Bewaking/afstandsbediening

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door WADnWIND »

Dat SIM kaartje heeft toch een telefoon nummer? Dat is IP onafhankelijk.

Wij deden vroeger iets met DynDNS? dat verwees naar een HTTP adres.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

wadnwind,

Wat je zegt klopt, maar om met ddns te kunnen werken heeft het sim kaartje een public ip adres nodig.

Een normaal simkaartje heeft dit niet. Dit heeft een private ip adres. Goed om te bellen, maar niet geschikt om een verbinding mee op te zetten.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

Hoe staat het ermee? Heb je al een sim-kaart met vast IP-adres?

Is het anders een optie om een beetje intelligentie aan de mobiele kant in te bouwen en vanaf het schip automatisch een VPN-verbinding naar een server thuis op te zetten? Als je zoiets met ssh (secure shell) en port forwarding doet hoeft het systeem thuis niet eens meer te weten wat het IP-adres is, je kan dan het schip mappen op een of meer ports op je thuis-server.

Ik heb dit in het verleden wel eens opgezet met servers van klanten. Die hadden een dergelijke ssh-verbinding met een monitoring server op ons kantoor, die vervolgens 'lokaal' de diverse functies van de klant bewaakte. Als de ssh-verbinding wegviel werd die vanuit de klant weer automatisch opgezet.

Ik ga me ook in jouw oplossing verdiepen. Met de GX107 werkt het bij mijn zoon nu zo goed dat hij er eigenlijk nog 2 of 3 bij wil. Hij en zijn vrouw zetten nu standaard de generator aan en uit met de telefoon. Dat is makkelijker dan naar een van de aan/uit schakelaasrs aan boord lopen. Welke generator wordt gestart is nu in de stuurhut 'hard wired', maar hij wil nu alle drie generatoren en walstroom per telefoon kunnen aan- en uitschakelen.

Tegelijkertijd wordt de GX107 bij mij aan boord onbetrouwbaar. De uitgang voor de kachel valt regelmatig af en soms duurt het wel een paar uur voordat een opgevraagd statusbericht wordt verstuurd. Als ik met het kastje open een beetje op de SIM-kaart duw gaat alles uit en aan. Ik heb de contactjes onder de simkaart een beetje omhoog verbogen, maar dat maakt geen verschil. Mogelijk een breuk in een printbaan of zo, maar ik ben er niet blij mee. Dit moet ik snel tackelen, er komt vorst aan......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Goedenavond,

Afgelopen maanden onze i/o module gewoon werkend gehad.functioneert goed, geen onderbrekingen zoals niet bereikbaar zijn.
wel de grenswaarden voor de alarmering bijgesteld zodat we niet bij het minst of geringste een melding krijgen.

Ik ben nu bezig een camera in de machinekamer werkend te krijgen zodat we thuis op de bank de machinekamer kunnen controleren.
Om dit werkend te maken heb ik POE switch en een mini-camera gekocht via onze chinese vriend.
Camera hangt al in de machinekamer nu moet ik nog de machinekamer verlichting koppelen zodat er licht is. en dan nog de camera vanbuiten af benaderbaar maken.

Bilge alarmen zijn al gekoppeld en meldingen kunnen al binnen komen. (hopelijk niet!)

Gaat goed komen. Als het werkt zal ik een foto plaatsen.

gr
Ruud
Ancora Imparo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door JanSr »

Voor de echte knutselaars: Met een Raspberry lukt het waarschijnlijk voor de helft van de kosten.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

JanSr schreef: ma okt 07, 2019 10:09 am Voor de echte knutselaars: Met een Raspberry lukt het waarschijnlijk voor de helft van de kosten.
Yep. Maar (te) veel mensen hebben daar kennelijk nog nooit van gehoord :-(
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Goedenavond jansr en gerard,

Ik heb zeker wel gehoord van een raspberry heb ik ook bekeken en ik kwam tot de conclusie dat dit nu net een stap te ver ging voor mij. Wat hebben jullie op de boot/ schip draaien op een raspberry pi of met arduino. Neem ons mee in jullie systemen. Misschien is het allemaal niet zo moeilijk als ik dacht dat het zou zijn. En misschien maak ik mijn systeem wel onnodig duur en complex.

