de pineut

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Baschinist »

Nu zie ik nergens het deel wat om de as geklemd hoort te zitten? Het deel wat tegen het borststuk aanhoort te liggen.
Het tweede deel ligt er tegen aan, dus borststuk hoort wel vlak en kaaks ten opzichte van de as te zijn.
Dus even in en draaibank om te controleren en te vlakken.
Nee dat zie ik dus ook nergens. Maar als ik naar de as kijk denk ik haast dat dat deel er nooit heeft gezeten, precies voor dat borststuk is de as helemaal zwart ( en lijkt ook wat ingevreten), precies op het plekje waar die keramische ring zit.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Aquanaut »

Ik kan het mis hebben hoor maareh:
Afbeelding

Op de as zie ik toch echt een vlakke "ring" op enige afstand van de waaier.
Dit is het andere gedeelte van de afdichting.
Je ziet ook aan de kleur van de as, wat het "natte" gedeelte en "droge" gedeelte an de as is.
Als zo'n keramische seal lekt (wat ik nergens lees) kan er sprake zijn van verontreiniging van de metalen schijf.
Deze zuiveren lost meestal de lekkage op.
Er zit nog "vlees" zat op de keramische ring dus die kan gewoon blijven zitten, of had kunnen blijven zitten.

Afbeelding
Hier was ie ogenschijnlijk nog heel.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Baschinist »

Op de as zie ik toch echt een vlakke "ring" op enige afstand van de waaier.
Dit is het andere gedeelte van de afdichting.
Ja idd, maar als ik naar de foto kijk lijkt dat een vast onderdeel van de as te zijn, geen los onderdeel.
Of die ring zit er samen met het verdikte asdeel als een busje om de as gekrompen/gelijmt. Dat zou ook nog kunnen maar dat kan ik er zo op de foto niet uithalen.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Aquanaut »

Baschinist schreef: Ja idd, maar als ik naar de foto kijk lijkt dat een vast onderdeel van de as te zijn, geen los onderdeel.
Of die ring zit er samen met het verdikte asdeel als een busje om de as gekrompen/gelijmt. Dat zou ook nog kunnen maar dat kan ik er zo op de foto niet uithalen.
Maakt toch niet uit, je ziet op de eerdere foto ook het geplijste oppervlakte van de ring:
Afbeelding

Peter-J maakte gister ook al die opmerking.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: de pineut

Bericht door Navigo »

HH,

Toch even een kanttekening.

Afdichtingen zijn slijtage delen, ze zijn er om vervangen te worden, maken geen vast deel uit van een as.

Je mist dus het witte deel van het setje, ik kan er niet meer of minder van maken. Dat zal in de jaren wel verdwenen zijn.
Het zou anders een dure aangelegenheid worden, als je altijd een pompas zou moeten vervangen.

Mechanical seals zijn op elkaar ingeslepen, daarom alleen als setje plaatsen en “niet onderling” uitwisselbaar.
Grote kans op lekkage.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Baschinist »

Voor de werking van het ding maakt het idd niks uit. Voor het zoeken naar een vervanger kan het wel handig zijn om te weten qua maatvoeringen. Niet dat je een hele seal zoekt op de maten van een halve seal.
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: de pineut

Bericht door WimHC »

http://www.pomp.nl/

Misschien staat hier iets tussen??

Gr. Wim
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: de pineut

Bericht door Richard »

Hi Frank,

http://mechanical-seals-germany.com/

Hier heb ik de seal voor de waterpomp van de Kaelble vandaan.
Hebben zeer veel typen en maten.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

Laten we zeggen dat we iedere dag nog bijleren...

Inmiddels weet ik hoe zo'n ding werkt en dat is even wennen als je de gewone seals gewend bent.
Dat koperen huisje is in een kamertje geperst en op de juiste afstand zodat de inwendige veer een soort keramisch vlak tegen een vlak deel van het asje perst. Dat is de afdichting. Vraag is nu hoe je dat kunt vervangen als er geen zelfde onderdeel leverbaar is.

Nu zijn er twee oplossingen:
1 een normale lipseal, oliekering met zo'n veertje van 37 op 16 mm . Heb ik gepast en dat zou bruikbaar kunnen zijn als het asje een beetje afgedraaid wordt naar 16 + mm en de kamer waar de seal in moeten worden geperst van 36.8 naar 37 - om een stevige passing te krijgen. Dat ding moet niet gaan wandelen want daar schiet ik niks mee op. Maar goed, ik heb het uitgeprobeerd en zou moeten kunnen.

2 ik ben gebeld door Nedseals uit Zwolle en tot mijn verbazing was men daar zo betrokken en ik kreeg zo veel aandacht en medewerking plus het aanbod, 'kom naar Zwolle, we denken een werkbaar alternatief te hebben, breng dat pomphuis mee" dat ik overweeg om als oplossing 1 niet werkt naar Zwolle te rijden om eens te gaan praten. Dat contact was echt verrassend.

Zo zie je maar hoe een balletje kan gaan rollen. Ik zie het komende week weer positief in.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Evert »

Ik heb afgelopen donderdag toevallig hetzelfde bij de hand gehad. We lagen voor anker op het tjeukemeer als volgschip bij het skûtsjesilen. Woensdagavond was ik nog even in de machinekamer en zag druppels waar ze niet hoorden. Na enig zoeken bleken ze uit een opening onderaan de koelwaterpomp te komen. Ik dus op zoek naar een andere pomp. Op internet dus op zoek naar een vervanger. Reparatie was voor mij pas de tweede prioriteit.
Geluk bij een ongeluk was dat ik woensdag ook mijn auto had opgehaald in Stavoren en op de parking langs de snelweg had gezet. Donderdagochtend dus op tijd gaan rijden. Helaas blijkt de pomp niet meer leverbaar. Hij stond nog op de site, maar was er niet meer. Hier ben ik via de telefoon achter gekomen. Ondertussen was ik bijna in Den Oever en heb Sandfirden gebeld. Hier is er heel goed met mij meegedacht en hebben ze een dergelijke keramische seal passend voor mijn pomp gevonden. Na nog gewacht te hebben op een paar andere hulplijnen ben ik toch maar weer naar de Gouwzee gereden. Ik had liever de pomp vervangen, maar dat was nu geen optie helaas. De enige beschikbare pomp was waarschijnlijk van goud gemaakt.
Aan boord pomp en expansievat losgemaakt en de waaier van de pomp verwijderd. Van de keramische seal was het slijtdeel aan de kant van de waaier zijn rubber jasje kwijt. Daarop dicht het slijtdeel af op de waaier. Het cupje heb ik laten zitten. Het risico was mij te groot dat ik het nieuwe cupje niet netjes kon plaatsen. Hier schoot aan de ene kant door mijn hoofd dat hier was gezegd dat beide kanten altijd gelijk vervangen moeten worden. Aan de andere kant werd het stuk dat ik heb vervangen het slijtdeel genoemd en zat duidelijk minder luxe verpakt als het andere deel. Dus uiteindelijk maar een kant vervangen. Het hele spul weer in elkaar met een nieuwe pakking, vullen en proberen maar.
Ondertussen hadden we diverse mensen van de provincie Friesland aan boord gehad. Wij lagen behoorlijk in de weg voor de wedstrijd en we moesten daar toch echt weg.
Gelukkig bleek alles te werken en was het ook lekvrij.
Ik blij toe. Nog net op tijd konden wij vertrekken van het Tjeukemeer. Ons skutsje hebben we op de kruising grote brekken collega sloot weer opgepikt. Daarna zijn we traditiegetrouw nog binnendoor Lemmer naar onze ligplaats gevaren.
Ik was superblij. De Gouwzee moest varen want vrijdag is mijn broertje getrouwd en ik werd toch geacht daar bij te zijn.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

En dan de tussenstand..

Intussen druk in overleg met vriend Hans van het constructiebedrijf en na het nodige meetwerk besloten dat er een metrische oliekeerring in komt.
De opgemeten maten van de kamer van die oude seal was in inch-maten en een gewone oliekeerring heb ik in metrisch.
Er moest alleen een heel klein beetje uitgedraaid worden om de buitenmaat van 37 (krap) te draaien en het loopvlak op het asje moest naar 16 mm

Dan heb ik die keerring er netjes en gelijkmatig met de boorkolom en een dop ingedrukt na er eerst een beetje Locktite blauw aan te hebben gesmeerd. Ging zuigend in zijn passing zeggen de vaklui.

