vraag die men mij stelt

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Klaver vier »

Er wordt nu vollop geinsinueerd dat er iets te zwaar loopt,nou ik kan jullie vertellen dat ik dat gelijk zou merken en zien aan mijn toerenteller
De motor maakt 700 toeren te weinig dan moet je toch wel horen dat hij heel zwaar moet trekken
En wat al eerder is gevraagd rookt de motor niet overmatig
Als een motor wat zwaarder moet trekken wordt hij toch ook niet meteen 100 graden.
Die temperatuur zou mij gauw zorgen baren.
René ( klaver vier)
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Navigo »

HH,

In antwoord op klaver vier.

In het eerste stuk de vraagstelling wordt aangegeven dat er tussen belast en onbelast een groot toerenverschil zit. Ook belast zul je je maximale toerental moeten kunnen halen.

Verder blijkt in het vervolg draadje dat het eerder goed en naar te vredenheid heeft gedraaid.

De vraag die naar voren komt is wat is de oorzaak van minder toeren in combinatie met een hogere koelwatertemperatuur, die inderdaad erg hoog is. Vervuiling koelwaterbuis zou kunnen, maar waar zijn die toeren gebleven?

Minder toeren, maar wel volle brandstofinspuiting geeft flinke temp verhogingen. De koelwaterpomp draait immers ook meteen minder rondjes.
Als klein voorbeeld, een zijsprongetje; De indenors zijn hier heel gevoelig voor. Hier wordt vaak volgens theoretische calculatie een schroef voor berekend die in de praktijk voor de maximale belasting zorgt. Motor haalt op een krappe honderd toeren niet meer zijn max opgegeven toerental, je denkt keurig motor begrenst door schroef. Niet dus, geeft veel ellende en tot revisie aan toe.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Navigo »

HH,

Wat voor motor staat er eigenlijk in, mogelijk een GM?

Navigo
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

ik heb nog enkele vragen doorgestuurd , die ik uit jullie respons haalde , ik kom hier terug met antwoorden ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Hoi Georges,

Vele vragen, ik probeer ze te beantwoorden.

Merk en type motor? DAF 825LH zonder turbo
Koppeling? Zal op de boot zien maar per direct geen antwoord
Stuwdruklager? Volgens mij wel
Koeler op de kielkoeling? Nee, die kielkoeling is een doos die in de boot steekt en de onderkant is open
Schroefas axiaal bewegen? ik denk het niet maar van binnenuit is dat moeilijk te zeggen
Aan de grond gelopen? Nieje, je weet hoe voorzichtig ik ben en altijd tussen de lijntjes vaar :o)
Motorsteunen beschadigd? Die man dat de motor heeft komen nazien heeft daar naar gekeken en goed bevonden
Teveel vet? Dat zou kunnen ik draai die vetpot altijd goed aan, zoals ze me vroeger vertelden

!!! na al deze gedachten en vragen herinner ik mij dat die mechanieker die deze winter nieuwe filters en olie heeft komen steken de
motor gestart heeft zonder eerst in vrij te zetten !!!
ik bedoel daar mee dat hij de motor wilde warm laten lopen om de oilie te verversen maar
dat hij die gestart heeft op 800 toeren met de schroef erop...
zou dat een gegeven kunnen zijn?
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Carel-k »

Ik zou de brandstof pomp nakijken geef hij wel genoeg brandstof!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door KarelE »

De Kromhout in de Johanna haalde in het begin maar 900 van de 1500 toeren. Vriend/automonteur verdacht het luchtfilter/keienvanger. Dat eerst maar eens een aantal dagen in stevige ontvetter gezet. Water werd pikzwart. Nog twee keer herhaald, daarna haalde de motor 1150 toeren en rookte een stuk minder. Nog weer later schroef vervagen, nu 1350 toeren. Bij de komende werfbeurt ga ik de schroef iets laten terugstellen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef:Als de motor idd ook 32 j
@WADnWIND: Was u (je? :roll: ) ook toeren kwijt toen zich dat voor deed?
De motor kwam uiteraard ook niet op toeren. In de oude situatie maar 3000 van de 3600 en zwarte rook.
Nu halen we de 3600 net aan met vrijwel geen zwarte rook.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

De motor kwam uiteraard ook niet op toeren. In de oude situatie maar 3000 van de 3600 en zwarte rook.
Nu halen we de 3600 net aan met vrijwel geen zwarte rook.
Ja okee uiteraard idd......vraag een beetje verkeerd gesteld :mrgreen: Wat ik eigenlijk bedoelde was dat je in het verloop van een week ineens toeren kwijt bent.
Koeler op de kielkoeling?
Excuus....KK stond in de vraagstelling voor keerkoppeling. Is de keerkoppeling voorzien van een koeler?
!!! na al deze gedachten en vragen herinner ik mij dat die mechanieker die deze winter nieuwe filters en olie heeft komen steken de
motor gestart heeft zonder eerst in vrij te zetten !!!
ik bedoel daar mee dat hij de motor wilde warm laten lopen om de oilie te verversen maar
dat hij die gestart heeft op 800 toeren met de schroef erop...
zou dat een gegeven kunnen zijn?
Lijkt mij geen probleem verder.

