startprobleem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

startprobleem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Namens een buurman bij ons in de haven een vraagje: De man heeft een Volvo Penta MD 32A die altijd netjes gloeide en startte, echter nu zijn de startaccu en de startmotor vervangen en wil hij niet meer aan de gang :evil: De startmotor is vervangen omdat er na revisie binnen een half jaar alweer nieuwe koolborstels in moesten en de buurman het vertrouwen een beetje kwijt was dus een nieuwe heeft gekocht :roll: .Ook de startaccu was niet erg betrouwbaar meer( volgens de buurman) dus ook nieuw, de man heeft niet veel vaar ervaring en is erg voorzichtig, en (m.i. terecht) onder de indruk van de Oosterschelde .
Nu echter het probleem: de motor gaat bijna niet rond na het gloeien en de bedrading, zowel + als - .wordt gloeiend heet, dit was bij de vorige starter en accu ook al zo :?
Het enige wat we er aan kunnen vinden is dat die bedrading erg dun is, maar het heeft wel altijd zo gewerkt dus waarom nu ineens niet meer?
De dunne bedrading gaan we deze week vervangen door 50 mm2 (is nu 16mm2 of zo).
Daar ik erg weinig sjoege heb van elektra dacht het probleem eens aan ons onvolprezen forum voor te leggen, wellicht dat hier goede raad gegeven kan worden.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: startprobleem

Bericht door KarelE »

Die kabels zijn wel erg aan de dunne kant. Ik kan me voorstellen dat dat ook nog zijn effect heeft gehad op die koolborstels.

Dus inderdaad eerst maar eens die kabels vervangen.

Het is jammer om zo maar willekeurig onderdelen te gaan vervangen zonder eerst een fatsoenlijke diagnose te stellen. Kost vaak onnodig veel geld.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht door Aquanaut »

De (originele) starmotor van de MD32 is ruim 3kW.
Ik weet niet over welke lengte de bekabeling moet lopen maar neem gewoon 70mm² dan zit je veilig.
16mm² kost je over (bijvoorbeeld) 2 meter lengte 10% vermogen op de nominale stroom.
En nog veel meer op de startstroom die wel 3 - 5x hoger kan liggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: startprobleem

Bericht door Arrejoan »

Goedemiddag allen,@ Karel-E: ik ben met je eens dat de kabels erg dun zijn en dat er zonder diagnose vervangen wordt, maar het is NIET mijn schip en ook NIET mijn portemonnee (gelukkig) :D .
@ Aquanaut: de accu staat er 1/1,5 meter vandaan dus heb ik 50mm2 geadviseerd dat leek me voldoende mede daar de handel op 16mm2 altijd gestart heeft.
Wat mij aan de hele situatie bevreemd is dat er na dat er nieuwe onderdelen (accu en starter) zijn gemonteerd het hele boeltje het ineens niet meer doet.
Doordat ik ontdekte dat zowel de plus als de min tot smeltens toe heet werden heb ik eerst maar wat dikkere kabel geadviseerd
Het scheepje ligt naast mij in de haven en ik hoorde hem tobben dus ben ik even gaan kijken of ik er mee kon helpen, maar ik sta ook met stomheid geslagen helaas , vandaar de vraag hier.
Wordt hopelijk vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht door Baschinist »

Probeer het anders eerst eens met startkabels mochten er nog twijfels zijn over de oorzaak.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: startprobleem

Bericht door buggyrene »

Neem dan wel fatsoenlijke startkabels met een dikke kern, niet die van de Lidl of zoiets degelijks.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: startprobleem

Bericht door Peter-J »

Wordt de bedrading ook warm als er niet gegloeid wordt? Misschien zit er daar een fikse sluiting welke niet gezekerd is? Vandaar de warmte? Startmotor al los genomen en zo even getest op werking? Er moet toch iets aan de hand zijn lijkt mij.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
yesman
Berichten: 2
Lid geworden op: vr dec 05, 2014 10:27 am

Re: startprobleem

Bericht door yesman »

Al aan waterslag gedacht.
Kijk de olie eens na als die grijskleurig is foute boel.
Of de beluchter zit verstopt.

Hans
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: startprobleem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Peter-J : de oude startmotor (met het zelfde probleem) is vervangen door een nieuwe, dus daar verwacht ik geen probleem.Ik denk eerder aan een sluiting ergens, wellicht dat de nieuwe (dikkere) kabel wat oplost :roll:
@ Hans: waterslag lijkt me niet als hij even de gang erin krijgt met starten loopt hij als een zonnetje, het probleem zit erin dat de starter de motor niet snel genoeg rond krijgt.maar als we aan de dikkere bedrading gaan werken zullen we de olie even checken, dank voor de tip :wink:
Allen weer dank voor de ideeën, wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
yesman
Berichten: 2
Lid geworden op: vr dec 05, 2014 10:27 am

Re: startprobleem

Bericht door yesman »

Na een tijdje loopt het water langs de cilinders het Carter in dan start de motor wel weer.
Ik heb nl precies hetzelfde gehad.
Kleine moeite om de olie te checken..
Hans
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: startprobleem

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen. de bedrading van mijn buurman geüpgraded naar 50 mm2 en zijn startprobleem is opgelost :D .
@Yesman: de olie hebben we ook nog ff gecheckt maar dat ziet er (gelukkig) goed uit, maar toch bedankt voor de tip!
Iedereen bedankt voor het meedenken/ raadgevingen,
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie