de pineut

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

de pineut

Bericht door frank »

Verdikkeme, daar zit ik flink in de jeweetwel...

Mijn generatorset begon de laatste tijd steeds meer te janken en dat is ongebruikelijk.
Nu na ruim 25 jaar blijkt na een zoektocht naar de oorzaak de koelwaterpomp van het interne circuit de oorzaak te zijn.
Goed, dan ga je aan het sleutelen en dat spul is eigenlijk gemaakt en gemonteerd door een pigmee met handjes als een horlogemaker dus het was een hele toer om dat ding los te krijgen.
Wanneer je aan de snaarschijf draait dan voelt dat of je met een fiets met houten banden over de kasseien rijd.
Maar dan, even een nieuwe pomp bestellen blijkt na een lange zoektocht niet te kunnen, Niet meer leverbaar...

Dus even gaan zitten denken en dan blijkt dat er uiteindelijk maar één mogelijkheid is en dat is uit elkaar en defecte lager en dichting vervangen.
En dat is nou het probleem. Ik krijg met geen mogelijkheid een inbus-borgbout los en zomaar de snijbrander erop om snel te verwarmen heeft ook zijn risico want aluminiumhuis. Even teveel lokale hitte en de zaak smelt. Ik heb daar geen ervaring in.

Waar ik het meest de pest over in heb dat je bepaalde onderdelen nergens meer kunt krijgen. Merk is opgegaan in Lombardini en dan is het zo gebeurd. Vervelend.

Dus als iemand nog ergens een koelwaterpomp weet, niet de jabsco voor buitenboordwater maar de pomp die aan het blok zit voor de interne circulatie. Het gaat om een indertijd veel verkochte Ruggerini MM 150 2 cyl scheepsmotor. Het blok is een industriemotortje wat je vaak tegenkomt in bijv veegwagens, laskarren en generatorsets.

Morgen maar eens deskundige hulp gaan charteren kijken of ik die as eruit krijg.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: de pineut

Bericht door Marie Christina »

Klote, Frank!
Maar...
Neem eens contact op met Vos Mechanisatie in Zevenhuizen.
http://www.vosmechanisatie.nl/
Daar gaan mannen heen die voor hun trekker uit 1930 onderdelen nodig hebben.
Die weten ze nog op de kop te tikken voor je of ze maken ze.

En advies is bij hun nog gratis, dus misschien hebben ze wel een tip voor je betreffende die @%* bout.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: de pineut

Bericht door WADnWIND »

misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: de pineut

Bericht door misterlister »

Je kunt evt ook proberen de borgbout uit te boren, blijf net binnen de schroefdraad en aardige kans dat je door de warmte van het boren het restantje er zo uit trekt/draait. Het geheel een paar dagen onder de diesel dompelen wil ook nog wel eens helpen om vastzittende bouten op andere gedachten te brengen, en idd (voorzichtig) wat verwarmen, met soldiering kun je af en toe checken, dat smelt veel eerder dan alu, dan dus stoppen met de vlam....
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: de pineut

Bericht door misterlister »

Soldiering=soldeertin. (Autocorrectie = zzzuuchht....)
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

En hoe het verder ging....

Foto 1 laat de eerste poging zien, bout kwam los na verhitten maar ik kreeg de moer van de snaarschijf niet in mijn eentje los.
Dat gladde ronde ding is niet vast te houden met een filterklem met leren band. Ketting zou de schijf kunnen beschadigen dus eerst maar weer een nachtje slapen. Geen haast, eerst nadenken.
Afbeelding


en dan op foto 2 de oplossing.

Afbeelding

sNachts kreeg ik ineens een geheugenflits en bedacht dat vriend Hans ooit een doos met oud perslucht gereedschap in mijn werkponton had gezet. En warempel, daar was een oude ratelsleutel bij. Ding zag er niet uit maar een lap er over en wat WD40 deden wonderen. Lucht er op en dat ding liep zowaar. In de kist aan boord had ik nog een verloop van 3/4 naar 1/2 voor dop 17.
Schijf tussen twee houtjes in de grote bankschroef geklemd en binnen twee seconden ratelde die gepensioneerde machine zo de moer los. Prachtig, zo zie je maar weer, wie iets bewaart heeft later veel rommel :D

dan de laatste foto's
Afbeelding

Nu kon ik zo de hele as uitbouwen, zeegering los en met een houtje en hamer drukte ik de as naar binnen en kon alles aan de binnenkant bekijken. Dat lager heeft duidelijk vierkante kogels, dat draait niet, dat hobbelt.
Aan de onderkant zit een afdichting om het koelwater binnen te houden. Vreemd ding, nog niet eerder een dergelijke vorm tegengekomen. Maandag maar eens naar de vakman kijken of de nog een en ander in de kast heeft liggen.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: de pineut

