Info GTL

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Nee heel duidelijk is het allemaal nog niet.

Hier nog wat info:
http://www.greenea.com/publication/is-h ... el-market/

Wat ik er zo snel uit begrijp is dat het b100 genoemd mag worden omdat het volledig uit biomassa gemaakt wordt maar dat het proces wat gebruikt wordt ( dat hvo) wel degelijk anders is dan de gangbare methode om de huidige biodiesel mee te verkrijgen ( vergisting als ik het goed vertaal) en daarmee het uiteindelijke eindproduct als brandstof ook.
Of het dan daarmee een synthetische brandstof wordt zoals GTL daar ga ik nu weer over twijfelen.

Enniewee.....een duidelijk verhaal van wat nu precies het verschil is in Jip&Janneke taal kom ok zo snel niet tegen zonder of in reclamepraat of scheikundige uittreksels te belanden :mrgreen:
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Info GTL

Bericht door douane »

Goede avond heren. Dacht plaats ook een bericht ik vaar nu een jaartje half om half diesel en gtl. Start beter geen rook zoals met bio diesel wel het geval is. Kortom prima brandstof .

Groet uit meppel nu
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Wie zoekt zal vinden!

Ter lering en vermaak hieronder een simpele uitleg over het verschil tussen GTL en blauwe diesel.
Resumé is dus eigenlijk alleen de grondstof waarmee het allemaal begint verschillend.

http://www.denhartogbv.com/brandstoffen ... vo-en-gtl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Wel appart dat de motor van Douane wel rookt op bio en niet of zo goed als niet rookt op gtl.
, terwijl het bijna het zelfde gemaakt wordt.
Wel leuk om te lezen dat de ervaringen behoorlijk verschillend zijn.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Info GTL

Bericht door KarelE »

Hoi René,

Biodiesel is niet hetzelfde als HVO (blauwe Diesel)! Biodiesel is opgewekte frituurvet en zo, en komt chemisch dichter bij gewone Diesel dan gtl of hvo.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Info GTL

Bericht door Klaver vier »

Erg verwarrend allemaal Karel want het wordt uit biomassa gemaakt,ik ben inmiddels aardig de weg kwijt met al die soorten.
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Info GTL

Bericht door KarelE »

Hoi René, dat snap ik goed.

Normale Diesel wordt door raffinage verkregen uit ruwe olie

'normale biodiesel' wordt gemaakt door een vloeistof, bijvoorbeeld pindaolie of zonnebloemolie te bewerken.

Gtl wordt gemaakt door van aardgas een ander synthetisch gas te maken. In een tweede stap wordt dan dat synthetisch gas omgezet in 'Diesel'.

'blauwe Diesel' of hvo wordt gemaakt door eerst biomassa (houtsnippers, bermmaaisel enz.) te vergassen. Dat levert een vergelijkbaar synthetisch gas op als bij de eerste stap van het maken van gtl. Daarvan kan dan op vergelijkbare wijze als bij de tweede productiestap van het maken van gtl weer 'Diesel' gemaakt worden.

Kortom, biodiesel en gewone Diesel lijken erg op elkaar en zijn een mengsel van veel verschillende vloeistoffen.

Hvo en gtl lijken erg op elkaar en zijn beide uit een synthetisch gas gemaakt. Door die productiemethode zijn het zuivere vloeistoffen die door hun zuiverheid een veel minder vervuilende verbranding tot gevolg hebben.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Erg verwarrend allemaal Karel want het wordt uit biomassa gemaakt,ik ben inmiddels aardig de weg kwijt met al die soorten.
Ik denk persoonlijk dat dit nog veel meer soorten gaan worden. Zoals gezegd zijn ze in Amsterdam al bezig met zo'n zelfde iets maar dan uit plastic afval en ik denk dat het een kwestie van tijd is dat de rest van de olieboeren ook met soortgelijke synthetische diesels gaan komen met allemaal hun eigen merknaampje.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Info GTL

