vraag die men mij stelt

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door quichot »

Jawel, maar dat was vroeger kennelijk nooit een probleem. Dan kan dat volgens mij dus geen rol spelen.
En het is bepaald niet de enige DAF die ergens in een jachtje staat onder te presteren. :mrgreen: Want uiteindelijk bepaalt toerental en spoed van de schroef hoeveel vermogen er wordt afgenomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

Want uiteindelijk bepaalt toerental en spoed van de schroef hoeveel vermogen er wordt afgenomen.
Als het goed is wel ja. Nu is het wellicht de gland die dat vermogen ook vraagt, als je dan ook nog zoveel toeren kwijt bent dan heb je daar een serieus wrijvingsprobleempje wat toch volgens mij snel waar te nemen zou moeten zijn.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Carel-k »

Klaver vier schreef:Ik ga naar aanleiding van de suggestie dat gtl rubber aantast van de week is een paar rubber onderdelen in een pot gtl zetten om te kijken wat er gebeurd
Dat lijkt mij de beste manier om dit te controleren
Gr René ( klaver vier)
Doe het dan wel onder druk!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Klaver vier »

Carel ik heb inmiddels nog eens terug gelezen op het andere forum over het olie lekken na overgegaan te zijn op gtl,dat schijnt wel eens voor te komen omdat de gtl dunner is, maar dan zit er dus al een slecht stuk.
Wat de smeer eigenschappen betreft,het smeert alleen maar beter,want er zit een extra smeermiddel in.
Wat het onder druk zetten betreft,ik zou niet weten hoe ik dat moet doen,maar het ging over het opzwellen van het rubber
Happy dart wat is de toevoeging Marly als ik vragen mag ,nog nooit van gehoord.
Even terug waar het allemaal omgaat,doet het probleem zich alleen voor in vooruit of ook in achteruit, dat zou dan kunnen verklaren of het bijv, het stuwdruklager zou kunnen zijn,
Ik zou als eerste de flens tegen de keerkoppeling maar eens los halen en dan kijken of daar de boel wringt of niet in lijn staat.
Het lijkt er op dat alles ligt draait tot de boel in zijn werk wordt gezet,dan zou het dus gaan wringen
Ik ben wel heel benieuwd wat het nu uiteindelijk is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Aquanaut »

Aquanaut schreef:Is naast het filters vervangen de brandstofpomp ook gecontroleerd op timing en opbrengst?
Vraag ook aan de kennis een over het roken wat al door 2 eerdere reacties is aangegeven.
Loopt de DAF op alle 6 poten?

Aquanaut
Als een motor opeens zijn halve toeren kwijt is zonder zaken als een zak of touw in de schroef komt hij brandstof tekort.
Het feit dat je onbelast wel aan het toerental komt is te begrijpen, er wordt immers veel minder brandstof ingespoten.
Als je belast op het zelfde toerental wil kunnen uitkomen moet er wel voldoende brandstof ingespoten kunnen worden.
Als die brandstoftoevoer ergens door geblokkeerd wordt gaat het mis.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: wat toch volgens mij snel waar te nemen zou moeten zijn.
Verbrande vetkoorden, dus niet een beetje warmlopen hè! Hoe snel wil je het hebben?

@Aquanaut, niet aangedreven draait de as soepeltjes rond. Niks aan de hand. Maar aangedreven wringt de as dusdanig dat de vetkoorden verbranden. Daar gaat niet zomaar een beetje energie verloren. Voor mij staat dan vast dat zodra de koppeling wordt ingeschakeld, de as totaal niet meer is uitgelijnd.
Ik probeer daar een verklaring bij te zoeken en kom niet veel verder dan dat de motor bij belasting finaal uit positie wordt gedrukt. Dan zou je het dus in de fundatie moeten zoeken. Slapgeworden rubbers? Losgetrilde moeren?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Klaver vier »

Ik heb ondertussen is opgezocht wat die Marly toevoging is
Wat ik gelezen heb is dat deze toevoeging in een oude motor problemen kan geven door loskomend vuil.
Dan zou aquanaut wel eens gelijk kunnen hebben dat de pomp geen opbrengst genoeg heeft.
Ik kan namelijk niet geloven dat een motor in veertien dagen tijd ineens niet meer in lijn staat of door zijn motorrubbers is gezakt,bovendien draait alles ligt en wordt het dacht ik ook niet meer warm aan het gallant.
Ik gok op opbrengst brandstofpomp
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Aquanaut »

quichot schreef:Maar aangedreven wringt de as dusdanig dat de vetkoorden verbranden. Daar gaat niet zomaar een beetje energie verloren.
Als de gland het vermogen zou opnemen, dat een motor die 130PK bij 2100 rpm behoort te leveren als hij niet boven 1500 rpm uitkomt, kun je er je sigaar mee aansteken....van een meter afstand.

Er zit op de meeste DAFs een berucht filtertje in de aanvoerlijn naar de HD pomp, deze zit in de banjobout op de pomp....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Navigo »

HH,

Gewoon ff wachtten mannen, we raken steeds verder weg van de eerste post.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef: Ik gok op opbrengst brandstofpomp
Maar hoe is dat dan weer te rijmen met die 100c?

Ik denk dat aan de hand van onze suggesties de vraagsteller eerst iets preciezer moet aangeven van wat er gebeurt. Hoe was het vroeger, hoe is het nu, is het probleem plotseling opgetreden, wordt het lager nu niet meer heet, enz, enz.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

Speelde dit ook al voordat die monteur was geweest?

Het kan natuurlijk goed een brandstofdingetje zijn wat los staat van de kw temperatuur. De kw temperatuur kan al langer spelen alleen nu let je er wss meer op en het het wordt extra duidelijk doordat je voor de kant ligt te draaien met beperkte doorstroming.

Wat ik me dan alleen afvraag is wat die monteur nagekeken heeft? Wss alleen zijn eigen werkzaamheden ( vervangen lekkend filterhuis)

Andere vraag die ik mezelf stel uit eigen interesse/onwetendheid: Geeft GTL ook zwarte rook bij overbelasting?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Klaver vier »

Even ter info van Carel k Navigo heeft een topic geopend met de product eigenschappen van gtl
Dan wordt meteen duidelijk dat het rubber door de diesel wordt aangetast en niet door de gtl.
Het is net als wat ik eigenlijk al zei ,er is bijv al een lichte lekkage alleen die wordt verergerd omdat de gtl dunner is.
Wat de smeereigenschappen betreft die zijn alleen maar beter
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Ben net terug van onze boot, had erop gerekend dat Luc zou komen om samen eens naar zijn probleem te kijken, hij belde echter af vanwege een mindere gezondheid ...dus ik weet voorlopig ook niet veel meer.
Vindt het wel vervelend jullie denken allemaal mee na en dan zit je te wachten op verder nieuws.

ik laat zo snel mogelijk iets horen !
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

ach.....het voordeel van technisch malleur is dat het geduldig op je blijft wachten tot je met een oplossing komt :mrgreen:

We wachten geduldig af
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door ronrtl »

WOW wat een verhaal.. Ik stel voor een pool te maken met ideeen. Wat wint diegene die het goed had? :lol:
Wellicht nog een hele leuke? Ik heb meegemaakt dat een luchtfilter de boosdoener was. Dit filter was een oliegedrenkt filter. Nadat we deze hadden verwijderd draaide de motor weer alle toeren zonder rook en werd niet meer te heet. Later bleek dit filter eerder te zijn geplaatst ivm herrie uit open luchtinlaat.

...ik ga voor de fles rum :wink:
Plaats reactie