Bericht door Peter-J »

Afdichting zal wel een mechanical seal zijn met keramische afdichting. Dit heeft nagenoeg geen weerstand en zeer slijtvast. Dure jongens maar wel verkrijgbaar.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: de pineut

Bericht door Beemer »

Inderdaad, bij waterpompen van (oudere) motoren een gebruikelijke afdichting. Kijk eens op: https://www.kaco.de/en/products/mechanical-seals/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

Net de lagers en de seal uit de pomp gehaald en schoongemaakt. Lagers is geen probleem, die kon ik zo halen maar die seal.???
Wat is het voor een vreemd messing doosje?

foto hieronder van een naam die er in is geslagen. Iemand enig idee??
Ben al rond aan het bellen maar nog geen resultaat.

Als vervanger zou ik een paar gewone kunststof seals op elkaar kunnen stapelen maar daar zit ook weer een addertje in het grasveld.
Vervangende seal is 37 mm en het kamertje waar dat ding in moet is 36,8 . en 8 mm diep.
Om de ruimte tot de stootrand op te vullen moeten er een paar op elkaar gestapeld worden, misschien kan het bij eentje blijven als die echt goed vast zit en niet aan de haal gaat.


Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Baschinist »

Kan weinig vinden op het merk wat er staat ( of wat ik denk dat er staat)

Heb je misschien wat meer foto's van de seal? Als je inbouwdiepte maar 8 mm is lijkt een mechanical seal me een beetje stug eigenlijk, dat is wel heel krap. ( of zit er wellicht nog een deel van de seal in je pomphuis?).
Om aan die 36,8mm te komen zou je eventueel ook kunnen zoeken op 36mm seals en de laatste 0,8 mm uitvullen met dun messing folie van 0,4 dik wat je erin plakt met locktite.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: de pineut

Bericht door Peter-J »

Het glimmende deel op de waaier + as lijkt mij het loop deel van de mechanical seal. Dus even wat meer foto's van het geheel zou duidelijkheid kunnen bieden.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door frank »

Vanmiddag even aan boord geweest om wat foto's te maken van de betreffende onderdelen.

zie hier onder
=====================
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet hier boven op de foto aan de krassen en de verkleuring van het materiaal dat het messing huisje voor een deel duidelijk zichtbaar in een soort huisje is geperst voor de afdichting.
Dat is het gedeelte wat 36,8 mm breed is en pakweg 8 mm diep.

Als alternatief zou ik een moderne kunststof seal van die dikte kunnen pakken maar die moet wel op zijn plek blijven natuurlijk.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: de pineut

Bericht door Peter-J »

Duidelijk een mechanical seal. Het keramische deel is beschadigd en er zit een scheur in. Een keerring is een optie maar deze wordt te slecht gesmeerd door de koelvloeistof denk ik. Zal je snel slijtage hebben op de as zelf. Ik heb in mijn situatie de kamer aan laten passen naar een mast waarvoor ik wel een mechanical seal kon krijgen. Landrover had revisie setjes welke ik kon gebruiken. Maat weet ik zo niet uit mijn hoofd meer.

Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de pineut

Bericht door Baschinist »

idd een mechanical seal.

Zou toch proberen of het mogelijk is om weer iets soortgelijks terug te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkst is om dat ding in je zak te steken en is bij een leverancier van seals langs te gaan. Die weten het beste wat je eventueel als vervanger kunt plaatsen.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: de pineut

Bericht door Navigo »

HH,

Gelijk aan bovenstaande opmerkingen.

Het is inderdaad een mechanical seal.

Op je foto's laat je met het koperkleurige deel het vaste deel van het seal zien. Inwendig zit daar een veer in die voorspanning geeft op de afdichting(de donkere ring kun je iets naar binnen drukken).

Nu zie ik nergens het deel wat om de as geklemd hoort te zitten? Het deel wat tegen het borststuk aanhoort te liggen.
Het tweede deel ligt er tegen aan, dus borststuk hoort wel vlak en kaaks ten opzichte van de as te zijn.
Dus even in en draaibank om te controleren en te vlakken.

Als je beide delen hebt kun je met asdiameter, buitendiameter vaste deel en totale lengte vast een vervangend exemplaar vinden.
Mogelijk is het huis te bewerken in diepte(meer/minder), zodat je toch de goede voorspanning krijgt.

Navigo
Plaats reactie