Info GTL

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Info GTL

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef:Ik vind het prima als je niet gaat lopen slepen met jerrycans,maar zeg dan niet dat het aan de weg of op het water niet te koop is want dat is het wel
Ik weet niet of je je het realiseerd,maar we zitten hier niet op een camperforum,maar op een watersport gerelateerde forum.
En ik schrijf nergens,dat het aan de weg niet verkrijgbaar is,en ook niet dat het water niet verkrijgbaar is.
Dat maak jij er zelf van.Brilletje nodig?
De adressen van Vidol(Shell) en van GTL zijn toch duidelijk en overzichtelijk?
Hou je gaarne even aan de feiten,en ga met geen zaken in de mond leggen,die ik niet gesproken heb.
Schijnbaar kom je niet verder dan de randmeren,waar het schijnbaar bij elke pomp om de hoek verkrijgbaar is,maar nergens vind je bij ons in het Noorden,uitgezonderd de pompen die ik vermelde, waar(2 stuks aan het water) GTL verkrijgbaar is.
Hoe zou ik anders GTL hebben kunnen tanken?
Lunegat had niet anders,je hebt dus daar geen keus.

En ik kijk niet wat het kost,en die paar centen extra per liter kunnen er ook wel bij.
Als het mij om de prijs te doen zou zijn,dan kon ik beter met jerricans vol diesel gaan lopen zeulen,want ik heb een korting van 17 cent/l op de GLA bij de ESSO.Dat scheelt al gauw een goede slok minder,dan aan de waterkant.Hoe? Collectieve inkoop.
KarelE schreef:In Harlingen is het ook te koop aan het water.
Het verschil tussen diesel en GTL is daar ruim 14 cent per liter.
En ze hanteren voor gewone diesel nog wel de GLA.Dus de duurste variant.
Tot 5 cent verschil vind ik acceptabel,maar dit wordt me te gortig.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Waterman ik dan dan misschien een bril nodig hebben,ik citeer
Waarom is dat spul dan niet gewoon langs het water verkrijgbaar
Waarom zit dat niet in de gewonde pomp langs de weg.( misschien omdat jouw pomp gewond is ) :D
Valt toch wel mee hoe ik lees denk ik
Maar het is duidelijk jij hoeft geen gtl,want het is je te duur en te slecht verkrijgbaaar.
Je hoeft het mij ook niet verder te verduidelijke want ik snap het wel al denk je van niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Happydart »

Wat een drukte en vriendelijk omgaan met elkaar ...weer ...

Zo lang dat product niet overal en dan spreek ik ook over andere landen verkrijgbaar is bij elk bunkerstation zal het nooit een succes zijn, simpel.
Niemand zit erop te wachten want gewone diesel is overal verkrijgbaar en zonder problemen te tanken en mengen is ook niet de oplossing denk ik dan.
Indien het voordelen heeft voor de paar gebruikers is dat mooi en ik zou zeggen geniet ervan, maar ga niet zeggen dat het makkelijk verkrijgbaar is langs het water en dat het zaligmakend is, we varen allemaal al vele jaren met onze dieseltjes rond zonder veel erg, bacterietoestanden die recent opduiken zijn eenvoudig te vermijden door toevoegingen en onderhoud/preventie.
Gewoon varen en plezier erin vinden is ons doel denk ik dan, niet iedereen overtuigen van het groot gelijk dat lukt niet en maar goed ook.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Info GTL

Bericht door Waterman »

Happydart schreef: Zo lang dat product niet overal en dan spreek ik ook over andere landen verkrijgbaar is bij elk bunkerstation zal het nooit een succes zijn, simpel.
Niemand zit erop te wachten want gewone diesel is overal verkrijgbaar.
Het zal ook nooit een succes worden,het sterft zelfs een vroege dood,zo is mijn inschatting.
Sinds enkele jaren is er een andere oplossing die goed is voor het milieu,en dat goedje is overal verkrijgbaar.
Hoe dat heet? Dat noemen ze AdBlue.
Langs elke snelweg en bij zowat elk tankstation volop verkrijgbaar.In binnen- en buitenland.
Wie is één van de grootste producenten daarvan?
Dat is Hydro te Brunsbuttel.
Er is geen autofabrikant die garantie geeft op het gebruik van GTL.
En de autofabrikanten opteren eerst voor AdBlue,dat wel overal verkrijgbaar,en geen invloed heeft op de prijs van dieselbrandstof.
Het is een middel voor de naverzorging van uitlaatgassen,en heeft niets met de motor an sich te maken.
Er zit enkel een sensor in de AdbLue tank,die bij constatering als deze leeg is, dat dan de motor niet meer wil starten of in de noodloop gaat.
AdBlue is voorlopig het "redmiddel",als het om de milieu normen gaat.Die wettelijke toezegging heeft GTL (nog) niet.