Maar nogmaals, rookt de motor?
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Aquanaut »

Is naast het filters vervangen de brandstofpomp ook gecontroleerd op timing en opbrengst?
Vraag ook aan de kennis een over het roken wat al door 2 eerdere reacties is aangegeven.
Loopt de DAF op alle 6 poten?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Antwoord van de brave man:

nee, rookt niet meer sinds we GTL tanken.
nog een gegeven die ik niet vermeld had: Er is Marly bij de olie gedaan.

of die goed draait , er is pas een monteur bij geweest zoals voorheen gemeld en die heeft alles ok bevonden , 2 weken later heb je dan dit verschijnsel ...
Ik probeer alleszins eens ter plaatse te gaan , de eigenaar kan niet sleutelen wegens fysiek probleem .
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Aquanaut »

Happydart schreef:Er is ook al iemand onder de boot gaan kijken naar de schroef en daar hangt niks in; touw, zak of net.
Wel wat pokken op de schroef (zou het dat kunnen zijn?), hoewel, toen we in 2016 uit het water
gingen, hing er 500kg mossels en pokken onder, en toen haalden we nog 8 knopen en 1800 toeren ...

Een motor specialist is komen kijken naar de motor en een nieuwe dieselfilter behuizing gestoken, de oude lekte,
sinds kort, een halve liter per dag, ook zonder varen. Hij heeft dan de motor ontlucht, getest en goed bevonden ...

Dus we zijn einde raad...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

er is pas een monteur bij geweest zoals voorheen gemeld en die heeft alles ok bevonden , 2 weken later heb je dan dit verschijnsel ...

Ehm, was die monteur nou geweest voordat het probleem er was of erna?
En indien erna, waarom is die monteur er dan niet opnieuw bijgeroepen?
Als ik een motor heb die al 32 jaar goed draait, er aan gesleuteld wordt en dan niet meer goed draait, dan vraag ik toch diegene die er aan gesleuteld heeft wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Die geeft niet thuis ... voor zover de eerlijke vakman , soms ben je nog beter af met een bijverdiener misschien :?
Maar dat is naast de kwestie, ik ga dit weekend wel even kijken ter plaatse en neem jullie tips mee, ben dan wel geen erkende vakman maar mijn poten staan niet scheef :wink:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door quichot »

Als aan de hele constellatie niets is veranderd ten opzichte van vroeger, en hetzelfde spul altijd prima heeft gefunctioneerd, dan doet het er in feite niet toe welk type motor erin staat, wat de reductie van de koppeling is, en welke spoed de schroef heeft. Als deze combi altijd prima heeft gewerkt kan het aan die factoren niet liggen.

Je moet dus vooral kijken naar wat er wél veranderd kan zijn ten opzichte van de tijd dat hetzelfde spul nog als een zonnetje liep. Blijft mijns inziens alleen vervuiling en slijtage over.
Mij viel op dat de schroefas met de hand kan worden getornd, en de schroef in vrijloopstand nog even blijft nadraaien, maar dat bij ingeschakelde koppeling de vetkoorden zo extreem heet worden dat ze in korte tijd verbranden. Dus kennelijk wordt daar veel energie door wrijving omgezet in hitte.

Op de een of andere manier klopt dus de uitlijning niet meer zodra de koppeling wordt ingeschakeld. Hoofdverdachte lijkt mij daarom de motorophanging. Uiteraard kunnen daarnaast ook nog filters vervuild of verstopt zijn geraakt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

quichot schreef:Als aan de hele constellatie niets is veranderd ten opzichte van vroeger, en hetzelfde spul altijd prima heeft gefunctioneerd, dan doet het er in feite niet toe welk type motor erin staat, wat de reductie van de koppeling is, en welke spoed de schroef heeft. Als deze combi altijd prima heeft gewerkt kan het aan die factoren niet liggen.

Je moet dus vooral kijken naar wat er wél veranderd kan zijn ten opzichte van de tijd dat hetzelfde spul nog als een zonnetje liep. Blijft mijns inziens alleen vervuiling en slijtage over.
Mij viel op dat de schroefas met de hand kan worden getornd, en de schroef in vrijloopstand nog even blijft nadraaien, maar dat bij ingeschakelde koppeling de vetkoorden zo extreem heet worden dat ze in korte tijd verbranden. Dus kennelijk wordt daar veel energie door wrijving omgezet in hitte.

Op de een of andere manier klopt dus de uitlijning niet meer zodra de koppeling wordt ingeschakeld. Hoofdverdachte lijkt mij daarom de motorophanging. Uiteraard kunnen daarnaast ook nog filters vervuild of verstopt zijn geraakt.
Guido dat was ook wat mij ondertussen na alle tips opviel ik ga de ophanging zorgvuldig bekijken ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Plaats reactie