Bericht door douane »

Klaver vier schreef:Wel appart dat de motor van Douane wel rookt op bio en niet of zo goed als niet rookt op gtl.
, terwijl het bijna het zelfde gemaakt wordt.
Wel leuk om te lezen dat de ervaringen behoorlijk verschillend zijn.
Gr René ( klaver vier )
Sorry mannen ik moet geloof ik wel iets ophelderen. Biodiesel is de normale witte die je in de auto doet zit 30%bio door gemengd. Die bio vervuilt de motor. Om de temperatuur van mijn motor dus omhoog te krijgen gebruik ik gtl die verbrand schoner door hogere temperatuur gevolg is geen rook meer.

Ik heb dit met onze BMW 535diesel ook gehad die gaf aan dat de roetfilter moest worden vervangen na 30 duizend kilometer inmiddels rijd die nu een jaar op pure gtl en de roetfilter. geeft roetfilter groen aan dus in orde. Heb wel tip gehad van een gm specialist het niet puur te gaan gebruiken. Droogt pakingen van oude motoren uit. Maar ben al zeer blij met het resultaat.

Groetjes uit kampen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Nou, 30% bijmenging met bio zitten we (nog) niet aan in Nederland. Momenteel zitten rond de 7 a 8% en dat moet rond 2020 10% gaan worden.
Frankrijk, Duitsland en België o.a. zitten al op die 10% bijmenging.
Nadeel als er dergelijke percentages wordt bijgemengd is dat het bij oudere motoren precies hetzelfde effect kan hebben op afdichtingen en pakkingen als dat GTL dat zou kunnen doen.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Info GTL

Bericht door douane »

Baschinist schreef:Nou, 30% bijmenging met bio zitten we (nog) niet aan in Nederland. Momenteel zitten rond de 7 a 8% en dat moet rond 2020 10% gaan worden.
Frankrijk, Duitsland en België o.a. zitten al op die 10% bijmenging.
Nadeel als er dergelijke percentages wordt bijgemengd is dat het bij oudere motoren precies hetzelfde effect kan hebben op afdichtingen en pakkingen als dat GTL dat zou kunnen doen.

ok ik ga ook alleen maar af op mijn bevindingen en wat ik krijg verteld. Iets meer dan een jaar geleden tijdens vakantie. Toen ik me boot kocht kwam ik er achter dat die rode olie in de tank had. Na fiks aantal uren moest er diesel bij en heb ik paar honderd liter Shell diesel getankt vanaf dat moment roken en slechter starten. Dus de huidige diesel is niet meer zo als vroeger.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Da's apart want tenzij die rode gasolie er al jaaaaaaaren in gezeten heeft zit er geen enkel verschil in rode of blanke olie op het kleurstofje na.
En juist bij biodiesel zou je minder roetuitstoot moeten hebben dan bij 100% fossiel. ( dat pretenderen ze tenminste, ik heb het ook nooit nagemeten)
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Info GTL

Bericht door douane »

Ja die rode gasolie heeft er langer dan 8 jaar in gestaan.heb foto's gezien toen die uit het water is gehaald met een grasveld aan wier. Rondom schottel niet te zien. Daarna schoongemaakt en lange verkoop verkocht aan een rush die hem 8 jaar heeft laten staan in kerkdriel. Dus heb eigenlijk de achterstallige stalling betaald voor de boot. maar roken deed die pas na de eerste keer tanken en viel die altijd drie keer uit
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Info GTL

Bericht door Baschinist »

Als ik het zo lees krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat het tijd voor een grondig beurtje is dan dat het aan de gasolie ligt.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Info GTL

Bericht door douane »

Baschinist schreef:Als ik het zo lees krijg ik eerlijk gezegd de indruk dat het tijd voor een grondig beurtje is dan dat het aan de gasolie ligt.
Nee hoor alles is schoon ieder jaar andere olie en filters niet te snel oordelen !!
Plaats reactie