Ik hoor het graag wat jullie systemen kunnen en doen.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door ErikH »

Geen bewaking, maar wel alles wat je nodig hebt tijdens varen, Arduino + Nextion + GPS;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de Arduino (Mega) hangt ook nog een SMS module voor bewaking op afstand, maar de concentratie was op om dit verder af te maken. Dit is echt iets voor een hobbyist om in elkaar te zetten, niet iets voor een gemiddelde bootjesman.

En verder Openplotter op Raspberry Pi met AIS ontvangst via HDMI op een standaard tv-tje. Als je kunt omgaan met computers is dit zonder soldeerbout goed zelf in elkaar te zetten. Dit draait inmiddels al 3 jaar probleemloos. Op het meeste vaarwater staat 'ie uit, maar op drukke kruispunten met veel beroepsvaart is vooral de AIS een welkome aanvulling.

Afbeelding

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

RuudMal schreef: vr okt 11, 2019 7:15 pm Goedenavond gerard,

Ik heb zeker wel gehoord van een raspberry heb ik ook bekeken en ik kwam tot de conclusie dat dit nu net een stap te ver ging voor mij. Wat hebben jullie op de boot/ schip draaien op een raspberry pi of met arduino.
Ik heb nog niets in relatie tot mijn schip draaien op een Pi. Vanaf m'n allereerste computer (tientallen jaren geleden een BBC) ben ik het meest gebruiksvriendelijke besturingssysteem altijd trouw gebleven. Toen m'n computerclub 25 jaar bestond was net de eerste Pi uit en kregen alle leden er eentje cadeau. Een groot voordeel is, dat je allerlei verschillende besturingssystemen op kunt draaien. Standaard werk ik met RISC OS en in noodgevallen met Raspbian (een Linux-versie). Er kan heel veel mee, maar het meeste gaat mij boven de pet. Niettemin, het doet wat ik wil en dat is voor mij voldoende.
Mogelijk krijg ik in de toekomst wensen m.b.t. mijn schip en dan zal ik uiteraard eerst kijken in hoeverre een Pi daaraan kan bijdragen.
Jammer is, dat ik nog geen Nederlandstalig forum heb kunnen vinden m.b.t. de Pi. Wel is er een goed Nederlandstalig blad "MagPi" dat 6 keer per jaar in de boekhandel ligt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

ErikH schreef: za okt 12, 2019 12:56 pm En verder Openplotter op Raspberry Pi met AIS ontvangst via HDMI op een standaard tv-tje. Als je kunt omgaan met computers is dit zonder soldeerbout goed zelf in elkaar te zetten. Dit draait inmiddels al 3 jaar probleemloos. Op het meeste vaarwater staat 'ie uit, maar op drukke kruispunten met veel beroepsvaart is vooral de AIS een welkome aanvulling.
Gezien de grootte van mijn schip, heb ik ook AIS maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Omdat het gratis was (de overheid betaalde die dingen destijds omdat ze graag zo veel mogelijk schepen met die dingen wilde en ik heb met de subsidieregeling, die in eerste instantie bedoeld was voor de beroepsvaart, meegelift) heb ik dit aangeschaft met name zodat anderen mijn schip konden zien.
Ik kijk liever gewoon goed om me heen i.p.v. op een afleidbaar schermpje.
M'n schip ligt meestal in de Wolwevershaven (Dordrecht), aan het drukste vaarpunt van Europa met zeer variabele scheepvaart. Niet de beroepsvaart maar Juist de pleziervaart is het gevaarlijkst (meest onvoorspelbaar) en daarvan heeft het grootste deel nu juist geen AIS ;-) Met het blote oog zie je die wel.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door quichot »

