Info GTL

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Vandaag de boottank afgevuld ,geschrokken hoe duur de gtl nu geworden is bij de firezone in Uithoorn €163,00
Maar ja de boot is weer vol voor de winter,de watertank al afgetapt en gevuld met antievries,binnenkort de motor nog ff voorzien van antievries,dan komt hij de winter wel weer door.
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Info GTL

Bericht door Marie Christina »

Hoe gaat GTL eigenlijk heten met die nieuwe codes bij de pomp?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Geen idee maar tegen de tijd dat ik weer moet tanken,weet ik het vast wel,dan ben ik weer een jaar verder.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info GTL

Bericht door Peter-J »

Volgens mij heb ik ergens xtl gelezen. Staat voor synthetische brandstoffen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Dat kan maar wat heeft dat met gtl te maken,xtl is heel wat anders
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

GTL is een merknaam van Shell voor hun synthetische brandstof, XTL is de verzamelnaam van synthetische brandstoffen in het algemeen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Info GTL

Bericht door Marie Christina »

Oh? Dat wist ik niet.

Maar het heet bij elke pomp GTL.
Eender welk merk.
Heeft Shell dat dan zo in weten te burgeren?
En heeft Shell er geen problemen mee dat iedereen hun merknaam gebruikt, dan?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Bij firezone heet het ook gtl niks met shell te maken,het komt bij salland vandaan.
Gr René
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Voor zover ik weet is Shell nu nog de enige die op grotere schaal synthetische brandstof produceert. Ik vermoed dat die andere pompen gewoon een Shell product verkopen en dat het daarom overal GTL heet. Zou ook het prijsverschil wel kunnen verklaren.

De rest is allemaal nog op kleinere schaal, in het noorden doen ze wat met blauwe diesel, in Amsterdam zijn ze aan het bouwen om synthetische brandstof uit plastic te gaan produceren, en van de week zag ik iets op tv dat Exxon het met algen gaat proberen.
Iedereen geeft er dus zijn eigen slinger aan met allemaal hun eigen naampje wat geen GTL is maar wel XTL.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Bij firezone heet het ook gtl niks met shell te maken,het komt bij salland vandaan.
Dat durf ik dus te betwijfelen, salland is enkel opslag en tussenhandel, geen producent.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Synthetische brandstof is meestal bio brandstof zoals xtl,gtl daarin tegen wordt uit gas gewonnen
En je hebt hier op het forum al kunnen lezen dat shell gtl maakt en dat die van firezone wezenlijk anders is.
In die van shell zou meer smerende grondstoffen bevatten,maar of dat waar is durf ik te betwijfelen.
Ik merk in elk geval geen verschil firezone of shell.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Ik kan het zo snel niet terug vinden hier, maar het onderwerp houd de gemoederen op diverse fora aardig bezig :lol:

Maar ook Firezone is een tussenhandelaar, geen producent. Er zijn maar een paar raffinaderijen in de wereld die GTL produceren en die zijn van Shell.
Het bijzondere aan dit goedje is dat je met min of meer 1 proces hetzelfde eindresultaat boekt met verschillende grondstoffen. In die zin geloof ik hier meer in dan in waterstof of elektriciteit.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

In jouw laaatste zin zit het misverstand je maakt niet uit verschillende stoffen gtl,gtl maken ze uit aardgas en niet uit iets anders
Xtl kunnen ze wel uit heel veel producten halen,daarom is het ook heel iets anders
Volgens mij kan je je beter is een beetje inlezen inplaats van alles tegen te praten,want je weet het echt niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Nee, GTL is idd uit aardgas. Synthetische brandstof ( XTL) daarentegen wordt uit verschillende grondstoffen gemaakt met nagenoeg hetzelfde proces en nagenoeg hetzelfde eindproduct. En GTL van Shell is 1 van die producten, maar bijvoorbeeld de blauwe diesel is als eindproduct nagenoeg hetzelfde, een synthetische brandstof met gestandaardiseerde eigenschappen. In die zin dus juist niet iets heel anders, afgezien van de grondstof waar het allemaal mee begint.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Info GTL

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
GTL staat volgens mij voor het proces waarmee het geproduceerd wordt n.l. " Gas To Liquid " .
Alle andere "diesel" wordt vaak ook gemaakt uit allerhande andere stoffen dan aardgas, die echter VOOR het ( bruikbare) dieselolie kan worden OOK vaak eerst in een gasvorm gebracht worden om van daar uit naar diesel te worden getransformeerd.
Hoe het heet en gemaakt wordt maakt me niet zoveel uit zolang het een beetje betaalbaar blijft draag ik via dit product een steentje bij aan het milieu, want mijn DAF DA 475 (Daatje :P ) lust het graag , start aanmerkelijk beter en rookt een pakje shag minder als hij koud is :D .
Ik blijf dit draadje wel volgen (en niet alleen hier) want er gebeurd nogal het een en ander op dit gebied en ik denk dat het op termijn wel eens het verschil kan worden tussen blijven varen of hermotoriseren als je een oude kar hebt.
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie