Distributieketting om615

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouterv_
Berichten: 40
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 10:37 am

Distributieketting om615

Bericht door Wouterv_ »

Hoi,
Na het inbouwen van een andere motor (mercedes om615) is na korte tijd waarschijnlijk de distributieketting over het nokkenastandwiel gesprongen.
Nu wil ik kijken of ik die weer goed krijg door het nodige te demonteren en de ketting weer goed te leggen.
Heeft iemand tips of uitleg hoe dit het makkelijkste kan?
Mvg wouter
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door Baschinist »

Hoe zou dit kunnen gebeuren dan?

Dikke kans dat je motor wel "klaar" is na iets dergelijks.
Mocht je de mazzel hebben dat dit niet zo is dan zou je toch de ketting moeten vervangen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Distributieketting om615

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is dit niet zelf te doen.
"Makkelijkste manier" is een monteur erbij halen die de benodigde apparatuur heeft..
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Wouterv_
Berichten: 40
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 10:37 am

Re: Distributieketting om615

Bericht door Wouterv_ »

In principe moet de ketting vervangen niet z’n probleem zijn als je hem aan de oude vastmaakt en doordraait.
Wel moeten de tandwielen gelijk staan met de markeringen, dat wordt wel iets ingewikkelder om erbij te komen denk ik.
Is waarschijnlijk gekomen doordat de spanner zijn werk niet goed deed.
Dus dacht misschien weet iemand of heeft iemand tips hoe je het makkelijks bij de tandwielen komt
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Distributieketting om615

Bericht door wrotter »

zelf doen nou als je een goede diesel monteur bent lukt het wel ,maar er hoeft maat een tandje verschil in te zitten tussen de stand van de krukas en nokkenas en je hebt de kleppen aan gort ,dus is de raad er een monteur op te zetten nog het beste .
ik var min hele leven al en heb op een keer na nog nooit zelf met een motor liggen klooien ,en lied het doen ,en die ene keer nou dat was een oude 3 cilinder Lister uit elkaar en weer in elkaar toen kwam het starten en hij deed het niet ,komt er een en zegt tegen ons ,,waar dienen die stangen voor ,,tja we waren vergeten deklepenstangen dus tussen de nokken as en de klepstoters er in te zetten ,jta hobbyisten he.
ik
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Distributieketting om615

Bericht door Navigo »

HH,

Zet je krukas eens op de markering 0graden, kijk dan eens hoe je nokkenas dan staat.
Dit kun je zien aan hoe de markering van het tandwiel van de nokkenas staat tov achterliggende markering.

In de praktijk, verspringt hij niet uit zich zelf.
Meerdere oorzaken, namelijk;
Versleten ketting, tandwiel (en) of kettingspanner.

Advies ga opzoek naar de oorzaak en vervang de onderdelen. Kleppen lopen niet vrij bij gebroken ketting.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door Baschinist »

Nokkenastandwiel kom je zo bij, kwestie van kleppendeksel eraf.

Check eerst hoeveel je ketting uitgerekt is. Hier is een duidelijk filmje https://www.youtube.com/watch?v=k1Hlul4tIPs.

Hier nog een filmpje voor het vervangen van je ketting en spanner: https://www.youtube.com/watch?v=IArLIe_h7u0
Niet het meest geweldige filmpje maar kon zo snel niks anders vinden.

Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is hou je tot deze conclusie bent gekomen? Wat doet de motor nu? Over het algemeen kun je na dit soort geintjes namelijk gewoon op zoek naar een andere motor.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door Baschinist »

Zet je krukas eens op de markering 0graden, kijk dan eens hoe je nokkenas dan staat.
Dit kun je zien aan hoe de markering van het tandwiel van de nokkenas staat tov achterliggende markering.
Dit dus idd eerst.
Als de gradenmarkering op je pulley nog te lezen is is het makkelijker om het net andersom te doen: Nokkenasmarkeringen gelijk zetten en op de pulley aflezen hoeveel graden je van TDC af zit. Uit mijn hoofd is de maximale rek 7 graden, dan moet je de ketting vervangen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Distributieketting om615

Bericht door Klaver vier »

Als de ketting over het nokkenas tandwiel schiet is er zo ie zo wat kapot de ketting de spanner of het nokkenas tantwiel.
Als de ketting nog heel is denk ik als eerste aan de spanner.
Maar net als baschinist zegt waarom denk je dat
Als hij nog draaide heb je zo goed als zeker meer schade
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door ErikH »

Zoals ik het een automonteur heb zien doen (weliswaar met een riem);

- Met viltstift streep op oude riem en nokkenaspoelie, tevens streep op oude riem en krukaspoelie.
- Oude riem eruit en naast nieuwe riem leggen, streepjes overnemen op nieuwe riem lettende op vertanding.
- Nieuwe riem monteren matchend met de streepjes op de poelies.

Teruglezend zie ik dat dit bij jou niet gaat werken, dan maar een werkplaatshandboek opsnorren.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Distributieketting om615

Bericht door Marie Christina »

Klopt inderdaad.
Zo doen ze het.
Maar dan is de ketting nog niet doorgeschoten.

Zie alles maar eens op stand te zetten zonder dat je weet wat de stand moet zijn.....
Succes met de wedstrijd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door ErikH »

Zonder werkplaatshandboek niet aan beginnen. Olyslager had ze vroeger van alle motoren, maar of iets dergelijks tegenwoordig nog bestaat?

Gr.

Erik
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door Baschinist »

Zie alles maar eens op stand te zetten zonder dat je weet wat de stand moet zijn.....
Das nog het makkelijkste van het verhaal. Cil 1 op TDC, nokkenastandwiel op het merkteken en de ketting erom.

Waar ik nog steeds achter probeer te komen is waar deze conclusie vandaan is gekomen en als de ketting al is doorgeschoten hoe je dit dan voor elkaar krijgt zonder kromme kleppen etc.
Wouterv_
Berichten: 40
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 10:37 am

Re: Distributieketting om615

Bericht door Wouterv_ »

Dat de ketting is doorgeschoten is een vermoeden, ik kan hem ook meteen weggooien maar dan vaar ik voorlopig niet meer, ik ben pas 18 en zit nog op school dus even een andere motor kopen zit er niet in.
Optie die dan overblijft is proberen te zoeken naar het probleem en kijken of we het zelf of met een monter kunnen oplossen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Distributieketting om615

Bericht door Baschinist »

Ik snap je dilemma, ik snap alleen nog steeds niet waar je vermoeden op gebaseerd is. Wat gebeurde er met je motor dat je dit denkt?
Optie die dan overblijft is proberen te zoeken naar het probleem en kijken of we het zelf of met een monter kunnen oplossen
Als de ketting echt is doorgeschoten is dit dus hoogstwaarschijnlijk geen optie meer, behalve 1 die geld kost en niks op gaat leveren.

Haal je kleppendeksel er eens af en kijk heel grondig of je daar schade kunt ontdekken.
Plaats reactie