En zolang de overheden er (nog) geen brood in zien,zal het een "collectors item" blijven.
En iedereen kan op zijn vingers natellen,dat het geen algemene brandstof wordt.
Want het is nu een product + btw.
Als dat gemeengoed moet gaan worden,en er moet ook nog accijns op worden geheven,wordt het helemaal onbetaalbaar,tenzij de producenten heel veel "water bij de wijn gaan doen". Ik geloof niet in dat laatste,want als dat wel het geval zou zijn,dat is het nu al veel te duur.
Dus of de producent houd nu de boot af ,of het is straks niet lonend meer voor hun.

En er is nog een andere factor,waarom men het hier nooit zal gaan maken.
Nederland gaat m.i.v. 2030 "van het gas af".
Dat betekend dus dat het van elders aangevoerd moet worden.
Ik denk dat HVO op lange termijn ,meer kans van slagen maakt,want dat is puur een bio brandstof,en overal produceerbaar.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Info GTL

Bericht door KarelE »

Waterman, iemand plaatst info over gtl. Het enige wat je dan kan is een hoop negatief geblaf over jouw redenen om het niet te gebruiken. Je informeert je ook nog eens niet goed, want ook over gtl moet accijns worden afgedragen. Dat moet over iedere brandstof. Als jij op zonnebloemolie gaat varen, die je bij de supermarkt koopt, dan ben je verplicht zelf aangifte te doen om de verschuldigde accijnzen af te dragen.

Er zijn meerdere binnenschepen overgestapt op accijnsvrije gtl. Die betalen ook een paar cent per liter meer voor hun rode gtl dan voor hun gewone rode accijnsvrije gasolie, net als dat wij dat doen over accijnsbelaste blanke gtl.

Wat wil je nu bereiken? Zoek je medestanders voor een boycot van gtl? Heeft niets met het topic te maken.

Één boycot heb je wel bereikt: ik blokkeer vanaf nu je reacties op dit forum. Gaat me een hoop ergernis schelen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: Info GTL

Bericht door WADnWIND »

GTL is prima brandstof, ik vaar er al 4 jaar zoveel mogelijk op. Van geluidsreductie merk ik niks, maar wel het ontbreken van smerige uitlaatgassen.
probleem is inderdaad dat het beperkt verkrijgbaar is. In Noord holland (vrijwel) niet, in Friesland weer in overvloed. Ook aan de waterkant.

In Enkhuizen varen enkele veerboten op GTL, maar die laten een tankwagen komen. O.a. de oude veerboot Friesland met een 500PK Werkspoor, geen centje pijn.

Helaas zijn ze in Friesland weer begonnen met de reclameterm "Blauwe diesel", wat dan weer opgewerkte zooi en biodiesel is volgens mij. Daar blijf ik ver van uit de buurt.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Aquanaut »

Urea injectie in een katalysator is heel wat anders als een brandstof en vereist om te beginnen de aanwezigheid van die katalysator.
Daarbij een vracht aan regelapparatuur.
De kosten hiervan zijn voor bijvoorbeeld een 200 pk Volvo Penta ruim 20.000 euro.
Deze zelfde fabrikant geeft overigens gewoon garantie op motoren die draaien op GTL.

Maar even een vraagje, is waterman toevallig noordvaarder op een ander martiem forum...
Zo ja dan zet ik je hier ook "uit" dat heb ik op dat andere forum al een tijd geleden gedaan en dat bevalt prima.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Helaas zijn ze in Friesland weer begonnen met de reclameterm "Blauwe diesel", wat dan weer opgewerkte zooi en biodiesel is volgens mij. Daar blijf ik ver van uit de buurt.
Die term ben ik ook al een paar keer tegengekomen. Er is op het net nog niet heel veel over te vinden maar zoals ik het begrijp is het eindproduct eigenlijk gewoon GTL, echter dan met biomassa als basis grondstof i.p.v. aardgas waar dan een synthetische diesel van gemaakt wordt. Dat is dan wel weer wat anders dan biodiesel.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Info GTL

Bericht door Navigo »

HH,

Ik heb nogal wat losgemaakt met goed bedoelde achtergrond informatie over een brandstof.

Al is het uit het oogpunt van een fabrikant , die het vast mooier voorsteld dan het is.
Het gaat/ ging mij erom dat er een gezonde en gelijke basis is, waar iedereen dan het zijne van kan denken.

Ik had niet verwacht dat het delen van info zoveel los zou maken.

Jammer,

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Info GTL

Bericht door KarelE »

Navigo, laat je niet afschrikken door een trol en blijf alsjeblieft doorgaan met het delen van informatie. Dank je wel voor deze info.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Happydart »

KarelE schreef:Navigo, laat je niet afschrikken door een trol en blijf alsjeblieft doorgaan met het delen van informatie. Dank je wel voor deze info.
+1
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
WADnWIND

Re: Info GTL

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef:
Helaas zijn ze in Friesland weer begonnen met de reclameterm "Blauwe diesel", wat dan weer opgewerkte zooi en biodiesel is volgens mij. Daar blijf ik ver van uit de buurt.
Die term ben ik ook al een paar keer tegengekomen. Er is op het net nog niet heel veel over te vinden maar zoals ik het begrijp is het eindproduct eigenlijk gewoon GTL, echter dan met biomassa als basis grondstof i.p.v. aardgas waar dan een synthetische diesel van gemaakt wordt. Dat is dan wel weer wat anders dan biodiesel.
Neeee! Blauwe diesel heeft niets met GTL te maken, in tegendeel!
Het is opgewerkt uit afval producten zoals friet olie e.d. (Hydrotreated Vegetable Oil)

Afval
“Blauwe diesel wordt gemaakt van afval. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. De afvalproducten die vrijkomen zodra de grondstof is klaargemaakt voor menselijke consumptie, worden normaal gesproken gestort of verband. Nu gebruiken we deze afvalproducten om blauwe diesel van te maken”, aldus Future Fuels uit Oudehaske, de bedenker van de nieuwe brandstof.


Het is dus 100% biodiesel en als iets nooit in je tank wilt hebben is het biodiesel (= bacterie garantie + extra water)

https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

Heel ver uit de buurt blijven dus. Geef mij maar zuivere GTL!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Ik kan er volledig naast zitten hoor maar ik lees dat toch anders. ( toegegeven, veel info is er niet over). Want wat zou er zo vernieuwend zijn aan pure biodiesel? dat bestaat al een poosje.

Dat blauwe diesel wordt aangeduid als Ssynfuel+ wekt in ieder geval bij mij de suggestie dat het om synthetische diesel gaat.

En heel duidelijk staat het niet beschreven maar zoals ik het lees hier https://www.neste.nl/over-neste/who-we-are/production wordt er van biomassa propaan gemaakt wat vervolgens weer a la GTL (aardgas) bewerkt wordt tot synthetische diesel, wat dan als eindproduct eigenlijk heel wat anders geworden is als biodiesel zoals we die nu kennen in zijn beruchte vorm.

Iets soortgelijks zijn/gaan ze doen in Amsterdam maar dan met afval plastic als grondstof met zoals ik het begrijp ook een synthetische diesel als eindproduct, vergelijkbaar met GTL en blauwe diesel.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Ik had niet verwacht dat het delen van info zoveel los zou maken.

Jammer,
Wind u niet op , verwonder je slechts.

Maar idd....jammer is het wel
WADnWIND

Re: Info GTL

Bericht door WADnWIND »

Blauwe Diesel is B100 (biodiesel 100%) volgens hun eigen website?

Bij de aanduiding B100 gaan bij mij de haren alweer rechtop.
Inderdaad staat er propaan uit bio massa, dat kan dan inderdaad bio-GTL worden, maar ze zijn daar niet duidelijk in.
Plaats reactie