Alle die synthetische diesels komen voort uit een bepaald gas. Dat synthetische gas kan worden gemaakt op basis van aardgas, biomassa en nog zo wat grondstoffen. Uiteindelijk zijn de blauwe diesel, gtl enz. chemisch gelijkwaardig, maar de basisgrondstof verschilt. De eerste stap van het omzettingsproces ook, maar de laatste stap is weer gelijk omdat het tussengas hetzelfde is.
Dit schrijft Shell erover:
Het GTL-productieproces van Shell staat bekend als de Shell Middle Distillate Synthesis (SMDS) en bevat drie belangrijke stappen:
1. Gasificatie
Door gedeeltelijke oxidatie van aardgas wordt synthesegas (CO en H2) gemaakt.
2. Synthese
Het synthesegas wordt via het Fischer-Tropsch proces bij lage temperatuur omgezetin vloeibare koolwaterstoffen, wat een ‘synthetische ruwe olie’ oplevert.
3. Hydrokraken/omzetting naar producten
De synthetische ruwe olie wordt middels een hydro-cracker proces opgesplitst in paraffinische producten van hoge kwaliteit, zoals transportbrandstoffen, vliegtuigbrandstoffen, chemische grondstoffen en smeerolien.
Ik gebruik het inmiddels in mijn auto, moet er nu nog voor naar Barendrecht (20km enkele reis), maar het roken is helemaal verdwenen.
Ik houd me aanbevolen voor een adres dichterbij Ouderkerk aan den IJssel.
Info GTL
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Info GTL
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Info GTL
Even bakzeil halen. Shell heeft niet het alleenrecht op de naam GTL, Shell heeft gezorgd voor een aparte productregistratie/beschrijving van GTL, dat is toch wat anders.
En nog een stukje uit http://www.gtlfuel.nl/dbdocs/attachment_15.pdf over GTL en XTL
En nog een stukje uit http://www.gtlfuel.nl/dbdocs/attachment_15.pdf over GTL en XTL
Het GTL-proces is het commercieel
meest ontwikkelde binnen een
groep technologieën die samen
bekend staan als ‘Anything’-toLiquids
(XTL).
XTL-processen kunnen worden
gebruikt om vloeibare
koolwaterstoffen te maken van een
reeks koolstof-grondstoffen. De
kernchemie van deze processen,
de Fischer-Tropsch synthese, heeft
zich goed bewezen en is al bijna
een eeuw in ontwikkeling. In
essentie worden bij Fischer-Tropsch
katalytische reacties gebruikt om
complexe koolwaterstoffen uit
simpelere organische moleculen
te synthetiseren. De producten
van XTL-processen zijn vooral
middeldestillaten, waaronder
voertuigbrandstoffen. Dit betekent
dat de toepassing van XTLtechnologie
een diversificatie van
het vloeibare-brandstofaanbod
biedt, om van ruwe olie
afgeleide brandstoffen aan te
vullen. Hieronder staat een kort
overzicht van de belangrijkste
gebeurtenissen in de geschiedenis
van de GTL-technolog
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Info GTL
Nu in het kort en begrijpelijk uit aardgas wordt een soort parafine gemaakt en dat wordt omgezet naar gtl,daarom ruikt het bij verbranding ook naar parafine.
Allemaal chemisch gebrabbel waar niemand iets van snapt,al denken sommige van wel
Gr René ( klaver vier)
Allemaal chemisch gebrabbel waar niemand iets van snapt,al denken sommige van wel
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier