat 100x200 cm, 3 cm dik.

Afbeelding

Nu nog ff uitzoeken wat de beste lijm is om het te verlijmen in een ruimte met wisselende temperaturen.
Elektrisch broodmes om de platen te versnijden is al geregeld.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1245
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Andere motor

Bericht door paure nesci » di dec 04, 2018 10:23 pm

All in one kit van de action ! Flink dikke rillen , gaat prima !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » wo dec 05, 2018 5:23 pm

Dank je Do voor de hint, zal van de week eens een tube halen om te testen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 279
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: BMC 1500 diesel
30 pk bij 3000 rpm
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Andere motor

Bericht door buggyrene » do dec 06, 2018 9:16 pm

Vliegwiel vandaag terug gekregen:

Afbeelding

Achterzijde ook iets laten afdraaien, zodat als het nodig is ook aan de motorzijde een startmotor gemonteerd kan worden:

Afbeelding

Aanzicht aan de motorzijde, vertanding net vrij gedraaid, zodat het vliegwielgewicht zo groot mogelijk blijft.

Afbeelding

Wordt weer vervolgt,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt

Plaats reactie