Dan de twee kogellagers aan de andere kant er netjes met een vlakke plank en flinke hamer ingetikt. Nu ben ik zo ver dat de zeegerring in de sponning kan, asje met beetje ver er in en nameten of ik weer de .40 mm speling haal zodat de waaier vrij draait van het blok.
Dan staat me niks meer in de weg om te monteren en proef te draaien. Mocht dat niet goed gaan kan ik altijd nog naar Zwolle waar Nedseals ook een oplossing had met een aanpassing naar een moderne mechanical seal. Duimen maar....

Afbeelding

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: de pineut

Bericht door misterlister »

Hallo Frank,
Wat misschien een punt van aandacht is, een radiale keerring zoals nu door jou gebruikt lijkt te zijn, is goedkoop en dicht enige overdruk goed af. Het kan echter goed zijn dat rond de as in bedrijf juist een onderdruk heerst en lucht ingezogen wordt. Als deze ophoopt in een hoog punt kan dat hele nare gevolgen hebben. Volgens mij is dat de reden dat je met name bij dergelijke centrifugaal waterpompen vaak de axiale afdichting met keramische plaat tegenkomt. Geen paniek maar misschien in het achterhoofd houden....

Grts Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

Goede opmerking, we hebben er heel wat over nagedacht. Er waren twee opties, een simpele oliekeerring of een ingewikkelde operatie om de zaak aan te passen aan een moderne mechanical sealing.
Dus dan beginnen we met de simpelste oplossing. Enigszins passende keerring was te krijgen, kamer uitegdraaid naar metrische maat, idem de as en het paste. Is avontuur, je hoopt dat het goed gaat.
Probleem is de smering. Aan de binnenkant staat een lichte druk van het koelwater, de andere kant is drukloos en daar zitten de twee kogellagers.
We hopen dat de ietwat vettige koelvloeistof voldoende smering kan geven om die seal lekker glad te houden. Als dat niet lukt stroopt de boel op en draait die seal uit de kamer.
Inmiddels heb ik afgelopen zaterdag alles gemonteerd, ruim twee uur gedraaid en het lijkt er op dat er geen problemen zijn.. voorlopig. We kijken het nog een tijdje aan. Wel heerlijk dat we van dat jankende geluid van die kapotte lagers af zijn.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

Nou, wat zal ik zeggen.. Geen lekkage ontdekt, geen luchtbellen in expansievat dus ik neem aan dat het nu wel zijn tijd zal duren.

Tussendoor even de spanning en frequentie gecontroleerd.
En wat zien we dan? De Mec-Alte dynamo van 8 kva uit 1989 leverde toen nog geen 230 volt. Dat is van latere tijd.
Ik heb een stabiele spanning van 220 volt onder belasting , de frequentie ligt ietwat hoger.
Daar struikelt mijn wasmachine over. Dat kreng heeft een moderne computer die het wasproces stuurt en die kan niet tegen die combinatie van spanning en frequentie.
Lastig, dus nu draai ik de was via een dikke omvormer en tegelijk levert de generator via een zware lader stroom voor de accu's Het kan verkeren..

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: de pineut

Bericht door Navigo »

HH,
Allereerst top dat het met het sealtje goed werkt.

Mbt de generator ik weet natuurlijk niet welk type je exaxt hebt?

De toeren van de motor bepaalt het aantal Hz.
Als je de toeren iets naar beneden brengt, daalt niet allen het aantal Hz, maar zul je zien dat je spanning ook iets daalt.

Dit is in verhouding minimaal, meet je met een multimeter dan kun je zien wat dan de uitgangsspanning is.
Daalt de spanning te ver dan is deze mbv de AVR bij te regelen, die moet ergens in je aansluitbox terug te vinden zijn.

Is meestal een klein potmetertje op de print, als deze er niet zit kijk dan eens of je een extern potmetertje kunt aansluiten van 100 ohm om het in te regelen. Ook op de printkaart.

Navigo
Plaats reactie