vraag die men mij stelt

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Een vriend zit met het volgende , ik dacht vraag het ook hier maar :
Bijkomende informatie : De olie van de keerkoppeling is in orde.
Het schip heeft een dooskiel met koelpijpen erin.

iemand een gelijkaardig fenomeen al ervaren ?

Hallo Georges en Linda,

We hebben een probleem met onze boot.
Als je tijd hebt om hier eens over na te denken en
eventueel een oplossing zouden hebben, zijn we al happy.


De motor haalt nog maximum 1500 toeren als we aan het varen zijn.
Aan de steiger, losgekoppeld van de schroef haalt hij 2200 en meer.
Ook geeft, na een half uur varen, 1 temperatuurmeter 100 graden aan, de andere geeft 97 graden.
Dus de motor moet teveel kracht geven, denk ik.
Die temperaturen zijn wel gemeten aan de steiger, dus geen vers water in de kielkoeling.

De vorige trip heb ik nieuwe vetkoorden moeten steken want de galand wordt
ook heel warm en drie vetkoorden waren verbrand.
De koker voor de vetkoorden heb ik eerst helemaal schoon gemaakt en
dan 4 koorden ingestoken. Wat mij opviel was dat er niks, geen druppel water binnen kwam.
k Had natuurlijk wel eerst de vetkoker aangedraaid.
De schroefas kan ik van binnenuit met de hand makkelijk draaien dus hij zit niet vast.
Als we in vooruit zijn en gaan naar vrij, blijft de schroef nog even voort draaien ...
Ik kan geen bezwaarlijke trillingen waarnemen op de schroefas.


Er is ook al iemand onder de boot gaan kijken naar de schroef en daar hangt niks in; touw, zak of net.
Wel wat pokken op de schroef (zou het dat kunnen zijn?), hoewel, toen we in 2016 uit het water
gingen, hing er 500kg mossels en pokken onder, en toen haalden we nog 8 knopen en 1800 toeren ...

Een motor specialist is komen kijken naar de motor en een nieuwe dieselfilter behuizing gestoken, de oude lekte,
sinds kort, een halve liter per dag, ook zonder varen. Hij heeft dan de motor ontlucht, getest en goed bevonden ...

Dus we zijn einde raad...

We hebben toch geen plannen om met de boot te gaan varen, we hebben tijd...

Bedankt om dit eens te analyseren,

Nog een fijne vakantie en groeten,
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Navigo »

HH,

In eerste gedachte, schone schroef en licht draaiende schroefas.

Hogere koelwater temperatuur in combinatie met niet volledig toeren halen is te zware belasting.

Was het eerder niet aan de orde? Langzaam erin geslopen zeg maar.

Een motor die uitlijn wordt gedrukt door belasting, schroefas wordt scheef gedrukt in zijn lagers.
Het grote verschil in toeren is me weer ff te groot.
Een warme afdichting kan ook veroorzaakt worden door maar teveel vet en/of of te vast aangezet.

Slechtte keerkoppeling, lagers en overbrenging die het vermogen wegneemt is dan mijn eerste op afstand gebaseerde conclusie.


Als het altijd al zo was?

-Dan is mijn eerste conclusie dat schroefdiamter/ spoed komen niet overeen met reductie keerkoppeling/ vermogen motor, waarbij het geheel niet afgestemd is op de rompvorm.

Bijvoorbeeld er is een motor en keerkoppeling wissel geweest, waarbij de schroef niet aangepast is?

Ben benieuwd.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Klaver vier »

Ik denk eerder dat er een koelprobleem is een dooskiel met pijpen erin dan zijn de pijpen erin nog net niet geïsoleerd
De kiel moet dus eerst door buiten water gekoeld worden en wordt dus al einigszins warm dan ga je daar de koelpijpen mee koelen dat werkt toch niet
Die koelpijpen moeten buitenlangs en niet binnendoor een kiel en als die kiel lekker aangegroeid is werkt het helemaal niet meer
100 graden is wachten tot de koppakking er uit ligt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Klaver vier schreef:Ik denk eerder dat er een koelprobleem is een dooskiel met pijpen erin dan zijn de pijpen erin nog net niet geïsoleerd
De kiel moet dus eerst door buiten water gekoeld worden en wordt dus al einigszins warm dan ga je daar de koelpijpen mee koelen dat werkt toch niet
Die koelpijpen moeten buitenlangs en niet binnendoor een kiel en als die kiel lekker aangegroeid is werkt het helemaal niet meer
100 graden is wachten tot de koppakking er uit ligt.
Gr René ( klaver vier)
Het schip vaart al 32 jaar met dit systeem ... zonder eerdere problemen.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Navigo schreef:HH,

In eerste gedachte, schone schroef en licht draaiende schroefas.

Hogere koelwater temperatuur in combinatie met niet volledig toeren halen is te zware belasting.

Was het eerder niet aan de orde? Langzaam erin geslopen zeg maar.

Een motor die uitlijn wordt gedrukt door belasting, schroefas wordt scheef gedrukt in zijn lagers.
Het grote verschil in toeren is me weer ff te groot.
Een warme afdichting kan ook veroorzaakt worden door maar teveel vet en/of of te vast aangezet.

Slechtte keerkoppeling, lagers en overbrenging die het vermogen wegneemt is dan mijn eerste op afstand gebaseerde conclusie.


Als het altijd al zo was?

-Dan is mijn eerste conclusie dat schroefdiamter/ spoed komen niet overeen met reductie keerkoppeling/ vermogen motor, waarbij het geheel niet afgestemd is op de rompvorm.

Bijvoorbeeld er is een motor en keerkoppeling wissel geweest, waarbij de schroef niet aangepast is?

Ben benieuwd.

Navigo
Kwam plotseling na een week terug gaan varen en ...
Schip is al vele jaren zonder veranderingen in de vaart .

maar ik heb uw opmerkingen toch even doorgestuurd :
Een motor die uitlijn wordt gedrukt door belasting, schroefas wordt scheef gedrukt in zijn lagers.
Het grote verschil in toeren is me weer ff te groot.
Een warme afdichting kan ook veroorzaakt worden door maar teveel vet en/of of te vast aangezet.

Slechtte keerkoppeling, lagers en overbrenging die het vermogen wegneemt is dan mijn eerste op afstand gebaseerde conclusie.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

Rookt de motor ook?

Mijn eerste verdachtmaking gaat toch uit naar een overbelaste motor en dan eigenlijk door de schroef. Ergens aan de grond gezeten of een bos wier eruit getrokken van de week toevallig?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Baschinist schreef:Rookt de motor ook?

Mijn eerste verdachtmaking gaat toch uit naar een overbelaste motor en dan eigenlijk door de schroef. Ergens aan de grond gezeten of een bos wier eruit getrokken van de week toevallig?
schroef is zoals vermeldt redelijk schoon een paar pokjes volgens een inspectie .
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

schroef is zoals vermeldt redelijk schoon een paar pokjes volgens een inspectie .
Maar staan alle bladen nog goed?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Baschinist schreef:
schroef is zoals vermeldt redelijk schoon een paar pokjes volgens een inspectie .
Maar staan alle bladen nog goed?
Volgens Luc is er geen grondberoering geweest dus ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
WADnWIND

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door WADnWIND »

Wanneer zijn de motor rubbers vervangen. M.a.w. is de motor niet door zijn rubbers gezakt die b.v. onder invloed van gasolie verweekt zijn.

Kan je de temp van de koppeling olie meten?

Onze motor heeft ook eerst 15 jaar gevaren met een te grote schroef met teveel spoed, dat koste dus een koppeling. Olie temp koppeling liep ook erg hoog op.
later de schroef verbouwd tot Tipplaatschroef (= kleinere diameter) en de spoed zoveel mogelijk als het brons toe liet, terug laten zetten.
Nu lijkt heel aardig op orde. Koppeling blijft onder de 60 graden.

Dus 32 jaar met verkeerde combinatie kan zomaar.....
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

hmmm....

Wat voor motor zit erin? Kan het iets moderns zijn met bijvoorbeeld een noodloop programma i.v.m. de kw temperatuur?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

Baschinist schreef:hmmm....

Wat voor motor zit erin? Kan het iets moderns zijn met bijvoorbeeld een noodloop programma i.v.m. de kw temperatuur?
ik informeer even , bedankt voor je aandacht alvast .
maar ik denk dat het een oudere diesel is .... 32 jaar in dienst.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Navigo »

HH,

Mogelijk is het uit te sluiten of het in de keerkoppeling of verder richting as schroef zit. Door de schroefas los te nemen en iets naar achter te schuiven.

Zodra het goed vrij ligt het spulletje op te startten en te kijken of hij ingeschakeld wel zijn max toerental haalt.

Let wel dit is afhankelijk van welke koppeling er achter hangt. Sommige keerkoppelingen hebben de stuwkracht nodig om te kunnen koppelen. Die werkt met een schuivende conus.

Dus mogelijk kun je navraag doen over type koppeling, dan kunnen we meedenken of dit Überhaupt dus zin heeft.

Navigo
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Happydart »

ik heb al jullie nuttige opmerkingen/vragen even doorgestuurd en ik kom terug in deze .

alvast bedankt voor het mee denken !
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: vraag die men mij stelt

Bericht door Baschinist »

Als de motor idd ook 32 jaar is dan zal het wel niet idd, maar goed.....het kan maar uitgesloten zijn.

Als je dan toch gaat vragen :mrgreen: .....

Zit er een stuwdruklager tussen?
Zit er een koeler op de KK?
Kun je de schroefas axiaal bewegen? ( of iig de uitgaande as van de kk, weet niet precies hoe de configuratie is)

Dan gaan we idd zoeken naar de optie die WadnWind aangeeft. Die heb ik zelf ook al eens gehad door een versleten stuwlager in de kk. Kan daarin alleen de link nog niet helemaal leggen met de toeren die je kwijt bent, daar had ik dan weer geen last van.

@WADnWIND: Was u (je? :roll: ) ook toeren kwijt toen zich dat voor deed?
Plaats reactie