Gerard schreef: za okt 19, 2019 10:07 pmOmdat het gratis was (de overheid betaalde die dingen destijds omdat ze graag zo veel mogelijk schepen met die dingen wilde en ik heb met de subsidieregeling, die in eerste instantie bedoeld was voor de beroepsvaart, meegelift) heb ik dit aangeschaft met name zodat anderen mijn schip konden zien.
Het ligt een beetje anders: AIS werd simpelweg verplicht voor álle schepen groter dan 20 meter, dus niet alleen voor de beroepssector. Daartoe tuigde het ministerie een subsidieregeling op. Het was dus niet een kwestie van 'meeliften met de beroepsvaart', of ach doe maar het is toch gratis.
Je zou dus wel een enorme oliebol zijn om dan niet van die subsidieregeling gebruik te maken.

AIS is overigens een zeer nuttige aanwinst. Ik wordt meer dan eens op scheepsnaam aangeroepen door schippers die willen rondgaan of afmeren, of een haven uitvaren. Ook sluizen bevestigen mijn verzoek tot schutting vaak met de juiste scheepsmaten, en kunnen me direct indelen.

Bedankt mede-forumleden voor jullie fiscale bijdragen hieraan! :lol:

ps. Ik lag dit voorjaar nog een paar dagen in de Wolwevershaven. Die schroevenlift wordt gerestaureerd zag ik. Mooi! Daar heb ik in 2012 nog ingehangen met schroefschade.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo okt 20, 2019 11:13 am
Gerard schreef: za okt 19, 2019 10:07 pmOmdat het gratis was (de overheid betaalde die dingen destijds omdat ze graag zo veel mogelijk schepen met die dingen wilde en ik heb met de subsidieregeling, die in eerste instantie bedoeld was voor de beroepsvaart, meegelift) heb ik dit aangeschaft met name zodat anderen mijn schip konden zien.
Het ligt een beetje anders: AIS werd simpelweg verplicht voor álle schepen groter dan 20 meter,
Nog een beetje anders. De verplichting gold eerder uitsluitend voor schepen die de (Duitse) Rijn bevoeren. De Nederlandse subsidieregeling liep in 2012 af. Een aantal pleziervaarders kwamen bij toeval achter de subsidieregeling en meldden zich daarvoor aan. Omdat de overheid precies wist hoeveel Nederlandse beroepsschepen er voeren, was het totale subsidiebedrag daarop gebaseerd. Die aangemeldde pleziervaarders (de overheid had geen erg in hen gehad en hen dus niet uitgesloten) gooiden dus roet in het eten waardoor het totale subsidiebedrag later moest worden vergroot. Pas m.i.v. 2016 werd AIS voor ALLE schepen verplicht middels een wijziging in het BPR. Ik liftte dus wel degelijk mee op de subsidieregeling, bedoeld voor Nederlandse beroepsschepen in de periode dat AIS (nog) niet verplicht was. Ook wel logisch want de overheid is geen Sinterklaas en subsidies zijn lokmiddelen voor gedrag/situaties dat/die (nog) niet afgedwongen kan/kunnen worden.
dus niet alleen voor de beroepssector.
Zie boven.
Daartoe tuigde het ministerie een subsidieregeling op. Het was dus niet een kwestie van 'meeliften met de beroepsvaart', of ach doe maar het is toch gratis.
Zie boven.
Je zou dus wel een enorme oliebol zijn om dan niet van die subsidieregeling gebruik te maken.
Nou, ik zou de mensen die destijds (vóór de AIS-verplichting vanaf 2016) geen erg in de voornoemde mogelijkheid hebben gehad, niet als "oliebol" willen kwalificeren maar ze hadden niet het geluk van degenen die toevallig we op de hoogte kwamen.
AIS is overigens een zeer nuttige aanwinst. Ik wordt meer dan eens op scheepsnaam aangeroepen door schippers die willen rondgaan of afmeren, of een haven uitvaren. Ook sluizen bevestigen mijn verzoek tot schutting vaak met de juiste scheepsmaten, en kunnen me direct indelen.
Die ervaringen deel ik, al had ik voor AIS nooit problemen met dit soort zaken want dan werd je opgeroepen met een omschrijving van je schip. Overigens zijn die maten voor indeling van een sluis niet altijd fijn. Ik heb een bijboot in een davit achter m'n schip hangen en als m'n mast plat ligt, steekt die achter m'n schip uit waardoor ik net 2 meter meer nodig heb dan de lengtematen van mijn schip. Wanneer ik de hekkesluiter lijk te worden meldt ik dit altijd zekerheidshalve toch maar even. ;-)
ps. Ik lag dit voorjaar nog een paar dagen in de Wolwevershaven.
Volgende keer gezellig langskomen voor een biertje (of was ik hier toen niet?).
Die schroevenlift wordt gerestaureerd zag ik.
Inmiddels staat het ding weer te pronken.
Mooi! Daar heb ik in 2012 nog ingehangen met schroefschade.
Helaas, de gemeente heeft hem overgenomen en hij is niet meer in gebruik. Jammer, die activiteiten en de variatie (soms een Europaschip of deel van een koppelverband maar ook een jachtje van een meter of tien (alle serviesgoed e.d. in de kop geschoven stelde ik me zo voor), vond ik wel wat hebben.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door quichot »

