Dit was toch inmiddels verholpen of speelt dit nog steeds?maar dat bij ingeschakelde koppeling de vetkoorden zo extreem heet worden dat ze in korte tijd verbranden
vraag die men mij stelt
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
- Locatie: Friesland
- Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""
Re: vraag die men mij stelt
Een bevriende monteur vertelde mij onlangs dat hij al een paar klanten heeft die problemen hebben sinds ze GTL tanken. Rubbers die oplossen en brandstofpompen die vast gaan zitten. Misschien iets om naar te kijken? Er is een toevoeging verkrijgbaar voor reiniging maar beste is pomp reviseren. En niet verder met GTL dan natuurlijk.
Groet Wim
Groet Wim
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: vraag die men mij stelt
Nog nooit een opgelost rubber gehad,dan was het al niet goed voor hij gtl tankte.
Dat sensatie verhaal van opgelost rubber heb ik vaker gehoord maar dan was het systeem al een zootje
Ik vaar al een paar jaar op gtl en alleen maar voordelen,het smeert zelfs beter, dus waarom dan een pomp vast .zou gaan zitten is mij een raadsel.
Een beetje wat de boer niet kent dat eet hij niet.
Ik hoor bij mij in de haven alleen maar de voordelen van de mensen die het gebruiken,ik heb er nog geen 1 gehoord met ellende.
Ik hoor wel veel over vocht in de diesel de monteur bij ons in de haven heeft er elke week wel bijna 1.
Als ik bij mij zie hoe mooi alles blijft en dan bedoel ik de filters,dan kan het niet mooier.
Ik heb een peilglas op mijn tank en dat blijft ook heel mooi helder.
De eerste die problemen heeft met gtl moet ik nog zien.
Gr René ( klaver vier)
Dat sensatie verhaal van opgelost rubber heb ik vaker gehoord maar dan was het systeem al een zootje
Ik vaar al een paar jaar op gtl en alleen maar voordelen,het smeert zelfs beter, dus waarom dan een pomp vast .zou gaan zitten is mij een raadsel.
Een beetje wat de boer niet kent dat eet hij niet.
Ik hoor bij mij in de haven alleen maar de voordelen van de mensen die het gebruiken,ik heb er nog geen 1 gehoord met ellende.
Ik hoor wel veel over vocht in de diesel de monteur bij ons in de haven heeft er elke week wel bijna 1.
Als ik bij mij zie hoe mooi alles blijft en dan bedoel ik de filters,dan kan het niet mooier.
Ik heb een peilglas op mijn tank en dat blijft ook heel mooi helder.
De eerste die problemen heeft met gtl moet ik nog zien.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: vraag die men mij stelt
Ik heb er wel een meegemaakt van de zomer de man was weg van gtl maar lag wel stil in Duitsland met een lekkende brandstof pomp oorzaak volgens de monteur gtl toevoeging hij moest ander rubbere pakking gaan gebruiken en hij dacht dat het nu verholpen was maar durfde toch niet verder te varen en ging terug naar Nederland dus ik pas nog even!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: vraag die men mij stelt
HH,
Als het een beetje in de buurt is van Aalsmeer wil ik als het op prijs wordt gesteld wel praktisch en daadwerkelijk meekijken.
Anders kunnen we misschien ook telefonisch contact hebben als je daadwerkelijk daar bent.
Om telefonusch te brainstormen, zodat je mogelijk directer wat kunt uitsluiten.
Een forum, ideaal voor feedback, maar duurt soms iets langer dan je wilt.
Navigo
Als het een beetje in de buurt is van Aalsmeer wil ik als het op prijs wordt gesteld wel praktisch en daadwerkelijk meekijken.
Anders kunnen we misschien ook telefonisch contact hebben als je daadwerkelijk daar bent.
Om telefonusch te brainstormen, zodat je mogelijk directer wat kunt uitsluiten.
Een forum, ideaal voor feedback, maar duurt soms iets langer dan je wilt.
Navigo
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
Bedankt voor het vriendelijke aanbod, de boot ligt echter in Oostwatering op het Veerse meer, ik probeer er dit weekend even langs te varen om eens zelf te zien en voelenNavigo schreef:HH,
Als het een beetje in de buurt is van Aalsmeer wil ik als het op prijs wordt gesteld wel praktisch en daadwerkelijk meekijken.
Anders kunnen we misschien ook telefonisch contact hebben als je daadwerkelijk daar bent.
Om telefonusch te brainstormen, zodat je mogelijk directer wat kunt uitsluiten.
Een forum, ideaal voor feedback, maar duurt soms iets langer dan je wilt.
Navigo
Telefonisch contact is voor ons Belgen een dure optie , er is weliswaar geen roaming meer maar buitenlandse nummers bellen is nog steeds euro verslindend met onze BE tarieven... 3 euro voor de eerste minuut en daarna ongeveer 1 euro p/m ongelooflijk Europa ??? ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
Allemachtig.....dat zijn Sat-C tarieven3 euro voor de eerste minuut en daarna ongeveer 1 euro p/m ongelooflijk Europa ??? ...
Maar goed, jammer dat het een eind weg is, was een mooi aanbod. Ben nu wel strontbenieuwd naar wat het kan zijn eigenlijk.
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
ik laat nog zeker wat horen !Baschinist schreef:Allemachtig.....dat zijn Sat-C tarieven3 euro voor de eerste minuut en daarna ongeveer 1 euro p/m ongelooflijk Europa ??? ...
Maar goed, jammer dat het een eind weg is, was een mooi aanbod. Ben nu wel strontbenieuwd naar wat het kan zijn eigenlijk.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: vraag die men mij stelt
Ik ga naar aanleiding van de suggestie dat gtl rubber aantast van de week is een paar rubber onderdelen in een pot gtl zetten om te kijken wat er gebeurd
Dat lijkt mij de beste manier om dit te controleren
Gr René ( klaver vier)
Dat lijkt mij de beste manier om dit te controleren
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: vraag die men mij stelt
Ik zie niet in hoe het gebruik van GTL kan leiden tot verbrande vetkoorden.
Er wordt wel eens gesteld dat je bij gebruik van GTL de inspuittiming iets moet aanpassen om optimaal van het voordeel te kunnen profiteren, maar dat zijn zulke subtiele verschillen, dat kan nooit tot de gemelde problemen leiden.
Er wordt wel eens gesteld dat je bij gebruik van GTL de inspuittiming iets moet aanpassen om optimaal van het voordeel te kunnen profiteren, maar dat zijn zulke subtiele verschillen, dat kan nooit tot de gemelde problemen leiden.
Laatst gewijzigd door quichot op vr aug 24, 2018 10:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
Anders dan bij een binnenbrandje kan ik ook niks verzinnenIk zie niet in hoe het gebruik van GTL kan leiden tot verbrande vetkoorden.
Maar die verbrande koorden zijn toch vervangen? Speelt dat probleem van de warme gland nog steeds of is dat nu inmiddels opgelost?
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: vraag die men mij stelt
Bas, volgens mij zijn de verbrande vetkoorden wel vervangen, maar is daarmee de oorzaak van verbranding niet verholpen. Kwestie van tijd tot ook deze weer verbranden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
Nou ja....dat vraag ik me dus af.
Misschien heeft de gland bij de vorige koorden gewoon wat te strak gezeten.
Maar als ze nu nog zo strak zitten dat de motor zoveel toeren kwijt is dan zou je volgens mij ook niet de as soepel rond moeten kunnen draaien met de hand.
Ik weet niet hoeveel uur er nog gedraaid is met de nieuwe koorden maar als dit de oorzaak is dan zijn de nieuwe koorden wss ook al wel verbrand, dat is zo gebeurd als het te strak zit.
Misschien heeft de gland bij de vorige koorden gewoon wat te strak gezeten.
Maar als ze nu nog zo strak zitten dat de motor zoveel toeren kwijt is dan zou je volgens mij ook niet de as soepel rond moeten kunnen draaien met de hand.
Ik weet niet hoeveel uur er nog gedraaid is met de nieuwe koorden maar als dit de oorzaak is dan zijn de nieuwe koorden wss ook al wel verbrand, dat is zo gebeurd als het te strak zit.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: vraag die men mij stelt
Dat is nou precies wat mij opviel. Bij nietingeschakelde koppeling is de uitlijning kennelijk in orde, maar bij inschakeling gaat het wringen. Kennelijk geven de versleten ophangrubbers de motor de ruimte om zich bij tegendruk van de schroefas uit de uitlijnpositie te kantelen.Baschinist schreef: Maar als ze nu nog zo strak zitten dat de motor zoveel toeren kwijt is dan zou je volgens mij ook niet de as soepel rond moeten kunnen draaien met de hand.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: vraag die men mij stelt
Dat zou kunnen ja.
Maar ik weet de opstelling verder niet, daar zou een fototje wat uitkomst kunnen bieden.
Maar allemachting.....zo'n Daf doet een 150pk ongeveer. Als die zoveel toeren kwijt is door wrijving in de gland dan komt daar al rook vanaf voordat je motor op temperatuur is.
Maar ik weet de opstelling verder niet, daar zou een fototje wat uitkomst kunnen bieden.
Maar allemachting.....zo'n Daf doet een 150pk ongeveer. Als die zoveel toeren kwijt is door wrijving in de gland dan komt daar al rook vanaf voordat je motor op temperatuur is.