Gerard schreef: zo okt 20, 2019 1:05 pm Nou, ik zou de mensen die destijds (vóór de AIS-verplichting vanaf 2016) geen erg in de voornoemde mogelijkheid hebben gehad, niet als "oliebol" willen kwalificeren maar ze hadden niet het geluk van degenen die toevallig we op de hoogte kwamen.
Daar was niks toevalligs aan hoor! Ik kreeg de aanvraagformuleren plus alle benodigde toelichtingen voor de subsidie bij aankoop van mijn AIS-transponder. Daarvan was ik trouwens al op de hoogte omdat ik daar toendertijd een informatiebrief over ontving van mijn verzekeraar.

Dat bakkie gaan we doen als ik er weer 's afmeer!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma okt 21, 2019 8:57 am
Gerard schreef: zo okt 20, 2019 1:05 pm Nou, ik zou de mensen die destijds (vóór de AIS-verplichting vanaf 2016) geen erg in de voornoemde mogelijkheid hebben gehad, niet als "oliebol" willen kwalificeren maar ze hadden niet het geluk van degenen die toevallig we op de hoogte kwamen.
Daar was niks toevalligs aan hoor! Ik kreeg de aanvraagformuleren plus alle benodigde toelichtingen voor de subsidie bij aankoop van mijn AIS-transponder.
O.K. Dus je had kennelijk al zo'n apparaat gekocht. In mijn geval was dat niet zo, want ik had hem destijds niet gekocht als ik niet VOORAF een positieve reactie op m'n subsidie-aanvraag had gekregen.
Daarvan was ik trouwens al op de hoogte omdat ik daar toendertijd een informatiebrief over ontving van mijn verzekeraar.
Netjes! Van mijn verzekeraar (EOC) heb ik daar destijds geen bericht van ontvangen. Dus in mijn geval, echt toeval.
Dat bakkie gaan we doen als ik er weer 's afmeer!
Prima!

Om weer terug te keren naar het onderwerp ;-) Ik ga naar achteruit-/parkeecamera's kijken en in hoeverre die middels een accu'tje draadloos te voeden zijn en naar dronecamera's. In beide gevallen ook of ik een ontvanger daarvoor kan krijgen die ik aan een draadloos beeldscherm naar keuze kan koppelen. Wordt vervolgt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Gerard »

Foutje (zeker nog te vroeg voor mij)! Ik had niet door dat ik niet binnen het onderwerp "Cameracontrole" zat waardoor de laatste alinea van mijn vorige bericht daar niet hoorde.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie